Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
936461_0001.png
936461_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 17. december 2010Sagsnr.: 8043
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 30. november2010 stillet følgende spørgsmål nr. 83 (Alm. del) som hermed besvares.

Spørgsmål 83:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26/11-10 fra JLA Food vedrørendeTaksering af dyrlægekontrol, jf. FLF alm. del - bilag 78”.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der har følgende bemærkninger,som jeg kan henholde mig til:”Fødevarestyrelsen implementerede 1. august 2010 en reform af sin gebyrstruktur.Baggrunden for gebyrreformen var bl.a., at der ikke var balance mellem indtægter ogudgifter på en række af styrelsens gebyrordninger, og en konsulentundersøgelseudarbejdet af Deloitte konkluderede, at styrelsens gebyradministration var unødigkompleks og en væsentlig forklaring på ubalancen på gebyrområdet.Med gebyrreformen er sket en markant forenkling af gebyrområdet gennemsammenlægning af en række gebyrordninger og indførelse af enhedstakster. I de nyetakster er indregnet en højere andel af styrelsens overheadomkostninger end hidtil, idetder hidtil fejlagtigt har været pålignet for lille en andel heraf. De nye takster er såledesfastsat, så de dækker de faktiske omkostninger forbundet med kontrollen.Som en del af gebyrreformen er endvidere for så vidt angår fødevarekontrol iengrosvirksomheder sket indregning af udgifter til laboratorieanalyser af prøver iforbindelse med basiskontrollen i de takster, der opkræves for den fysiske kontrol ivirksomheden. Hidtil har analyseudgifterne for de fleste virksomhedstyper væretopkrævet direkte hos den konkrete virksomhed. De virksomheder, hvor der udtagesprøver til analyse i forbindelse med basiskontrollen vil således ikke fra 1. august 2010modtage en særskilt faktura for laboratorieanalyser. Denne omlægning medfører ikke en
højere gebyrbetaling for erhvervet samlet set, men medfører, at taksterne for den fysiskekontrol i virksomheden nødvendigvis må forhøjes.Gebyrreformen har således medført, at en række takster er hævet pr. 1. august 2010,bl.a. for den type fødevareengrosvirksomheder, som JLA Food tilhører. En del afstigningen i taksterne kan imidlertid forklares af indregningen af analyseomkostninger.Den reelle stigning i den samlede gebyrbetalingen for en gennemsnitlig fødevareengros-virksomhed af samme type som JLA Food er således lavere end de 60 pct., der er anførti brevet fra JLA Food.Endelig kan styrelsen oplyse, at standardkontrolfrekvensen for bl.a. virksomheder medhakket kød, som JLA Food, reduceres fra 1. januar 2011. Det betyder, at virksomhedermed bl.a. hakket kød, der i dag har en standardfrekvens på 7 kontrolbesøg årligt,fremover vil få en standardfrekvens på 5. Elitefrekvensen på 3 og elite-2-frekvensen på2 ændres ikke i 2011 for virksomheder med hakket kød. Reduktionen afstandardfrekvensen fra 7 til 5 er en del af fødevareforliget.”
Henrik Høegh/Thomas Elvensø
2