Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
999201_0001.png
999201_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 19. maj 2011Sagsnr.: 10157Dok.nr.: 239876
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 27. april 2011stillet følgende spørgsmål nr. 330 (alm. del) som hermed besvares.

Spørgsmål 330:

”Ministeren bedes kommentere de 2 henvendelser af 6/4-11 fra Aktive Fritidsfiskere iDanmark vedr. lystfiskeri og vandplan 2000, jf. FLF alm. del – bilag 251”.

Svar:

Leif Søndergård er inde på 2 forskellige problemstillinger i sine henvendelser til udval-get, dels i relation til muslinger og dels i relation til fiskeriet i ferskvand.Leif Søndergård stiller spørgsmålstegn ved værdien af muslingeopdræt med det formål,at muslinger anvendes som virkemiddel i forhold til at fjerne næringsstof fra det marinemiljø. Helt overordnet kan jeg gøre opmærksom på, at det er væsentligt, at disse mulig-heder undersøges. Leif Søndergård har også nogle bemærkninger til bl.a. omfanget afmuslingefiskeriet../.Jeg henviser til vedlagte notits fra DTU Aqua vedrørende opdrætsprojektet ogmuslingefiskeriet i Limfjorden.Den anden problemstilling, som Leif Søndergård er inde på, er retten til at drive fiskeri iferskvand. I dag tilkommer fiskeriretten ejeren af den grund, der støder op til fiskevan-det.Vedrørende fiskeriretten foreslår Leif Søndergård en lovændring, så der åbnes for ad-gang til, at enhver kan fiske i de vandløb og søer, der vedligeholdes for offentlige mid-ler. Leif Søndergård mener også, at det skal være kommunernes personale, der skal kon-trollere fiskeriet i områderne. Det begrundes med, at Fødevareministeriets fiskerikontrolsjældent kommer på inspektion langs de ferske vande.
Jeg mener ikke, der er behov for at undersøge muligheden for en gennemgribende æn-dring af lovreglerne om adgangen til fiskeri i ferskvand. Fiskeriet kan kun udøves ioverensstemmelse med de regler, der fastsættes som led i beskyttelse af fiskebestandeneog andre naturforhold i området. Dette gælder også for bredejeren. Bredejeren har mu-lighed for at udleje fiskeretten eller i øvrigt give andre adgang til at fiske i området.For så vidt angår kontrollen er det korrekt, at fiskerikontrollen ikke ofte kan kommeoveralt i de store ferskvandsområder. Fiskerikontrollen i ferskvand foregår i lighed medden øvrige fiskerikontrol ud fra en risikobaseret tilgang. Arbejdet sker i et udmærketsamarbejde med de kommunale myndigheder og såkaldte åmænd, der færdes i områ-derne.
Henrik Høegh
/Mette Selchau
2