Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 22. juni 2011
Tale til åbent samråd BF og BGSamråd den 22. juni 2011(vedr. E.coli udbrud)(Det talte ord gælder)
Spørgsmål BF”Ministeren bedes redegøre for sagen om E.coli-udbruddet, herunder senestenyt i arbejdet med at spore kilden.”
Spørgsmål BG”Mener ministeren, at der er behov for at se nærmere på, om reglerne formærkning og sporbarhed er tilstrækkelige, når det er så svært formyndighederne at finde smittekilden ved sådanne udbrud?”
Svar:
-Jeg vil besvare spørgsmålene samlet.Seneste nyt- Vi må sige, at et udbrud i det omfang vi har set medE.coli VTEC O104 at det er en meget alvorligsituation.1
- Status i sagen med E.coli-udbruddet det er, at de tyskemyndigheder har meddelt, at kilden til udbruddet erspirer fra en nordtysk spirevirksomhed.Fødevarestyrelsen har fået oplyst, atspirevirksomheden ikke har solgt spirer i Danmark.
Sygdomstal DK- Ser vi på situationen i Danmark, så har Statens SerumInstitut registreret 22 tilfælde, hvor danskere er blevetsyge af VTEC-bakterien. Næsten alle er syge efter, atde har været på rejse i Nordtyskland i maj måned.
- Der er dog ét enkeltstående sygdomstilfælde, hvorpatienten ikke har været i Tyskland, men hvor vi harovergivet de oplysninger vi har til Tyskland.
- Det er Fødevarestyrelsens og Statens Serum Institutsvurdering, at sygdomsudbruddetikkeer underudbredelse i Danmark. Der er indberettet ét tilfældesiden den 9. juni. Dette tilfælde blev indberettet den17. juni.
Sygdomstal Tyskland- Situationen i Tyskland har været meget omfattendeog har haft langt alvorligere konsekvenser. Omkring3.600 mennesker har været syge og 39 mennesker er2
døde af sygdom i Tyskland som følge af VTEC-bakterien.
- Herudover er omkring 100 mennesker i andre EU-stater blevet syge efter rejse til Tyskland, og i Sverigeer der registreret 1 dødsfald.
Samarbejde/kommunikation med Tyskland- I tilfælde af fødevarekriser som denne går voresberedskab jo straks i gang. Fødevarestyrelsen har fulgtde tyske myndigheders opklaringsarbejde tæt, og viagerer med det samme på baggrund af de tyskeudmeldinger, som blandt andet kommer via EU´smeldesystem, Rapid Alert-systemet.
De tyske udmeldinger- De tyske myndigheder har peget på forskellige muligesmittekilder – først var det tyske agurker, tomater ogbladsalat, og så var det spanske agurker, og nu kan detfastslås, at det er tyske spirer, der er kilden.
- De tyske myndigheder pegede på fødevarer, som manud fra interview- og laboratorie-undersøgelser samttilbagesporing af produkter anså for sandsynligesmittekilder.
3
- Ud fra et forsigtighedsprincip valgte man at informereforbrugerne om mistanken til disse produkter løbende,og uden at det var fuldt dokumenteret, at disse varkilden til sygdomsudbruddet. Det skyldes denalvorlige karakter af sygdommen.
- Men det er vores klare indtryk, at de tyskemyndigheder hele tiden har haft fokus på det heltcentrale: Nemlig at stoppe sygdomsudbruddet. Deseneste meldinger tyder på, at udbruddet i Tyskland erstoppet.
Dansk opfølgning- I Danmark har Fødevarestyrelsen nøje fulgt de tyskeudmeldinger.
- Den 27. maj fik Fødevarestyrelsen via Rapid Alert-systemet oplyst, at der var tegn på E. coli VTEC iprøver af spanske agurker, og at der var to danskemodtagere af agurker fra den pågældende kilde.Fødevarestyrelsen tog straks kontakt til modtagerne,og agurkerne blev trukket tilbage samme dag.
-
Samme dag modtog Fødevarestyrelsen via RapidAlert systemet også en melding om, at Tysklandhavde fundet ud af, at danske eller hollandske agurkermuligvis kunne være kilden til nogle af4
sygdomstilfældene, fordi agurker fra begge lande varblevet serveret på en bestemt restaurant. Der blevstraks udtaget prøver fra de to mulige danskeproducenter, og de pågældende partier blev fjernet framarkedet. Mistanken blev dog hurtigt fjernet, da derheldigvis ikke kunne påvises E. coli i produkterne.
- Fødevarestyrelsen har løbende koordineret de danskeaktiviteter i relation til udbruddet – blandt andetgennem Den Centrale Udbrudsgruppe – hvor der errepræsentanter fra både Fødevarestyrelsen, DanmarksTekniske Universitet og Statens Serum Institut.
- Endelig har Fødevarestyrelsen været i tæt kontakt medden danske ambassade i Berlin, alle involveredelandes sundheds- og fødevaremyndigheder, samt vedhyppige audiokonferencer med Kommissionen.
- I forbindelse med udbruddet har Fødevarestyrelsen saten række konkrete tiltag i gang i Danmark for atorientere forbrugerne og branchen. Fødevarestyrelsenshjemmeside er løbende blevet opdateret med status ogråd, og branchen er løbende blevet orienteret gennemFødevarestyrelsens importørnetværk. Samtidig harkontrollen ude i landet øget fokus på anmeldelser omE. coli sygdomsudbrud, som kan være forbundet medrejse til Tyskland eller med tyske grønsager.5
Sporbarhed- En væsentlig forudsætning for at kunne stoppefødevarerelaterede sygdomsudbrud som dette er, at deforurenede fødevare kan identificeres og sporestilbage til kilden.
- Alle fødevarevirksomheder er derfor underlagt etgenerelt krav om at sikre sporbarhed af deresprodukter.
- Virksomhederne skal, for hvert enkelt parti affødevarer, kunne identificere bådehvem,der harleveret varen, oghvemden er solgt til.Virksomhederne har pligt til at registrereoplysningerne på en måde, så fødevaremyndighedernekan få adgang til dem.
- På grundlag af de oplysninger er det allerede i dagmuligt at spore et problem tilbage til kilden, når manhar identificeret forurenede fødevarer. Men inden davil der naturligvis altid være et stykke detektivarbejdeinvolveret, hvor erfarne myndighedspersonerindsnævrer mulige smittekilder, blandt andet pågrundlag af interviews med de syge.
6
Evaluering af forløbet- Tyskland har løbende redegjort for sagen – også påministerniveau både overfor EU's sundhedsministreog fødevareministre.
- Både den tyske landbrugsminister ogsundhedsminister har udtalt, at der vil blivegennemført en evaluering af forløbet.
- Evalueringen skal omfatte samarbejdet mellem demange involverede myndigheder ogkommunikationen – både internt og eksternt. Denevaluering kan vi sikkert alle lære noget af, også iresten af EU.- Fødevarestyrelsen offentligegjorde i denne uge enrapport over et kontrolprojekt vedrørende patogener iimporteret og dansk spiseklart grønt. Rapporten viser,at der er grund til at være opmærksom på, at der kanvære problemer med grøntsager, men også atproblemets omfang ikke er så stort, at det børforhindre forbrugerne i at spise frugt og grønt irigelige mængder.
7
Fødevareforliget- Lad mig til slut minde om, at fødevareforliget, som viblev enige om for omkring et års tid siden, blandtandet indeholder en styrkelse af indsatsen over forsalmonella og campylobacter og andresygdomsbakterier. Her er et af fokusomåderne enindsats over for frugt og grønt, som en ny smittekilde.
- Helt konkret skal der blandt andet udvikles redskabertil importørerne om, hvilke krav de bør stille vedimport af frugt og grønt og der skal iværksættes nyekontrolprojekter, og på baggrund heraf tages stillingtil den fremtidige kontrol på området.
- På baggrund af den aktuelle sag har jeg bedtFødevarestyrelsen om at fremrykke de planlagtekontrolprojekter, så prøveudtagningen kan sættes igang allerede til september, og om at vurdere, om derer grundlag for at ændre kontrollen på området –herunder kravene til egenkontrollen. Målet er, atFødevarestyrelsens vurdering kan fremlægges forforligskredsen en gang til efteråret.
Afsluttende- Afslutningsvis kan jeg sige, at vi på baggrund afudmeldingerne fra Tyskland vurderer, at sagen om E.coli-udbruddet i Tyskland er opklaret.8
- Der har været ydet en stor indsats for at opklare sagenog sikre bedst mulig oplysning om sagens udvikling.- Området omkring fødevaresikkerhed i forbindelsemed frisk frugt og grønt vil fortsat blive fulgt nøjemed henblik på at oplyse og vejlede både forbrugereog virksomheder bedst muligt. Jeg vil som nævnt tageinitiativ til en drøftelse med forligskredsen, om der ergrundlag for at ændre kontrollen, efterFødevarestyrelsens vurderinger heraf foreligger.
9