Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
FOU Alm.del
Offentligt
944125_0001.png
944125_0002.png
944125_0003.png
944125_0004.png
944125_0005.png
944125_0006.png
944125_0007.png
944125_0008.png
944125_0009.png
944125_0010.png
944125_0011.png
944125_0012.png
944125_0013.png
944125_0014.png
944125_0015.png
944125_0016.png
944125_0017.png
944125_0018.png
944125_0019.png
944125_0020.png
944125_0021.png
944125_0022.png
944125_0023.png
944125_0024.png
944125_0025.png
944125_0026.png
944125_0027.png
944125_0028.png
944125_0029.png
944125_0030.png
944125_0031.png
944125_0032.png
944125_0033.png
944125_0034.png
944125_0035.png
944125_0036.png
944125_0037.png
944125_0038.png
944125_0039.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd den 16. december 2010 om flytning af flyværkstedfra Aalborg og reorganiseringen af Forsvarets Personeltje-neste i HjørringSpørgsmål JVil ministeren redegøre for, hvordan det kan være, at Forsvaret har planer om at flytte fly-værkstedet fra Aalborg til Skrydstrup, når ministeren i sin tale til de ansatte på FlyvestationAalborg den 10. maj 2010 afviste al snak om en nedlæggelse og udtalte: "Det bliver ikkemig, som skriver under på lukning af Flyvestation Aalborg"?Spørgsmål KMener ministeren, at løftet om ikke at lukke Flyvestation Aalborg er indfriet, når Forsvarethar planer om at flytte flyværkstedet fra Aalborg til Skrydstrup, og 40 mekanikere skal findeandet arbejde?Spørgsmål LVil ministeren oplyse, hvorfor et velfungerende flyværksted på Flyvestation Aalborg skal flyt-tes til Skrydstrup?Spørgsmål MVil ministeren oplyse, hvad omkostningerne ved flytning af flyværkstedet på FlyvestationAalborg til Skrydstrup vil være?Spørgsmål NEr ministeren enig i, at det er i strid med intentionerne og ånden i aftalen om implemente-ring af forsvarsforliget, at der skal fyres nogen af de 140 civile ansatte i Hjørring, jf. "Im-plementering af forsvarsforlig 2010-2014" dateret 22. juni 2010, hvori det fremgår at: "End-videre undlades det at overflytte ca. 140 årsværk fra Forsvarets Personeltjeneste i Hjørringtil Ballerup, hvilket vil medføre en merudgift på ca. 40 mio. kr. i forligsperioden."?
DET TALTE ORD GÆLDER[Indledning]
Jeg er af Forsvarsudvalget – efter ønskefra Socialdemokratiets Hr. Bjarne Laust-sen - blevet bedt om at redegøre for enflytning af et F-16 flyværksted med 40medarbejdere fra Aalborg til Skrydstrupsamt om reorganiseringen af ForsvaretsPersoneltjeneste i Hjørring.Jeg vil indlede med at takke udvalgetfor, at vi – som altid – får lejlighed til atdrøfte forskellige sager af betydning forforsvaret.Når det er sagt, må jeg dog sige, at detvar med en vis forundring, jeg kunnekonstatere, at Hr. Bjarne Laustsen hav-de ønsket at drøfte netop disse emnerher i udvalget.
DET TALTE ORD GÆLDERSagen er den, at jeg få dage, forindenjeg modtog samrådsspørgsmålene, alle-rede havde orienteret om sagen vedrø-rende flytningen af flyværkstedet. Detskete den 11. november 2010, hvor jegorienterede partierne bag forsvarsforli-get – der som bekendt også omfatterSocialdemokraterne – om flytningen afF-16 flyværkstedet fra Aalborg til Skryd-strup.I forbindelse med den orientering varder ingen af forligskredsens medlemmer– herunder de socialdemokratiske med-lemmer – som havde bemærkninger tilsagen. Jeg vil i den anledning også ger-ne benytte lejlighed til at understrege,at jeg – når jeg orienterer forligskred-Side 3/39
DET TALTE ORD GÆLDERsen og drøfter forsvarets forhold meddem – betragter det som en orienteringaf de partier, som medlemmerne af for-ligskredsen repræsenterer. Deraf minforundring, da et medlem af Socialde-mokraterne her har valgt at bringe ensag op, som jeg – alt andet lige – måbetragte som afklaret i forligskredsen.For god ordens skyld skal jeg også hergøre klart, at baggrunden for oriente-ringen af forligskredsen var, at der i etnordjysk medie havde været bragt enartikel om flytningen af flyværkstedet.Af artiklen kunne man få det indtryk, atder var tale om en ny beslutning somfølge af forsvarsforliget 2010-2014. Deter det ikke.Side 4/39
DET TALTE ORD GÆLDER
På tilsvarende vis har jeg den 30. no-vember 2010 orienteret forligskredsenom den konkrete udmøntning af denlandsdækkende reorganisering af For-svarets Personeltjeneste, herunder kon-sekvenserne for medarbejderne i Hjør-ring.Endeligt har jeg – den 6. december2010 – skriftligt besvaret et § 20spørgsmål fra netop Hr. Bjarne Laust-sen, der også handlede om forholdenebag reorganiseringen af Forsvarets Per-soneltjeneste i Hjørring. Et spørgsmål,der i øvrigt i vidt omfang var magen tildet, som Hr. Bjarne Laustsen har bedtmig svare på her i dag.Side 5/39
DET TALTE ORD GÆLDER
Der skal ikke herske tvivl om, at jeg na-turligvis altid stiller mig til rådighed forat besvare spørgsmål fra Forsvarsud-valget vedrørende forsvarets forhold.Det er vist også almindelig kendt, at jeg– både på forespørgsel og af egen drift– holder partierne bag forsvarsforligettæt orienteret om alle relevante forhold.
Side 6/39
DET TALTE ORD GÆLDER[Baggrund vedrørende flytningen af 40 mandsværkstedet]
Når det er sagt, vil jeg – inden jeg går igang med de konkrete samrådsspørgs-mål – starte med en generel orienteringom baggrunden for projektet med flyt-ning af flyværkstedet med de 40 stillin-ger fra Aalborg til Skrydstrup.Projektet stammer tilbage fra forrigeforsvarsforlig – den såkaldte Aftale omforsvarets ordning 2005-2009. Her blevdet besluttet at samle alle F-16 flyeneog den tilhørende struktur i Skrydstrup.Det blev gjort for at skabe rammernefor en mere rationel drift.Således var der før 2005 en eskadrillemed F-16 fly i Aalborg og to eskadriller i
Side 7/39
DET TALTE ORD GÆLDERSkrydstrup. Det var altså for at optime-re driften, at den tidligere forligskredsbesluttede at samle alt vedrørende F-16driften i Skrydstrup.Dette skete på samme vis, som det blevbesluttet at samle alle forsvarets heli-koptere i Karup, og alle transport- oginspektionsflyene i Aalborg. Også dissebeslutninger blev i øvrigt dengang truf-fet af en enig forligskreds – dvs. V, S,DF, K og R – efter indstilling fra flyve-våbnet.F-16 eskadrillen flyttede derfor tilSkrydstrup i sidste forligsperiode medpiloter, teknikere og fly. Tilbage i Aal-
Side 8/39
DET TALTE ORD GÆLDERborg blev midlertidigt bibeholdt et fly-værksted med 40 stillinger.For at kunne flytte flyværkstedet fraAalborg skulle der imidlertid bygges 3eftersynsdokke i Skrydstrup til vedlige-holdelsen af F-16 flyene. En flytning afflyværkstedet kunne derfor ikke ske ligemed det samme.I Skrydstrup var der allerede på dettetidspunkt planer om at udføre et byg-geprojekt ved det flyværksted, manhavde der i forvejen.Byggeprojektet var nødvendigt for bl.a.at håndtere skærpede miljøkrav til ven-tilation, udsugning, faciliteter til malingSide 9/39
DET TALTE ORD GÆLDERaf fly, tidssvarende bade- og omklæd-ningsfaciliteter og en række andre for-hold.I det lys besluttede man derfor at samlede eksisterende planer om at bygge omfor at håndtere miljøkravene med denye byggemæssige behov, der var enfølge af den planlagte flytning af fly-værkstedet fra Aalborg.Det blev hurtigt klart, at det ville væreen tidskrævende proces at få gennem-ført det nye samlede byggeprojekt iSkrydstrup.Samtidig kunne man konstatere, at detpå dette tidspunkt – hvor der var høj-Side 10/39
DET TALTE ORD GÆLDERkonjunktur – var vanskeligt at rekrutte-re og fastholde flyteknikere i Skryd-strup. Der var faktisk en markant man-gel på flyteknikere på dette tidspunkt.Det blev derfor besluttet midlertidigt atbibeholde et flyværksted med 40 stillin-ger i Aalborg, indtil byggeriet i Skryd-strup var gennemført. Flyværkstedetblev dog allerede dengang organisato-risk overført til Fighter Wing Skrydstrup– netop for at understrege også overformedarbejderne, at der alene var taleom en midlertidig foranstaltning.Byggeprojektet er gentagne gange ble-vet udsat på grund af manglende midlertil projektet, ligesom projektet er blevetSide 11/39
DET TALTE ORD GÆLDERforsinket som følge af skærpede krav idet nye Bygningsreglement.Nu er byggeprojektet imidlertid endeligtigangsat og forventes færdiggjort i2012.Når byggeprojektet er gennemført, vilflyværkstedet i Aalborg blive lukket - ogopgaven vil fremover blive varetaget iSkrydstrup.Jeg vil godt komme tilbage til de nær-mere forhold omkring byggeprojektetlidt senere.Men som I kan høre, er der tale om engammel forligsbeslutning.Side 12/39
DET TALTE ORD GÆLDER[Samrådsspørgsmål J]
Vil ministeren redegøre for, hvordan det kan være, at Forsvarethar planer om at flytte flyværkstedet fra Aalborg til Skrydstrup,når ministeren i sin tale til de ansatte på Flyvestation Aalborg den10. maj 2010 afviste al snak om en nedlæggelse og udtalte: "Detbliver ikke mig, som skriver under på lukning af Flyvestation Aal-borg"?
I samrådsspørgsmål J er jeg blevet bedtom at redegøre for årsagen til, at for-svaret nu har planer om at flytte fly-værkstedet fra Aalborg til Skrydstrup,når jeg som minister den 10. maj 2010afviste al snak om at lukke FlyvestationAalborg.Til det vil jeg godt sige tre ting:1) Som jeg lige har redegjort for, er dertale om en beslutning fra forrige for-svarsforlig 2005-2009, som har afventet
Side 13/39
DET TALTE ORD GÆLDERfærdiggørelsenSkrydstrup.afbyggeprojekteti
Det er altså alene af den grund, atværkstedet i Aalborg fortsat ligger, hvordet ligger, og ikke allerede i sidste for-svarsforlig blev flyttet til Skrydstrup. Nuer byggeprojektet i Skrydstrup i gang,og flytningen af værkstedet i Aalborg vilderfor ske – ganske som det gennemlang tid har været planen – når bygge-projektet er afsluttet. Der er altså taleom gennemførelsen af en beslutning,som er taget for længe siden, og somhele tiden har været kendt af alle invol-verede – forsvaret såvel som forsvars-politikerne.
Side 14/39
DET TALTE ORD GÆLDER2) Der er mere 1000 stillinger ved for-svarets enheder på Flyvestation Aal-borg. Det må være sund logik for alle,at der er væsentlig forskel på at gen-nemføre en allerede kendt beslutningom flytningen af et værksted med 40mand til at lukke hele Flyvestation Aal-borg med mere end 1000 stillinger.Det er simpelthen ude af proportionerat drage den sammenligning – og jegkan kun betragte det som et forsøg påat slå politisk plat på en sag, som dy-best set slet ikke kan bære det.3) Endelig vil jeg godt sige, at på dettidspunkt, hvor jeg kom med min udta-lelse, var der gentagne rygter om enSide 15/39
DET TALTE ORD GÆLDERmulig lukning af Flyvestation Aalborg.Rygter, som ikke havde nogen hold ivirkeligheden. Det indgik simpelthen ik-ke i de daværende forsvarsforligsover-vejelser at lukke flyvestationen.Jeg kunne konstatere, at det skabteutryghed på en af forsvarets store ar-bejdspladser – ene og alene på bag-grund af nogle rygter, som ikke havdenoget på sig. Det var en uholdbar situa-tion, som ingen kunne være tjent med.Jeg kan næppe tro, at Hr. Bjarne Laust-sen eller nogen anden vil klandre migfor – som en seriøs politiker og minister– at søge at skabe tryghed hos en storgruppe ansatte i forsvaret.Side 16/39
DET TALTE ORD GÆLDER[Samrådsspørgsmål K]
Mener ministeren, at løftet om ikke at lukke Flyvestation Aalborger indfriet, når Forsvaret har planer om at flytte flyværkstedet fraAalborg til Skrydstrup, og 40 mekanikere skal finde andet arbej-de?
I samrådsspørgsmål K spørges til, hvor-vidt løftet om ikke at lukke FlyvestationAalborg er indfriet, når forsvaret harplaner om at flytte flyværkstedet fraAalborg til Skrydstrup, og 40 mekanike-re skal finde andet arbejde?Som jeg gentagne gange har under-streget, er der tale om en alleredekendt beslutning tilbage fra forrige for-lig, som alene afventer færdiggørelsenaf et byggeprojekt.Der er ikke tale om, at forsvaret ellerfor den sags skyld forsvarspolitikerneSide 17/39
DET TALTE ORD GÆLDERhavde hemmelige skuffeplaner om atlukke flyvestationen. Jeg har derfor somnævnt – for at mane rygter i jorden –sagt, at jeg ikke vil skrive under på enlukning af flyvestation i Aalborg.Planerne om at flytte værkstedet harværet kendt af medarbejderne vedværkstedet, af flyvestationen selv, vedFlyvertaktisk Kommando, Forsvars-kommandoen og af mange flere – her-under ikke mindst af alle de forsvarspo-litikere, som var med til at beslutte for-rige forsvarsforlig, og som har fulgt detsimplementering på tætteste hold.
Side 18/39
DET TALTE ORD GÆLDERJeg har i det lys svært ved at følge Hr.Bjarne Laustsens tankegang om, hvor-vidt et løfte er indfriet eller ikke indfriet.Set fra min stol har jeg holdt både deaftaler, som følger af det forrige forlig –og som jeg som forsvarsminister selv-følgelig er bundet til at følge – og holdtmit ord fra den dag i Aalborg, da det eret faktum, at flyvestationen ikke er luk-ket.Når det kommer til den enkelte medar-bejder, så er det korrekt, at når værk-stedet lukker, vil stillingerne på værk-stedet ikke længere findes i Aalborg.Derfor er forsvaret i samarbejde medmedarbejderne på værkstedet ved atfinde løsninger for den enkelte.Side 19/39
DET TALTE ORD GÆLDER
Det kommer jeg tilbage til om et øje-blik.
Side 20/39
DET TALTE ORD GÆLDER[Samrådsspørgsmål L]
Vil ministeren oplyse, hvorfor et velfungerende flyværksted påFlyvestation Aalborg skal flyttes til Skrydstrup?
I samrådsspørgsmål L er jeg bedt om atoplyse, hvorfor et velfungerende fly-værksted på Flyvestation Aalborg skalflyttes til Skrydstrup?Flyvevåbnet og Forsvarskommandoenvurderede i oplægget til forsvarsforliget2005-2009, at den mest rationelle driftaf F-16 området ville kræve, at F-16flyene skulle samles på samme flyvesta-tion. Det blev derfor besluttet, at samlealle F-16 aktiviteterne i Skrydstrup. Dervar dog – som jeg tidligere har nævnt –behov for midlertidigt og af praktiskeårsager at bibeholde værkstedet i Aal-
Side 21/39
DET TALTE ORD GÆLDERborg, indtil byggeprojektet i Skrydstrupvar færdigt.Som det måske vil være Hr. BjarneLaustsen bekendt, så har F-16 flyene idag – og i overensstemmelse med det,som blev aftalt i forrige forsvarsforlig –base i Skrydstrup. Her findes såledesikke alene flyene selv, men også piloter,teknikere og andre medarbejdere. ISkrydstrup er også alle de faciliteter,der indgår i den daglige drift – medundtagelse af tre vedligeholdelsesdok-ke, som er ved værkstedet i Aalborg.Når et fly skal til eftersyn eller skal re-pareres, vil det som udgangspunkt – ogsom det mest naturlige – blive afleveretSide 22/39
DET TALTE ORD GÆLDERpå flyværkstedet i Skrydstrup, hvor fly-ene selv jo også har hjemme.Hvis flyet derimod skal på flyværkstedeti Aalborg, skal flyet - når det skal gøressikkerhedsmæssigt forsvarligt – flyvestil Aalborg for at blive repareret.Når flyet så ankommer til Aalborg, skalpiloten – afhængig af fejlens omfang –enten vente, mens reparationen udfø-res, eller han skal returnere til Skryd-strup på anden vis. Efter fejlretningenskal flyet så prøveflyves i Aalborg – dvs.piloten nu skal retur fra Skrydstrup tilAalborg, hvis han ikke er blevet for atvente på flyet. Først herefter – underforudsætning af, at prøveflyvningen gårSide 23/39
DET TALTE ORD GÆLDERsom forventet – vil flyet sandsynligviskunne returnere til Skrydstrup.Jeg tror ikke, at hverken Hr. BjarneLaustsen eller andre er i tvivl om, at detbestemt ikke er billigt at flyve i etkampfly. Det burde derfor være sundlogik for alle, at en forretningsgang,som den jeg lige har beskrevet, hverkener rationel eller sammenhængende.Det er da også på baggrund af særligtde bekostelige ekstra flyvninger mellemSkrydstrup og Aalborg, flyværkstedet iAalborg – siden sammenlægningen afF-16 strukturen i Skrydstrup – kun imindre omfang har løst sin primæreopgave. Værkstedet i Aalborg har derforSide 24/39
DET TALTE ORD GÆLDERi stedet primært bidraget til de sidsteopdateringer af F-16 flyene – dvs. løs-ning af opgaver, hvor flyene var forud-sat at skulle blive på værkstedet i læn-gere perioder ad gangen.Det er vigtigt at huske på, at et værk-sted jo ikke kan holdes i gang alene forat foretage opdateringer. Det ligger isagens natur, at opdateringer er noget,som sker i en overgang, og at værkste-det derfor på et tidspunkt skal foretagedaglige driftsmæssige reparationer afvores F-16 fly.Jeg vil da gerne i det lys vende Hr.Bjarne Laustsens spørgsmål mod hamselv og høre, om han virkelig mener, atSide 25/39
DET TALTE ORD GÆLDERvi skal begå forligsbrud og bruge utalli-ge skatteborgerkroner på at opretholdeet værksted i Aalborg, når alt – bådeøkonomisk, rationelt og driftsmæssigt –taler for at følge den politisk vedtagneplan og lægge værkstedet derhen, hvorflyene faktisk er?Og skulle Hr. Bjarne Laustsen forledestil at tro, at jeg måske har glemt deknapt 40 medarbejdere, som i dag erpå værkstedet, så kan jeg forsikre hamom, at det ikke er tilfældet.Som tidligere nævnt har flyværkstedet iAalborg hele tiden indgået i organisati-onen i Skrydstrup – netop fordi der har
Side 26/39
DET TALTE ORD GÆLDERværet tale om en midlertidig foranstalt-ning.Status på medarbejderfronten er, at derpr. 1. januar 2011 er 37 medarbejdereved flyværkstedet i Aalborg. Det er enteknisk officer, 33 mekanikere, to forsy-nere og en arbejdsmand.I perioden fra januar 2011 til medio2012 er 11 af de 37 medarbejdere plan-lagt til at overtage stillinger ved AirTransport Wing.1 medarbejder på F-16 værkstedet iAalborg har allerede meddelt, at hanønsker at følge med til Skrydstrup. Afde resterende 25 medarbejdere er derSide 27/39
DET TALTE ORD GÆLDER8, som pensioneres inden udgangen af2012 – og yderligere 6 medarbejderepensioneres inden udgangen af 2014.Der er således allerede lagt planer forgodt 70 % af de berørte medarbejdere.Der udestår derfor kun at finde yderli-gere 11 stillinger, inden værkstedet for-venteligt lukker – og det sker først i lø-bet af 2012. Arbejdet med at finde nyestillinger til medarbejderne på værkste-det i Aalborg er altså rigtig godt i gang,og der arbejdes lige nu ufortrødent vi-dere på at finde stillinger til de reste-rende medarbejdere i Aalborg.Forsvaret har i øvrigt oplyst, at medar-bejderne ved Flyværkstedet vil haveSide 28/39
DET TALTE ORD GÆLDERfortrinsret til ledige stillinger ved hen-holdsvis transportflyene, der har base iAalborg eller ved VærkstedsområdeAalborg.Jeg vil godt erindre om, at forsvaret harmere end 1000 stillinger på flyvestatio-nens område i Aalborg, og at der ermere end 4700 forsvarsrelaterede stil-linger i Region Nordjylland.Det er derfor min begrundede forvent-ning, at der vil blive fundet relevantestillinger til alle medarbejdere fra fly-værkstedet.
Side 29/39
DET TALTE ORD GÆLDER[Samrådsspørgsmål M]
Vil ministeren oplyse, hvad omkostningerne ved flytning af fly-værkstedet på Flyvestation Aalborg til Skrydstrup vil være?
I samrådsspørgsmål M er jeg blevetbedt om at oplyse, hvad omkostninger-ne ved flytning af flyværkstedet på Fly-vestation Aalborg til Skrydstrup vil væ-re.Som tidligere nævnt består byggeriet iSkrydstrup af to dele:1)Det oprindelige byggeprojekt, somskulle opdatere det allerede eksi-sterende flyværksted i Skrydstrup,og som var udfærdiget før beslut-ningen om at flytte flyværkstedet iAalborg, og
Side 30/39
DET TALTE ORD GÆLDER2)Etableringen af tre eftersynsdokke,som følge af flytningen.Udgifterne til det samlede projekt eropgjort til i alt 75 mio. kr.Det oprindelige projekt omfatter følgen-de:En malehalEn vaskehal til flyEt lager til reservedeleEt værksted til cockpitdeleUdvidelse af bade- og omklæd-ningsfaciliteterÆndring af varme- og ventilations-systemerMaledok, udvidelse af bade- og om-klædningsfaciliteter, ændring af varme-Side 31/39
DET TALTE ORD GÆLDERog ventilationssystemer er alle forhold,der ændres efter påbud fra Arbejdstil-synet.Projektet som følge af flytningen af fly-værkstedet fra Aalborg til Skrydstrupomfatter følgende:
Etablering af tre eftersynsdokkene.
Udgifterne til etablering af de tre efter-synsdokke udgør ca. 1/3 af de samledeudgifter.Forhåbentlig kan min orientering indtilnu føre til, at vi undgår flere misforstå-elser omkring den – gennem lang tid –
Side 32/39
DET TALTE ORD GÆLDERplanlagte flytning af flyværkstedet fraAalborg til Skrydstrup.Jeg håber også, at Hr. Bjarne Laustsennu har en oplevelse af, at han forstården rette sammenhæng. Lad mig blother ved afslutningen af dette samråds-spørgsmål lige slå hovedpunkterne fasten gang til, så det ikke kan misforstås:Der er tale om en beslutning fra forliget2005-2009, som har afventet færdiggø-relsen af et byggeprojekt.Det samlede byggeprojektet forventesfærdigt i 2012.På dette tidspunkt forventes det, at for-svaret har fundet en løsning for alleSide 33/39
DET TALTE ORD GÆLDERmedarbejderne på værkstedet, såledesat de forhåbentlig kan fortsætte deresgode arbejde i forsvaret i mange årendnu.
Side 34/39
DET TALTE ORD GÆLDER[Samrådsspørgsmål N]
Er ministeren enig i, at det er i strid med intentionerne og ån-den i aftalen om implementering af forsvarsforliget, at der skalfyres nogen af de 140 civile ansatte i Hjørring, jf. "Implemen-tering af forsvarsforlig 2010-2014" dateret 22. juni 2010, hvoridet fremgår at: "Endvidere undlades det at overflytte ca. 140årsværk fra Forsvarets Personeltjeneste i Hjørring til Ballerup,hvilket vil medføre en merudgift på ca. 40 mio. kr. i forligspe-rioden."?
I samrådsspørgsmål N er jeg blevetbedt om at vurdere, om”det er i stridmed intentionerne og ånden i aftalenom implementering af forsvarsforliget,at der skal fyres nogen af de 140 civileansatte i Hjørring”.Lad mig indledningsvis starte med atkorrigere Hr. Bjarne Laustsens misfor-ståelse og slå fast, at der i dag ikke er140 civile ansatte ved Forsvarets Perso-neltjeneste i Hjørring.Side 35/39
DET TALTE ORD GÆLDER
Der er i dag 107 civile ansatte i Hjør-ring. Hertil kommer et antal militæreansatte.Når det i sommerens implementerings-aftale omtales, at der”undlades atoverflytte ca. 140 årsværk fra Forsva-rets personeltjeneste i Hjørring til Balle-rup”, var det endvidere ikke en fredningaf hverken 140 civile ansatte eller –som det rettelig er – de 107 civile an-satte i Hjørring.Det var derimod en sikring af, at derogså fremadrettet vil være mindst 140statslige arbejdspladser i Hjørring.
Side 36/39
DET TALTE ORD GÆLDERJeg stiller mig også lidt uforståendeover for, at Hr. Bjarne Laustsen finderanledning til at stille spørgsmålstegnved l ”intentionerne og ånden i aftalen”.Men jeg kan jo så gøre Hr. BjarneLaustsen den tjeneste at henlede hansopmærksomhed på, at forsvaret jo net-op håndterer denne sag, som vi i for-svarsforligskredsen blev enige om isommer – hvilket Socialdemokratiet og-så er klar over.De medarbejdere – civile og militære –der ikke længere skal være ansat i Hjør-ring, har fået tilbudt omskoling, geogra-fisk flytning eller tilbud om frivillig af-træden.
Side 37/39
DET TALTE ORD GÆLDERDenne proces efterlader forsvaret gene-relt med et mindre antal, der efterføl-gende søges genplaceret. I Hjørringdrejer det sig alt i alt om seks civilemedarbejdere.Det skal ikke være nogen hemmelighed,at disse seks medarbejdere ultimativtkan være afskedigelsestruet, såfremtdet ikke lykkes at genplacere dem.Men her må jeg så i øvrigt oplyse Hr.Bjarne Laustsen om, at dette – som deøvrige tiltag på dette område – også eri fuld overensstemmelse med somme-rens drøftelser i forsvarsforligskredsen.Den drøftelse og afklaring blev såledesgennemført i forbindelse med indgåel-Side 38/39
DET TALTE ORD GÆLDERsen af implementeringsaftalen for forli-get, hvor forligskredsen blev informeretom og forholdt sig til, at de pålagte ef-fektiviseringer og rationaliseringer villebetyde op til 600 afskedigelser i forsva-ret.Afsluttende kan jeg således konkludere,at forsvarets reorganiseringsplan forForsvarets Personeltjeneste i Hjørring –og selve håndteringen af det berørtepersonel - er i fuld overensstemmelsemed både”intentionerne og ånden i af-talen om implementering af forsvarsfor-liget”.Tak.
Side 39/39