Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 9. august 2011Sagsnr.: 11051
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 14. juli 2011stillet følgende spørgsmål nr. 513 (Alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål 513:
”Ministeren bedes redegøre for, om der er gjort eller vil blive gjort et medvirkenansvargældende overfor de fødevareproducenter og speditører, der benytter sig af vognmænd,der hverken er registreret eller godkendt til transport af letfordærvelige fødevarer.”Svar:
Det fremgår af lovgivningen, at alle fødevarevirksomheder som hovedregel skal væreregistreret eller autoriseret. Det indebærer, at enhver fødevarevirksomhed skal sikre sig,at de fødevarer, de modtager, kommer fra registrerede eller autoriserede virksomheder,og at de bliver transporteret til virksomheden på lovlig vis. Det vil sige af en vognmand,der er registreret eller autoriseret til at transportere den pågældende type fødevarer.Tilsvarende skal enhver fødevarevirksomhed sikre sig, at når de får transporteretfødevarer fra virksomheden til en kunde, er den vognmand, der hyres til at udføretransporten, registreret eller autoriseret til at transportere den pågældende type fødevarer.Der er ikke fastsat specifikke regler for, hvordan virksomhederne skal sikre sig, at dereshandelspartnere er registreret eller autoriseret. I praksis foregår det oftest på den måde,at hvis virksomheden i forvejen kender den pågældende handelspartner, foretages derikke særlig kontrol. Hvis man f.eks. i forvejen er vant til at bruge en vognmand,forventes det ikke, at man hver gang kontrollerer, at den pågældende er registreret ellerautoriseret.
Hvis en vognmand ikke selv har tilstrækkeligt mange biler til at klare de kørselsopgaver,man påtager sig, men hyrer andre vognmænd til at køre for sig, skal vognmandennaturligvis sikre sig, at den vognmand, man hyrer, er registreret eller autoriseret til attransportere den pågældende type fødevarer.Såfremt man ikke foretager den nødvendige kontrol første gang, man gør forretning meden handelspartner, har man et selvstændigt ansvar, hvis handelspartneren viser sig ikkeat være registreret eller autoriseret til at transportere den pågældende type fødevarer.Der har ikke været tilfælde, hvor et sådant ansvar for at hyre en ikke-registreretvognmand er blevet gjort gældende. Ved tilsyn i virksomheder, som får transporteretvarer, eller transportvirksomheder, som hyrer andre til at udføre dele af derestransportopgaver, spørges der ind til de procedurer, som virksomheden har for at sikresig, at transporter foretages af registrerede virksomheder. Hvis der konstateres et behov,gives specifik vejledning.Det er den enkelte virksomhed, som har ansvar for sine aktiviteter, og det er den enkeltevognmand, der skal sørge for at være registreret. Det væsentlige er, at virksomhedernelever op til deres ansvar. Hvis dette resultat kan opnås ved vejledning, ser jeg det ikkenødvendigt med alvorlige sanktioner.
Henrik Høegh
/Jonas Lund Mathisen
2