Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
972271_0001.png
972271_0002.png
972271_0003.png
972271_0004.png
972271_0005.png
972271_0006.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 21. februar 2011Dep/3.2/MICLDok nr. 210368
TALE TIL SAMRÅD DEN 23. FEBRUAR 2011 IFØDEVAREUDVALGET(Det talte ord gælder)
Samrådsspørgsmål AJ”Ministeren bedes redegøre for, hvordan ministeren vil sikre enfordobling af det økologiske landbrugsareal uden en effektiv sats-ning på omlægning af det offentlige forbrug, innovation, eksport-fremme og oplysning af forbrugerne”
TalepunktIndledningJeg vil gerne indledningsvist slå fast; Regeringen viløkologien det godt. Økologi giver økonomisk vækstsamtidig med at det bidrager positivt til natur og miljø.Derfor støtter og fremmer vi i regeringen økologi igen-nem en bred vifte af indsatser.
Grøn VækstMed Grøn Vækst fik vi sat en økologisk dagsorden. Derblev sat et mål om en markedsdreven fordobling af detøkologiske areal frem mod 2020.
1
Til at understøtte målsætningen blev der i alt afsat 2,4mia. kr. til økologien i perioden 2010-2015. Det var enaf de store og vigtige poster i Grøn Vækst.De fleste midler ud af de 2,4 mia. kr. er afsat til arealtil-skud til brug for både omlægningsstøtte og løbendedriftstilskud.En anden vigtig post er den økologiske kvalitetsfødeva-reordning, som i Grøn Vækst fik et markant løft. Derblev tilført 18 mio. kr. årligt, således at kvalitetsfødeva-reordningen nu er på 45 mio. kr. årligt, mod tidligere 27.Den økologiske kvalitetsfødevareordning bruges til op-lysnings- og afsætningsaktiviteter. For eksempel eksport-fremme for danske virksomheder på verdens største øko-logimesse – Biofach, som netop er blevet afholdt i Tysk-land.
Økologi fremmes bredtØkologien fremmes også gennem en gratis offentlig kon-trol og mærkning. Det sikrer den store troværdighed om-kring de økologiske produkter, som er fundamentet foren langvarig succes. I de fleste andre lande betaler øko-logerne selv for denne kontrol.For at give forbrugerne mulighed for at træffe et oplystvalg så støtter staten forbrugeroplysning om økologi. Ek-sempelvis har regeringen etableret og finansieret det sær-lige økologiske spisemærke, der synliggør økologi somen valgmulighed, når forbrugerne spiser ude.2
Regeringen har desuden afsat midler til forskning og in-novation i Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram(GUDP), hvis formål er at skabe større sammenhængmellem forskning, udvikling og demonstration. Regerin-gen har øremærket 120 mio. kr. til økologien fra 2011 til2013. Herudover er der også mulighed for i fri konkur-rence at søge midler til økologiske indsatser under de øv-rige hovedudfordringer under GUDP.
ØkologiVisionenAt skabe rammerne for en fordobling af det økologiskeareal er en stor udfordring. Som det er de fleste bekendt,har vi i 2010 ikke nået de ønskede arealmæssige resulta-ter [ca 5.500 ha af målet på gennemsnitligt 18.000 ha].Den danske eksport af økologi er tredoblet fra 2005 til2009, og Danmark er det land i verden, hvor der sælgesmest økologi per indbygger. Så det er ikke efterspørgs-len, der hæmmer udviklingen.Derimod er der fortsat en meget stor import af økologi-ske fødevarer. Jeg vil derfor gerne understrege, at det erhelt nødvendigt at være fokuseret også på produktivitetog omkostningseffektivitet for at opretholde konkurren-ceevnen i dansk økologi.Derfor har jeg d. 15. februar offentliggjort en Økologi-Vision med 18 initiativer som skal understøtte en fortsatpositiv udvikling af Danmarks økologiske produktion.
3
Visionen skal supplere og understøtte den store indsatsregeringen allerede gør på økologiområdet – herunderGrøn Vækst og GUDP.I min optik så er konkurrenceevnen som sagt helt afgø-rende for økologiens udvikling. Det kan sikre øget af-sætning og dermed mulighed for øget produktion, hvilketer en forudsætning for, at det er økonomisk bæredygtigtat gå efter en fordobling af det økologiske areal.Det er baggrunden for, at jeg ser de initiativer i visionen,der har fokus på rammevilkår, investeringsstøtte, tilskudtil frugt, sortsudvikling og eksportfremme som centraleområder.Jeg anerkender naturligvis, at vi har en global arbejdsde-ling. Men vi kan sagtens producere meget mere selv.Derfor fokuserer visionen netop på de områder, hvor vikan hjælpe producenterne.ØkologiVisionen har været drøftet bredt og der har væretmange gode input. Vi har lyttet, og der er nu, som jeg serdet,topolitiske diskussioner tilbage. Den ene kunne mankalde: Flere penge til økologien og krav om målsætningfor økologi i det offentlige forbrug kunne være den an-den.
Flere pengeHvis vi starter med flere penge til økologi. Vi har allere-de i Grøn Vækst afsat mere end 2,4 mia. kr. til økologi-en.4
Det er derfor begrænset, hvor mange flere ressourcer vikan forsvare at bruge på økologien. Hvis økologien skaludvikle sig på en sund måde, skal udviklingen væremarkedsdrevet.Med ØkologiVisionen er det faktisk lykkedes at priorite-re flere ressourcer til økologien. Primært til de tre initia-tiver; investeringsstøtte, etableringsstøtte til frugt ogfremtidens sortudvikling. I alt er der afsat ca. 100 mio.kr. i perioden 2011-2015, hvorafde 86 mio. kr. er nyepenge.Det offentlige forbrugI forhold til det offentlige forbrug, så vil jeg ikke indførekrav om en målsætning for økologi i den offentlige be-spisning.I min verden der er det den enkelte borger og den enkelteinstitution eller forældrebestyrelse, der skal have lov atbestemme, hvordan man vil købe ind og hvordan penge-ne skal bruges. Økologi er en mulighed for et aktivt til-valg. Jeg kunne aldrig drømme om at tvinge folk til atkøbe økologi. Det er ikke politikernes opgave at begræn-se folks valgmuligheder.Regeringens opgave er at skabe rammerne – og i forholdtil økologien mener jeg har vi skabt nogle rigtig goderammer.
5
AfslutningAfslutningsvis vil jeg gentage - økologien er en prioritetfor regeringen. Økologien støttes via flere indsatser.ØkologiVisionen skal ses som et supplement hertil ogskal medvirke til øget fokusering af vores indsats i for-hold til at understøtte en fordobling af det økologiskeareal frem mod 2020. En målsætning som vi holder fasti.Der er således både afsat ressourcer og tilvejebragt vir-kemidler til at sikre en fortsat positiv udvikling for øko-logien i Danmark. Også i forhold til: Innovation, eks-portfremme og oplysning af forbrugerne.
6