Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
994281_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 10. maj 2011Sagsnr.: 9815Dok.nr.: 231893
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 8. april 2011stillet følgende spørgsmål nr.336 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 336:

Ministeren bedes oplyse, hvorfor man ikke gennemfører en kontrol af maskinerpå skibe, hvor der kan konstateres et stort brændselsforbrug i forhold til denregistrerede maskinkraft?

Svar:

Brændstofforbruget i fiskerfartøjer afhænger af mange forhold, f.eks. typen af fiskeri(garn eller trawl), sejltid, vejrforhold mv. Det afhænger desuden af maskinerietseffektivitet, og om fartøjet er udstyret med hjælpemaskineri, samt hvordan detteanvendes. Brændstofforbruget er derfor isoleret set ikke egnet som indikator for fartøjermed en formodet højere maskineffekt end angivet i fartøjets papirer.I de nye EU-fiskerikontrolregler om kontrol af maskineffekt, der skal anvendes fra 1.januar 2012, forpligtes medlemslandene til at udarbejde en risikobaseret stikprøveplanfor fartøjer med en høj maskineffekt i forhold til fartøjets størrelse i tonnage (BT).Stikprøveplanen kan suppleres med andre relevante risikofaktorer. Stikprøveplanenforventes udarbejdet i samarbejde mellem de ansvarlige myndigheder for fiskerikontrolog for fartøjsgodkendelser.
Henrik Høegh
/Mette Selchau