Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
961382_0001.png
961382_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 24. februar 2011Sagsnr.: 9035Dok. nr.: 201648
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 2. februar 2011stillet følgende spørgsmål nr. 168 (Alm. del), som hermed besvares.

Spørgsmål 168:

”Vil ministeren oplyse, hvor store driftsøkonomiske ekstraomkostninger målt i kronerlandbruget som helhed vil blive pålagt ved en tilbagerulning af jordskatten til niveauetfør regeringsskiftet i 2001?”

Svar:

Med Aftalen om Grøn Vækst 2.0 blev der fremrykket jordskattelettelser for et beløb på500 mio. kr. Beløbet er udmøntet med en nedsættelse af grundskyldspromillen på pro-duktionsjord med 5,1 promillepoint og har virkning fra og med 2011. Nedsættelsen be-tyder, at grundskyldspromillen på produktionsjord i gennemsnit reduceres fra 11,9 i2010 til 6,9 i 2011. Nedsættelsen af grundskyldspromillen omfatter al produktionsjord,dvs. landbrug, gartneri og skovbrug. Den del af beløbet på 500 mio. kr., som tilfalderlandbrug og gartneri skønnes at udgøre ca. 480 mio. kr. (2010-niveau).Regeringen har siden 2002 herudover trinvist reduceret grundskyldspromillen på pro-duktionsjord med 5,4 promillepoint som kompensation for bortfald af tilskud til land-bruget, herunder den trinvise reduktion i den direkte EU-støtte (modulation). Baseret påovenstående sammenhæng mellem nedsættelse af grundskyldspromille og beløb kanværdien af nedsættelsen på 5,4 promillepoint skønnes til at udgøre knap 510 mio. kr.(2010-niveau).Samlet set betyder det en nedsættelse af grundskyldspromillen for landbrug og gartneripå 10,5 promillepoint svarende til en skønnet værdi på ca. 990 mio. kr. (2010-niveau).kr. En tilbagerulning af grundskyldspromillerne for produktionsjord vil derfor – alt an-det lige - betyde en umiddelbar belastning af landbrug og gartneri på ca. 990 mio. kr.
Fødevareøkonomisk Institut har netop offentliggjort rapporten ”Landbrugets Økonomi2010”. Rapporten indeholder bl.a. en prognose for jordbrugets indkomster i 2011.Efter prognosen skønnes jordbrugssektoren at få en indkomst i 2011 på ca. 4,7 mia. kr.En tilbagerulning af jordskatterne med 990 mio. kr. i 2011 ville således betyde en re-duktion i indkomsterne med godt 20 pct. til 3,7 mia. kr.Jordbrugets (landbrug og gartneri) indkomster svinger betydeligt år for år. Anvendes et3-års gennemsnit 2009 – 2011, så udgør den gennemsnitlige indkomst i denne periodeca. 2,1 mia. kr. En tilbagerulning af jordskattelettelserne i forhold til dette 3-års gen-nemsnit vil således – alt andet lige - reducere indkomsten med godt 46 pct. til ca. 1,15mia. kr.En tilbagerulning af jordskatten vil således for landbrug og gartneri medføre en ikkeubetydelig reduktion i indkomsterne. Tilbagerulningen vil også ramme skovbruget medet beløb på omkring 20 mio. kr., hvis en eventuel tilbagerulning omfatter al produkti-onsjord.Der er i ovenstående ikke taget hensyn til, at højere jordskattesatser i vid udstrækningvil føre til lavere jordværdier og en deraf følgende reduktion af provenuet fra den umid-delbare forhøjelse af jordskatten.
Henrik Høegh
/Anders T. Christensen
2