Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
FolketingetUdvalget for Fødevarer, Landbrug og FiskeriChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
2. februar 2011Dyrevelfærdskontoret2011-151-0471JTS41551
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 159 (Alm. del), som Udval-get for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har stillet til justitsministeren den28. januar 2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Lars Barfoed/Jens Teilberg Søndergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 159 fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
(Alm. del):
”Mener
ministeren, på baggrund af rapporten "Pattegrisedø-delighed i DK", der bl.a. konkluderer, at en stor del af grisenelider, før de dør, og der er sammenhæng mellem stigendekuldstørrelse og stigende pattegrisedødelighed, at svineavlener i overensstemmelse med § 17, stk. 1, i bekendtgørelse ommindstekrav til beskyttelse af landbrugsdyr, der fastslår, atder ikke må anvendes naturlig eller kunstig avl eller avlsme-toder, der påfører eller kan påføre de berørte dyr smerte, ska-de, lidelse, angst, varigt men eller væsentlig ulempe?”Svar:
Ifølge § 17, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 707 af 18. juli 2000 om mindste-krav til beskyttelse af landbrugsdyr må der ikke anvendes naturlig ellerkunstig avl eller avlsmetoder, der påfører eller kan påføre de berørte dyrsmerte, skade, lidelse, angst, varigt men eller væsentlig ulempe. Over-trædelse af bestemmelsen straffes ifølge bekendtgørelsens § 19, stk. 1,med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter § 28, stk. 1, i dyre-værnsloven.Bestemmelsen i § 17, stk. 1, gennemfører artikel 4, jf. pkt. 20 i bilaget tilRådets direktiv 98/58/EF af 20. juli 1998 om beskyttelse af dyr til land-brugsformål. Direktivets artikel 4, jf. pkt. 20 i bilaget, er baseret på arti-kel 3 i Europarådets konvention om beskyttelse af dyr, der holdes tillandbrugsformål. Konventionen er fra 1976, men artikel 3 blev først tilfø-jet ved en ændringsprotokol i 1992.Da § 17, stk. 1, er fastsat ved bekendtgørelse findes der ikke lovforarbej-der, der kan bidrage til fortolkningen af bestemmelsen. Justitsministerieter heller ikke bekendt med retspraksis, der kan bidrage til fortolkningenaf bestemmelsen. Det fremgår dog af en forklarende rapport til førnævnteændringsprotokol fra 1992, at artikel 3 – som § 17, stk. 1, efter Justitsmi-nisteriets opfattelse må fortolkes i overensstemmelse med – indebærer, atdet ved tilrettelæggelsen af avlsprogrammer skal sikres, at påregneligelidelser og skader for dyr, herunder fødselsproblemer og varige misdan-nelser, undgås. Den forklarende rapport er udarbejdet af en stående komi-té, der er nedsat i medfør af konventionen med repræsentanter fra de lan-de (og fra EU), der har ratificeret konventionen. Bemærkningerne i denforklarende rapport giver således kun få anvisninger til, hvordan de man-2
ge forskellige situationer, der kan opstå i forbindelse med avlsarbejde,skal vurderes i forhold til § 17, stk. 1.Det er Justitsministeriets opfattelse, at § 17, stk. 1, vil være overtrådt,hvis der avles med henblik på særlige fysiske egenskaber hos dyrene,som i sig selv må påregnes at påføre dyrene smerte, skade, lidelse, angst,varigt men eller væsentlig ulempe. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis dy-rene avles til en størrelse, der åbenlyst vil indebære, at dyrene ikke kanbevæge sig ved egen hjælp.Af principielle grunde finder Justitsministeriet ikke at burde udtale sigom, hvorvidt konklusionerne i rapporten om pattegrisdødelighed i Dan-mark fra Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet v/ Aarhus Universitet kandanne grundlag for, at der indledes strafferetlig forfølgning for overtræ-delse af § 17, stk. 1. En nærmere vurdering heraf henhører under ankla-gemyndigheden. Det bemærkes i øvrigt, at udfaldet af en vurdering afdette spørgsmål vil være forbundet med betydelig usikkerhed. Det skyl-des dels de sparsomme forarbejder, dels at den pågældende situation ikkeumiddelbart synes at falde inden for bestemmelsens kerneområde.Den ovennævnte rapport retter imidlertid fokus på relevante problemstil-linger omkring målrettet avl af dyr. Med henblik på at overveje, hvordande negative konsekvenser af avl af dyr kan begrænses, samtidig med atder tages behørigt hensyn til de positive aspekter ved målrettet avl af dyr,besluttede Justitsministeriet i august 2010 at nedsætte en arbejdsgruppeom avl af dyr, der nærmere skal overveje, hvordan det bedst muligt sik-res, at avl af dyr finder sted på en måde, der er etisk og dyrevelfærds-mæssigt forsvarlig. Arbejdsgruppen skal efter sit kommissorium så vidtmuligt færdiggøre sit arbejde inden udgangen af juni 2012.Rapporten om pattegrisdødelighed er videresendt til arbejdsgruppen, ogdet er forventningen, at rapportens konklusioner vil indgå i arbejdsgrup-pens videre overvejelser.
3