Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 9. februar 2011Sagsnr.: 8626Dok.nr.: 195338
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 18. januar 2011stillet følgende spørgsmål nr. 145 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra udvalget.Spørgsmål 145:
”Vil ministeren i forlængelse af svar på FLF alm. del - samrådsspm. AD omdioxinfoder den 11. januar 2011 oplyse, hvad der skal til, for at myndighederne laverøget stikprøvekontrol?”Svar:
Jeg har oversendt spørgsmålet til Plantedirektoratet og Fødevarestyrelsen, der harsvaret nedenstående, som jeg henholder mig til:”Foder:Plantedirektoratet forholder sig til nye oplysninger om risici fra blandt andet EU’svarslingssystem, informationer fra foderbranchen, forskningsresultater og egnekontrolresultater.Når der opstår nye trusler eller en risiko øges, vurderer Plantedirektoratet, hvilkenbetydning det har for fodersituationen i Danmark. Afhængigt af denne vurdering læggesen strategi, der kan imødegå truslen.Typiske tiltag er informationsformidling, indskærpelse af regler, påbud eller forbud. Ertruslen let til moderat og diffus, vil stikprøvekontrollen typisk blive øget for atunderstrege virksomhedernes ansvar.Er det imidlertid muligt at inddæmme eller finde kilden til problemet, vil direktoratet gåmålrettet efter at stoppe denne. Hvis truslen er høj vil stikprøvekontrol typisk ikke blive
anvendt, men derimod en systematisk kontrol af virksomhedernes dokumentation elleroffentlig kontrol af alle berørte varepartier.Den aktuelle dioxinsag har givet anledning til øget opmærksomhed mod dioxin ifoderfedt både i gennemgangen af virksomhedernes kvalitetsstyringssystem ogPlantedirektoratets prøvetagning.Fødevarer:Fødevarestyrelsen vurderer fra sag til sag, hvornår en sag kræver, at der indføres en øgetstikprøvekontrol. Der skal være en konkret mistanke, før den ekstra kontrol indføres.I den aktuelle dioxinsag er det Tysklands ansvar at sikre, at der ikke bliver samhandlethverken dioxinforurenet foder eller fødevarer. Det er et princip i EU-lovgivningen, atdet er afsendermedlemsstatens ansvar at sikre, at de fødevarer, der samhandles, opfylderEU-reglerne.Fødevarestyrelsen har ikke modtaget information fra de tyske myndigheder om, at derer sendt fødevarer med et højt indhold af dioxin til Danmark. Endvidere harKommissionen meddelt myndighedernes CVO’er, at der ingen fødevaresikkerheds-mæssige grunde er til at indføre importrestriktioner overfor tyske fødevarer. Det erKommissionens vurdering, at Tyskland har håndteret sagen effektivt.”
Henrik Høegh/Thomas Elvensø
2