Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
1023954_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 15. august 2011Sagsnr.: 11089
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af den 19. juni 2011stillet følgende spørgsmål nr. 516 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).

Spørgsmål 516:

”Ministeren bedes fremsende en opgørelse (for hvert år) over omkostninger iforbindelse med Nøglehulsmærket siden mærkets indførelse, herunder særskilt angivehvor stor en del af midlerne, der har været anvendt til oplysningsindsats.”

Svar:

Der er i to omgange bevilliget midler til gennemførelse af kommunikations- ogmarkedsføringsindsats af Nøglehullet på færdigpakkede fødevarer:I 2009 blev der bevilliget 3 mio. kr. (0,5 mio. kr. til løn og 2,5 mio. kr. til drift).For perioden 2010-2012 blev der bevilliget 4,5 mio. kr. (1,5 mio. kr. til løn og 3 mio. kr.til drift.)Herudover anvendes der til støtte for Nøglehulsaktiviteterne ressourcer fraFødevarestyrelsens ordinære bevilling i størrelsesordenen 0,5 -1,0 mio. kr. per år.Driftsmidlerne til Nøglehullet er anvendt til at øge kendskabet til Nøglehullet hosforbrugerne. Derudover er der brugt midler på at øge kendskabet til Nøglehullet hoserhvervet (detailhandlen og producenter) for derved at sikre, at forbrugerne møderNøglehulsmærkede produkter på hylderne i supermarkederne. Det er bl.a. sket gennemtæt kontakt til og samarbejdsprojekter med detailhandlen og brancheorganisationer itilknytning til de gennemførte forbrugerrettede kampagner.Driftsomkostninger fordelt per år:

2009

Nøglehulskampagne

1.482.200 kr.

2010

2.136.000 kr.

2011

(Pr. 01.07)

1.252.500 kr.

I alt

4.870.700 kr.

Henrik Høegh/Mads Fischer-Møller