Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
954649_0001.png
954649_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 9. februar 2011Sagsnr.: 8685Dok.nr.: 195100
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 19. januar 2011stillet følgende spørgsmål nr. 151 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Kristen Touborg (SF).

Spørgsmål 151:

”Vil ministeren følge det tyske forslag om en fysisk adskillelse af produktion af fedt tilindustrielt brug fra produktion til foderbrug for at undgå en dioxinforurening af foder?”

Svar:

Det er klart, at en hændelse som den seneste dioxinforurening i Tyskland bør giveanledning til en evaluering af, om de eksisterende regler på området er tilstrækkelige,eller om der er behov for nye regler, der kan dæmme op for lignende sager i fremtiden.Hvis der er grundlag for at ændre de eksisterende regler, vil jeg naturligvis gå aktivt ind isådanne drøftelser.Jeg må understrege, at foderlovgivningen i EU er totalharmoniseret, så hvis der skalforetages ændringer i lovgivningen, så skal dette foretages på EU-niveau, og nationalesærregler på området er således ikke en mulighed og vurderes heller ikke at have denønskede effekt for fodersikkerheden, da foder handles frit i EUJeg mener dog, at det er vigtigt, at vi har kendskab til den direkte årsag og kilde tilforureningen i den aktuelle dioxinsag, inden vi begynder at drøfte behovet for nye regler.De tyske og hollandske myndigheder er i øjeblikket ved at afdække, hvad der konkret ersket i Tyskland, herunder om der ligger en kriminel handling bag dioxinforureningen,eller om der er tale om uagtsomhed.Det tyske forslag om et skærpet krav til fysisk adskillelse af produktion af fedt tilindustrielt brug fra produktion af fedt til foderbrug kan ikke forventes at bidragevæsentligt til fodersikkerheden. Det er den aktuelle sag et godt eksempel på, da dertilsyneladende netop var tale om en leverance af såkaldt tekniske fedtsyrer, der alligevel
endte i foderproduktionen, muligvis pga. en kriminel handling eller uagtsomhed senere iforhandlingsleddet. Et krav om fysisk adskillelse under selve produktionen ville såledesikke have dæmmet op for forureningen.Det skal i øvrigt bemærkes, at et øget krav om fysisk adskillelse i produktionen,forventes i en række tilfælde at medføre uhensigtsmæssige byrder og forringedekonkurrencevilkår for danske virksomheder, der ofte er underleverandører af råvarer tilbåde fødevarer og foder. Dette gælder f.eks. produktionen af rapsolie, hvor slutproduktethar den samme høje kvalitet uanset, om olien skal anvendes til f.eks. biodiesel, tilfødevarer eller til foder. Her er det markedsprisen, der afgør til hvilket formål olienbliver solgt.Som nævnt indledningsvist vil jeg gå konstruktivt ind i drøftelser af konkrete tiltag påfoderområdet som følge af det, vi kan lære fra den aktuelle dioxinsag.
Henrik Høegh
/Kim Holm Boesen
2