Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
994393_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 10. maj 2011Sagsnr.: 9815Dok.nr.: 231905
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 8. april 2011stillet følgende spørgsmål nr. 337 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 337:

Kan ministeren bekræfte, at det er muligt at regulere chiptunede motorer med etdataprogram, og vil ministeren oplyse, hvorfor disse maskiner ikke kontrolleresuanmeldt efter at være synet af Søfartsstyrelsen for at sammenligneomdrejninger og brændstofforbrug med første syn?

Svar:

Jeg kan henvise til mit svar af 14. marts 2011 på FLF alm. del spørgsmål 187, hvor jegbl.a. oplyste, at der er mulighed for at regulere den maksimale effekt på modernemotorer ved hjælp af et dataprogram, og at denne regulering almindeligvis betegnessom chiptuning. Også chiptunede motorer skal overholde reglerne om motoreffekt,hvilket bl.a. indebærer, at der ikke må fiskes med et fartøj, hvis den reelle maskineffektoverstiger den effekt, der er anført i fiskerilicensen.Søfartsstyrelsen har oplyst, at det ikke er praktisk muligt at anvende brændstofforbrugettil at give et retvisende billede af skibets fremdrivningseffekt. Jeg kan i den forbindelseogså henvise til min besvarelse af 4. oktober 2010 på FLF alm. del spørgsmål 528.
Henrik Høegh
/Mette Selchau