Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
969028_0001.png
969028_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 14. marts 2011Sagsnr.: 9251Dok.nr.: 208491
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 10. februar 2011stillet følgende spørgsmål nr.185 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 185:

Ministeren bedes i forlængelse af svar på FLF alm. del - spørgsmål 528 (2009/2010)oplyse, hvorfor der ikke almindeligvis bliver ført kontrol med, om motorens reelleeffekt passer til den effekt, der er opgjort i papirerne.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Søfartsstyrelsen, der oplyser følgende:”Når et skib skal sættes i drift eller indflages fra udlandet, gennemfører Søfartsstyrelsenet første syn, hvor skibets sødygtighed og emissioner vurderes, og hvor skibets beman-dingsbehov fastsættes.Som led heri fastsættes skibets fremdrivningseffekt. Fremdrivningseffekten er motorensmaksimale kontinuerlige effekt og fastsættes på baggrund af motorens såkaldte prøve-plansskema.Det er ikke muligt med det udstyr, der findes om bord, at foretage en præcis bestem-melse af fremdrivningsmotorens effekt. En bestemmelse af dens maksimale effekt vilkræve, at motoren tages ud af skibet og testes på en prøvestand.Effekten, som fastsat på baggrund af prøveplansskemaet, påføres skibets fartstilladelseog indgår i Søfartsstyrelsens data over skibet.Søfartsstyrelsens efterfølgende syn af skibet sker med henblik på at verificere skibetssødygtighed, bemandingsbehov og emissioner. Den ændrede praksis, der omtales ibesvarelsen af spørgsmål 528, sker udelukkende i forbindelse med denne verificering.
Hvis der foretages ændring af fremdrivningseffekten, udskiftning af fremdrivnings-motoren eller ombygning af skibet efter afslutningen af det syn, som skibets tekniskecertifikater er baseret på, skal det godkendes af Søfartsstyrelsen. Hvis fremdrivnings-effekten ændres, skal skibet have ny fartstilladelse, ligesom skibets data ændres.”
Henrik Høegh
/Jakob Munkhøj Nielsen
2