Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 4. marts 2011Sagsnr.: 9014Dok.nr.: 204365
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 10.02.2011 stilletfølgende spørgsmål nr. 190 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Torsten Schack Pedersen (V)Spørgsmål 190:
”Ministeren bedes redegøre for, om det er muligt at finansiere den naturplan, somSocialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti foreslår i deres finanslovsforslag for2011 (punkt 5.2), gennem frivillig modulation?”Svar:
Indledningsvist antages det, at der med frivillig modulation henvises til den særligestøtte under artikel 68 i RFO 73/2009, som finansieres ved en reduktion på op til 10procent af det nationale loft for den direkte støtte. Det er således efter gældende reglermuligt at tilbageholde omkring 750 mio. kr. af de direkte betalinger på 7,5 mia. kr., somtilfalder Danmark, til finansiering af ordninger under artikel 68 i RFO 73/2009.Artikel 68 programmet om særlig støtte til landbrugerne gælder i perioden 2010 til 2013.EU-lovgivningen giver generelt brede muligheder for at etablere ordninger i artikel 68programmet, men den har også nogle begrænsninger for, hvad pengene må bruges til.Det betyder blandt andet, at:midlerne skal sendes retur til EU, hvis de ikke bliver brugt samme år, som detilbageholdes fra den direkte betaling.midlerne kun må gives som 1-årigt tilskud, inden for et kalenderår. Dermed skalinvesteringsprojekter kunne gennemføres inden for et kalenderår, fraansøgningen er modtaget, og sagsbehandlingen har fundet sted, til udbetalingener foretaget, efter kontrol af investeringens faktiske gennemførelse, hvis ikke deafsatte midler skal sendes tilbage til EU.midlerne, når det gælder særlige landbrugsaktiviteter, der resulterer i yderligeremiljøfordele på landbrugsområdet, kun må bruges til landbrugsarealer, der erberettiget til enkeltbetalingsstøtte. Disse arealer er defineret som arealer, der er
udlagt som agerjord, permanent græsareal eller areal med permanente afgrøder.Der kan dermed ikke ydes støtte til naturarealer.midlerne, i forbindelse med sådanne ordninger, kun må ydes til forpligtigelser,der er mere vidtgående end obligatoriske krav. Bestemmelserne udelukkersåledes muligheden for at kompensere for krav, der er fastsat som følge af EUlovgivning og/eller national lovgivning. Dermed kan der kun ydes støtte til tiltag,som landmanden frivilligt har valgt at deltage i.midlerne kun må dække tabt fortjeneste og ekstra omkostninger, der opstår somfølge af den pågældende foranstaltning. Man kan således ikke øgeincitamentsstrukturen i ordningerne ved at hæve tilskudssatserne ud over, hvadder kan henregnes til ekstra omkostninger og tabt indtjening ved deltagelse i engiven foranstaltning.
Idet det er uklart, hvilke instrumenter S og SF lægger op til i deres FFL 2011 punkt 5.2.,vurderes det ikke at være muligt at udtale sig om, hvorvidt fremtidssikring af naturen i Sog SF’s FFL2011 kan ske gennem artikel 68 programmet.Efter 2013 er det endvidere usikkert, hvorvidt artikel 68 programmet vil eksistere i sinnuværende form. I Kommissionens meddelelse eksisterer muligheden for artikel 68støtte kun som en koblet (produktionsafhængig) støtte, f.eks. i form af dyrepræmier.
Henrik Høegh
/Tejs Binderup
2