Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
1019155_0001.png
1019155_0002.png
1019155_0003.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 11. juli 2011Sagsnr.: 10713
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 15. juni 2011stillet følgende spørgsmål nr. 453 (Alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 453:

”Kan ministeren bekræfte, at det den 11. januar 2011 blev besluttet mellem ministeren,veterinærdirektøren og en afdelingschef i Fødevareministeriet, at Aarhus Universitetsrapport ”Pattegrisedødelighed i DK” skulle i høring hos erhvervet (Landbrug &Fødevarer)?”

Svar:

Det bemærkes indledningsvist, at der i det følgende svares samlet på FLF (alm. del)spørgsmål 453-461.Under et samråd den 9. juni 2010 i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fi-skeri tilkendegav jeg, at det ikke er acceptabelt, at så mange pattegrise dør i de danskesvinestalde. Der er for mig ingen tvivl om, at en dødelighed indtil fravænning på knap24 pct. er for høj.Derfor havde jeg forinden bedt Fødevarestyrelsen om en redegørelse, som skulle afklareårsagerne til den høje dødelighed og komme med forslag til, hvad der kan gøres for at fåforbedret situationen. Formålet med redegørelsen var at få belyst årsagerne til den højepattegrisedødelighed og samtidig få præsenteret nogle konstruktive løsningsforslag medhenblik på politisk stillingtagen. Som led i den politiske stillingtagen ville konkreteløsningsforslag efter sædvanlig procedure skulle drøftes med relevante aktører, herunderikke mindst erhvervet for at sikre en praktisk gennemførlighed og en effektivimplementering af sådanne løsningsforslag.
På den baggrund anmodede Fødevarestyrelsen den 28. maj 2010 Det Jordbrugsviden-skabelige Fakultet ved Aarhus Universitet om en forskningsbaseret redegørelse.Rapporten skulle med udgangspunkt i den foreliggende viden belyse årsager til deseneste års udvikling i pattegrisedødeligheden i Danmark og i andre EU-lande. DetJordbrugsvidenskabelige Fakultet blev samtidig bedt om at vurdere, hvilke muligeforslag til tiltag der ville kunne reducere problemet.Fødevarestyrelsen modtog den 2. november 2010 Aarhus Universitets rapport”Pattegrisedødelighed i DK. Muligheder for reduktion af pattegrisedødelighed iDanmark”. Rapporten pegede bl.a. på managementrelaterede og avlsrelaterede tiltag sommiddel til at nedbringe pattegrisedødeligheden. Som oplyst under samrådet den 9. juni2010 henhører avl af dyr under Justitsministeriets ressort, og derfor blevJustitsministeriet orienteret om rapporten, da den forelå. Endvidere blevFødevareøkonomisk Institut ved Københavns Universitet bedt om at foretageøkonomiske beregninger af de managementrelaterede tiltag med henblik påudarbejdelsen af Fødevarestyrelsens endelige redegørelse.Inden den økonomiske analyse forelå begærede Politiken imidlertid aktindsigt i rap-porten fra Aarhus Universitet. Dermed kunne der ikke ske en samtidig offentliggørelseog politisk behandling af et samlet beslutningsgrundlag.Da rapporten fra Aarhus Universitet blev udleveret til journalisten den 11. januar 2011,besluttede jeg derfor at sende rapporten til Fødevareudvalgets medlemmer, at tilbydeFødevareudvalget en teknisk gennemgang af rapporten og at sende rapporten i høringhos erhvervet.Udleveringen af rapporten på aktindsigtsanmodningen var første gang, rapporten blevudleveret af Fødevareministeriet til eksterne interessenter. Fødevareministeriet har ikkeforud for rapportens offentliggørelse drøftet rapportens indhold, konklusioner elleranbefalinger med andre interessenter, og Fødevareministeriet er ikke bekendt med, omsådanne drøftelser har fundet sted mellem Aarhus Universitet og Landbrug ogFødevarer.Oversendelsen til Fødevareudvalget skete den 13. januar 2011, og den følgende dag blevrapporten offentliggjort på Fødevareministeriets hjemmeside. Rapporten har såledesværet offentliggjort og tilgængelig for alle interessenter fra den 14. januar 2011.Den 20. januar blev Fødevarestyrelsen anmodet om at sende rapporten i høring hoserhvervet. Umiddelbart herefter blev det vurderet, at det ville være hensigtsmæssigt
2
samtidig at give øvrige relevante parter mulighed for at fremkomme med bemærkningertil rapportens løsningsforslag, inden Fødevarestyrelsen færdiggjorde sin samlederedegørelse. Fødevarestyrelsen blev derfor den 21. januar anmodet om at senderapporten i høring på Høringsportalen. Det var baggrunden for, at Fødevarestyrelsensendte rapporten til Landbrug og Fødevarer den 20. januar og lagde den påHøringsportalen den 21. januar. Der var således ikke en særlig grund til, at rapportenblev sendt til Landbrug & Fødevarer dagen før, den blev sendt i bred høring.Formålet med Høringsportalen er at give den brede offentlighed én digital indgang tillovforslag, udkast til bekendtgørelser mv. samt høringssvar, således at der skabes mereåbenhed i forvaltningen.Både i forbindelse med høringen af Landbrug og Fødevarer og i forbindelse medhøringen på Høringsportalen blev fristen for bemærkninger fastsat til den 17. februar2011.Det kan oplyses, at Fødevarestyrelsen modtog høringssvar fra Dyrenes Beskyttelse,Landbrug & Fødevarer, Den Danske Dyrlægeforening, Landsforeningen Frie Bønder –Levende Land, DTU Veterinærinstituttet, Heimdal Save Organization Denmark og BentHinderup Andersen.
Henrik Høegh
/Katrine Lindegaard
3