Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
941006_0001.png
941006_0002.png
941006_0003.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug ogFiskeri
København, den 7. januar 2011Sagsnr.: 8195Dok.nr.: 179978
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 13. december2010 stillet følgende spørgsmål nr. 117 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Bjarne Laustsen (S).Spørgsmål 117:”Ministeren bedes kommentere indlægget "Fiskeriets guldhaner - den økonomiskestøtte til fiskeriet slog alle rekorder i 2009".Se link:http://www.levendehav.dk/politik/dansk-fiskeripolitik/guldhaner-2010.htm”Svar:I spørgsmålet henvises til en artikel af Kurt Bertelsen Christensen på Levende Havshjemmeside. Ifølge artiklen er der givet støtte til fiskeriet for 363.547.105 kr. i 2009.Kurt Bertelsen Christensen finder beløbet er alt for stort, og at det bl.a. medvirker tilkapacitetsopbygning inden for fiskeriet. Artiklen giver mig anledning til følgende be-mærkninger:Så godt som al støtte til fiskerisektoren gives inden for rammerne af den EuropæiskeFiskerifond (EFF) og Fiskeriudviklingsprogrammet. EU betaler som hovedregel halvde-len af udgifterne. Hovedparten af den støtte, der er ydet i 2009, vedrører en særlig ind-sats i forbindelse med de høje energipriser og den økonomiske krise (den såkaldtebrændstofpakke). Inden for denne særlige indsats betaler EU 95 % af udgifterne.De oplysninger, der er givet i forbindelse med ansøgningerne om tilskud, viser atbrændstofpakken vil medføre en markant forbedring i energieffektiviteten for de impli-cerede fartøjer kombineret med en mindre kapacitet i fiskeriet. Investeringerne – kom-bineret med omlægning af fiskeriet inden for rammerne af ny regulering – vil såledesbidrage til lavere energiforbrug og en forbedring af fartøjernes drift.Støttemulighederne for fiskeriet omfatter bl.a. visse investeringer i virksomheder indenfor fiskerisektoren, offentlige investeringer i fiskerihavne samt udviklingsprojekter mv.af kollektiv eller offentlig karakter. En del af støtten ydes gennem lokale aktionsgrup-per. Støtten inden for rammerne af Den Europæiske Fiskerifond ydes på den måde, atder gives tilsagn, og når projektet er gennemført, udbetales støtten i forhold til de fakti-ske udgifter, som modtageren har afholdt. Den støtte, der erudbetalti 2009, udgør 78,9
mio. kr. Ser man på detilsagn,der er afgivet, udgør det samlede beløb i 2009 349,3mio. kr. I de nævnte beløb er indeholdt tilskud fra Fødevareministeriets bevilling tilprogrammet og midler fra EU. Derudover er der i et vist omfang ydet medfinansieringeller tilsagn herom fra regionale myndigheder eller fra andre offentlige midler.Mere end halvdelen af tilsagnsbeløbet (ca. 192 mio. kr.) er anvendt til brændstofpakken.Jeg har tidligere givet oplysninger herom – jf. min besvarelse af 30. juli 2009 af alm. del.spørgsmål 418 fra udvalget. Jeg kan her tilføje, at støttemidlerne hovedsagelig er an-vendt til modernisering og ophugning af fiskerfartøjer. Støtten til ophugning har væretbetinget af, at ansøgeren deltog i et omstruktureringsprojekt, og at der inden for detteblev investeret i modernisering eller bygning af nye fartøjer uden støtte. Bygning af nyefartøjer har kun kunnet gennemføres, hvis der blev udtaget samme kapacitet af fiskerflå-den. Der er således ikke ydet støtte til nye fartøjer, og bygningen af fartøjer har ikkekunne forøge flådens tonnage eller motorkraft.De tilskud, der ydes til modernisering af fiskerfartøjer, skal anvendes til forbedring afkvalitet, arbejdsmiljø og sikkerhed om bord, energieffektivisering, selektivt fiskeri mv.Tilskuddene kan ikke anvendes til at forøge fartøjernes størrelse eller til udvidelse aflastrum.Fordelingen af midlerne på foranstaltninger fremgår af nedenstående oversigt:Fordeling af midler under Fiskeriudviklingsprogrammet / Den Europæiske Fiskerifond (2009)TilskudsordningModerniseringYngre fiskereBrændstofpakke I og II (investeringer)Bæredygtig akvakulturAkva sundhedAkva miljøvenligForarbejdning og afsætningFiskerihavne og landingsstederFiskerihavne og landingssteder - kun EU midlerBrændstofpakke (energisyn og udvikling)Akvatisk flora og fauna - kun EU midlerFælles initiativerFælles initiativer - kun EU midlerKompetenceudviklingKompetenceudvikling - kun EU midlerBæredygtig udvikling af fiskeriområderBæredygtig udvikling af fiskeriområder - kun EU midlerDrift af Lokale Aktions Grupper

I alt

EFF andel(i pct.)505095505050505010095100501005010050100502009 udbetalt(mio. kr.)10,81,4-13,88,0-20,79,01,0-1,08,8---2,00,22,278,92009 tilsagn(mio. kr.)5,20,8182,418,08,02,4007,210,010,251,014,34,04,013,417,80,6349,3
2
Jeg kan ikke kommentere alle de konkrete eksempler, der omtales i indlægget, men jegmener, at der generelt bliver givet et forkert og unuanceret billede af hvordan støttenanvendes.F.eks. er midlerne til tilskudsordningen Fælles Initiativer bl.a. brugt til fornyelse af Fi-skeriskolen, til udviklingsprojekter på DTU Aqua i forbindelse med mere selektive red-skaber og til forsøg med fangstkvoteforvaltning.De akvakulturprojekter, der omtales, er pionerprojekter, og hvis de lykkes, kan de væremed til at bane vejen for ny akvakulturproduktion i Danmark på et miljømæssigt mereforsvarligt grundlag. Inden for akvakultur er der også ydet støtte til omstilling til økolo-gisk produktion.Udgifterne til bekæmpelse af sygdomme i dambrug går ikke til Fødevarestyrelsens nor-male aktiviteter, men indgår i et flerårigt projekt til udryddelse af egtvedsyge, som er etproblem for dambrugerne i en del af landet. Der er tale om et projekt, hvor dambrugerneselv yder en stor indsats, men hvor det offentlige har en vigtig rolle for at sikre resultatet.Samlet set mener jeg, at regeringen med midler fra den Europæiske Fiskerifond støtteren værdifuld og bred vifte af aktiviteter, der er med til at skabe en udvikling af fiskeri ogakvakultur, som er til gavn for Danmark.
Henrik Høegh
/ Jakob Munkhøj Nielsen
3