Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, 9. august 2011Sagsnr.: 11051
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 14. juli 2011stillet følgende spørgsmål nr. 512 (Alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål 512:
”Ministeren bedes gøre rede for hvilken kontrol, der er med rengøringen af de lastbiler,der anvendes til transport af letfordærvelige fødevarer, samt hvilke sanktionsmulighederder findes i tilfælde af, at der sker overtrædelse af bestemmelserne.”Svar:
Vognmænd, der transporterer fødevarer, skal sikre, at transportmidlet er rent, såfødevarerne ikke bliver forurenet, og at temperaturkrav for fødevarerne bliver overholdt.Desuden skal vognmænd sikre sporbarhed af de fødevarer, de transporterer. Det betyder,at de skal vide, hvor de henter fødevarerne, og hvor de afleverer dem. Dette kankontrolleres ved kontrolbesøg i transportvirksomhedens hovedkontor, hvorfødevarekontrollen efterser procedurebeskrivelser og dokumentation for temperaturer ogsporbarhed.Den væsentligste kontrol foregår dog på landevejen og ved kontrolbesøg i devirksomheder, som afsender og modtager fødevarer. I samarbejde med SKAT og politietforetager Fødevarestyrelsen løbende stikprøvekontrol af transporter. I løbet af 2011udfører Fødevarestyrelsen en kontrolkampagne i samarbejde med politiet, som specielter rettet mod at opdage uautoriserede og uregistrerede transportører, snavsede biler, forhøje temperaturer og forkert mærkning.Ved kontrolbesøg i virksomheder, som afsender og modtager fødevarer, foretagerFødevarestyrelsen stikprøvekontrol af de transporter, som læsser varer af og på ivirksomheden.
Det er Fødevarestyrelsen målsætning, at 50 % af alle vognmænd skal have væretunderkastet kontrol i 2011.Ved overtrædelse af lovgivningen kan der sanktioneres i form af indskærpelser, påbud,forbud, bødeforlæg eller politianmeldelse. Hvis det ved kontrol konstateres, at envognmand ikke er korrekt registreret, men at transporten i øvrigt foregår korrekt,herunder at bilen er ren og temperaturen i orden, så der ikke er fare forfødevaresikkerheden, vil sanktionen normalt være en indskærpelse om, at vognmandenskal sørge for at blive registreret. Der bliver naturligvis fulgt op på, at vognmandenfremsender anmeldelse om registrering. Såfremt der konstateres forhold, som kan betydefare for fødevaresikkerheden, anvendes strengere sanktioner som påbud om destruktionaf fødevarer, forbud mod transport af fødevarer før bilen er rengjort, bødeforlæg ellerpolitianmeldelse.
Henrik Høegh
/Jonas Lund Mathisen
2