Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
994277_0001.png
994277_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 10. maj 2011Sagsnr.: 9773
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 12. april 2011stillet følgende spørgsmål nr. 341 (Alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Bjarne Laustsen (S).

Spørgsmål 341:

”Ministeren bedes oplyse, hvorfor ministeren – på trods af Fødevarestyrelsens ogFødevareministeriets egen indstilling i Arbejdsgrupperapporten fra 2010 vedrørendeinitiativer til øget kontrol af dyresundhed og dyrevelfærd hos pelsdyravlere og detfaktum, at der, jf. ministerens egne oplysninger til udvalget under samrådet den 16.marts 2011, er sket en halvering af andelen af pelsdyravlere, der ved velfærdskontrolleni 2010 blev tildelt en myndighedsreaktion for forkert håndtering af skadede dyrsammenlignet med kontrollen i 2009 – nu alligevel i den nye bekendtgørelse omobligatorisk sundhedsrådgivning på minkfarme har besluttet ikke at indføre denhensigtsmæssige og anbefalede ændring af reglerne for perioden formedicinordinering?”

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der oplyser følgende:”Indledningsvis skal det bemærkes, at kontrolresultaterne fra 2009 og 2010 ikkeumiddelbart kan sammenlignes. Dette skyldes, at samtlige farme blev kontrolleret i2010 (100 pct. - kontrollen), mens pelsdyrkontrollen i 2009 kun omfattede ca. 15 pct. affarmene, og at udpegningen af disse var delvist risikobaseret. En stikprøve er aldrigdirekte sammenlignelig med en prøve af den samlede population.
Det fremgår af arbejdsgruppens rapport fra 2010 om initiativer til øget kontrol afdyresundhed og dyrevelfærd hos pelsdyravlere, at arbejdsgruppen anbefaler, at
ordinationsperioden for minkfarme, der er omfattet af obligatorisk sundhedsrådgivning,kan være tidsmæssigt sammenfaldende med tidsrummet indtil det førstkommendeaftalte dyrlægebesøg.Fødevarestyrelsen bemærker, at den ordinationsperiode, som arbejdsgruppen foreslog, ipraksis ville kunne betyde ordinationsperioder på op til 120 dage.Fødevarestyrelsen finder ikke, at det er tilrådeligt med så lang en ordinationsperiode iperioden fra 1. august til 1. december, dvs. efter fravænning og indtil pelsning. I denneperiode bliver hvalpene voksne, og der er særlige risici for bidskader som følge afminkenes territoriehævdelse. Dette er også beskrevet i arbejdsgruppens rapport.Der lægges i den forbindelse vægt på de foreløbige kontrolresultater fra 100 pct. -kontrollen i 2010, hvor der blev fulgt op med indskærpelse, påbud eller politianmeldelsei ca. 4 pct. af de kontrollerede farme på baggrund af manglende håndtering af syge ogtilskadekomne dyr.På den baggrund er det besluttet, at ordinationsperioden skal tilpasses således, at det ermuligt at receptordinere lægemidler til behandling af sygdomme, der er omfattet af enbesætningsdiagnose, frem til førstkommende rådgivningsbesøg. I den kritiske periodefra 1. august til 1. december vil det være muligt at receptordinere lægemidler i op til 63dage.”
Henrik Høegh
/Katrine Lindegaard
2