Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Tale til åbent samråd den 6. oktober 2010Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål CU:”Vil ministeren i forlængelse af de 3 tidligere samråd redegøre for antallet afslagmærker på svin, herunder om sammenhængen mellem antallet afslagmærker og indførelsen af et nyt afregningssystem hos slagterierne, i lysetaf den undersøgelse, som ministeren har fået udarbejdet?”
Svar:- Som jeg tidligere har oplyst har jeg bedt Fødevarestyrelsenom en redegørelse for fejl i afrapporteringen af vold modsvin. Desuden skulle Fødevarestyrelsen udarbejde enkvalitetssikret rapport for hele Fødevarestyrelsens kontrolaf dyrevelfærd i 2008 og 2009.
- Udvalget har modtaget de to rapporter sent fredag aften ogjeg vil med udgangspunkt i rapporterne besvarespørgsmålet.
Opgørelsen af vold mod svin- Som det fremgår af Fødevarestyrelsens redegørelse skyldesFødevarestyrelsens forkerte foreløbige tal for1
politianmeldte slagmærker hos svin i 2009 først ogfremmest en menneskelig fejl.
- Fejlen bestod i, at der blev optalt antallet afpolitianmeldelser, hvor vold mod svin indgik. I stedetskulle man have optalt, hvor mange svin, der var blevetslået – altså antal politianmeldte forhold – som også erblevet brugt i de foregående års dyrevelfærdsrapporter.- Da der ofte indgår flere politianmeldte forhold i enpolitianmeldelse, blev det foreløbigt oplyste tal betydeligtlavere, end det burde have været.- Det var således også dette fejlbehæftede tal, som jegvideregav under samrådet den 23. juni i år.- Hvis Fødevarestyrelsen havde informeret mig korrekt,skulle jeg i samrådet have oplyst, at antallet afpolitianmeldelser i 2008 var 54 og i 2009 i alt 35politianmeldelser. Samtidig skulle jeg have oplyst, atantallet af svin udsat for vold var mindst 266 i 2008 ogmindst 272 i 2009.- De validerede tal viser altså en lille stigning i antallet afsvin udsat for vold, men et fald i antallet afpolitianmeldelser.
2
- De nye tal afviger samtidig fra de tal, som udvalget fikoplyst ved en skrivelse fra den 13. juli i år. Altså endnu enfejl, som redegørelsen har afdækket.
Redegørelsen i øvrigt- De konkrete fejlbehæftede tal for slagmærker hos svinskyldes altså primært en misforståelse af, hvad begrebet”politianmeldte forhold” dækker over.
- Redegørelsen har samtidig gennemgået heleFødevarestyrelsens rapportering af kontroldata pådyrevelfærdsområdet.- Den peger på, at afrapporteringsfejl skyldes en lang rækkefaktorer, herunder den utidssvarende men ogsåutilstrækkelige IT-understøttelse, uhensigtsmæssigeprocedurer og betydelige fejlmuligheder i anvendelsen afprocedurerne.
Påtale/konsekvenser- Væsentligt for mig er, at redegørelsen ikke betvivler, atkontrollen med dyrevelfærd foregår på et højtveterinærfagligt niveau.
- Derimod efterlades jeg med indtrykket af, at rapporteringenpå området hidtil er blevet udført uden den nødvendigekvalitetssikring af data og uden nødvendig sikring af3
administrative procedurer, herunder manglende disciplin iforbindelse med indsendelse af materiale fra det regionalesystem til Fødevarestyrelsens hovedkontor.
- Rapporten efterlader derfor også indtryk af, atkvalitetssikring af data og administrativ opfølgning ikke harhaft den nødvendige ledelesmæssige fokus.- Derfor har dette samlede forløb også givet anledning til, atFødevareministeriets departementchef har givet deansvarlige direktionsmedlemmer i Fødevarestyrelsen enskarp mundtlig påtale.
Anbefalinger/opfølgning- Redegørelsen rummer 25 konkrete anbefalinger, somFødevarestyrelsen allerede har iværksat eller vil iværksætteinden for kort tid.- Særligt den digitale understøttelse vurderes at værevæsentlig for at sikre et robust og validt system fremover,og det forventes at dette kan være på plads med udgangenaf 2011.- Det er derfor min forventning, at vi har et tidssvarendesystem, der fungerer, i løbet af 2012.
4
- Indtil da vil samtlige kontrolresultater blive indkaldt frafødevareregionerne med henblik på manuel bearbejdelse iFødevarestyrelsens hovedkontor.- Indtil IT-systemerne er på plads vil rapporteringen afdyrevelfærdsdata altså ske på baggrund af konkretoptælling og bearbejdelse.
Den kvalitetssikrede kontrolrapport- Kulegravningen af alle Fødevarestyrelsens kontroldata harsamtidig dannet grundlag for den nye dyrevelfærdsrapportfor 2008 og 2009, som udvalget har fået tilsendt. Denfornyede optælling betyder, at tallene for 2008 på nogleområder afviger fra den oprindelige dyrevelfærdsrapport.- Samtidig samler den nye dyrevelfærdsrapport kontrollenshovedområder inden for de forskellige dyrearter i temaer.Det giver mulighed for at sammenligne og perspektivereresultaterne på tværs af dyrearter inden for fx opstaldning afdyr, syge dyr, transport af dyr osv.- Det er mit håb, at vi med den nye rapport har fået et solidtog brugbart grundlag for at drøfte dyrevelfærdskontrollenfremover.
Afregningssystemet- I forhold til sammenhængen mellem antallet af slagmærkerog indførelsen af et nyt afregningssystem hos slagterierne5
har redegørelsen fra Fødevarestyrelsen og den nyereviderede velfærdsrapport for 2008 og 2009 ikke haft tilhensigt at analysere yderligere på årsagssammenhænge iforhold til politianmeldelser for slagmærker på svin.
- Som jeg fortalte på samrådet den 23. juni i år, har jegbesluttet, at der skal gennemføres en ny, registerbaseretforundersøgelse for at se på risikoen for slagmærker for denenkelte gris. Undersøgelsen gennemføres i 2011.- Fødevarestyrelsen har således fra januar 2010 ændretregistreringen på slagterierne. Før blev slagmærker ogbidsår registreret med samme nummerkode afkødkontrollen, men fra januar i år blev koden delt op, såmenneske-påførte slag, ikke-menneske-påførte slag ogbidsår registreres hver for sig. Det betyder, at man merepræcist kan overvåge udviklingen i antallet af slagmærkerpåført af mennesker.- Når disse data for hele 2010 foreligger i løbet af 2011bliver det muligt at se på risikoen for slagmærker hos denenkelte gris. Der er tale om en registerbaseretforundersøgelse, der skal danne baggrund for vurdering afbehovet for at sætte en større undersøgelse i gang.
6
Afslutning- Afslutningsvis vil jeg nok engang beklage hele dette forløb.
- Det er helt utilfredsstillende, at man ikke kan stole på detfaktuelle grundlag vi bliver præsenteret for, når vi skaltræffe politiske beslutninger.
- Nu har vi så fået forklaringerne på de fejlbehæftede tal, somviser sjusket databehandling og uhensigtsmæssige systemerog procedurer, der har givet udslag i manglendesagsopfølgning og sagsstyring.- Det er et ledelesmæssigt ansvar, der nu er blevet påtalt.- Jeg har i den forbindelse gjort det lysende klart overforFødevarestyrelsen, at jeg forventer, at styrelsen nu sætteralle kræfter ind for, at vi fremadrettet kan drøftedyrevelfærd på et faktuelt korrekt grundlag
7