Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del
Offentligt
954046_0001.png
954046_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, 8. februar 2011Sagsnr.: 8296
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 13. december2010 stillet følgende spørgsmål nr. 116 (Alm. del) som hermed besvares endeligt.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bjarne Laustsen (S).

Spørgsmål 116:

”Vil ministeren oplyse status for sagen med det nye fiskerikontrolskib?”

Endeligt svar:

I forlængelse af mit foreløbige svar af 22. december 2010 til udvalget på spørgsmål 116kan jeg oplyse følgende:Skibet skulle have været afleveret den 4. december 2010. Værftet har imidlertid anmo-det om yderligere tidsfristforlængelse.Henover julen og i begyndelsen af det nye år var Fiskeridirektoratet bistået af Kammer-advokaten i dialog med værftet om betingelserne for at få en aftale på plads om fastsæt-telse af en ny leveringsdato for skibet. Fiskeridirektoratet meddelte, at kontrakten villeblive ophævet, hvis der ikke var fundet en løsning senest mandag den 17. januar 2011.Fredag den 14. januar 2011 blev Fiskeridirektoratet kontaktet af det spanske skibsværftog anmodet om et hastemøde om en række udestående tekniske spørgsmål, som kræve-de afklaring mellem parterne med henblik på færdiggørelse af skibet og fastsættelse afen ny leveringsdato. Et møde mellem Fiskeridirektoratet bistået af Kammeradvokatenog værftet blev herefter afholdt mandag den 17. januar 2011 i København.Efter drøftelse af både tekniske, økonomiske og juridiske aspekter omkring færdiggørel-sen blev der indgået en aftale om fastsættelse af en ny leveringsdato samt en rækkenærmere betingelser herfor.
Selve datoen for aflevering er nu fastsat til senest den 28. juli 2011 med mulighed forforlængelse indtil 31. august 2011, såfremt der sker forsinkelse hos værftets underleve-randør af to nye tryklejer.Udskiftningen af tryklejerne skyldes en rapport fra direktoratets eksterne konsulent,OSK Shiptech A/S, der indikerede, at de eksisterende tryklejer er underdimensioneredei forhold til den påvirkning, som lejerne vil blive udsat for under maksimal belastningved redningsaktioner i høj sø. I forbindelse med udskiftningen har parterne aftalt, atFiskeridirektoratet bærer en del af omkostningerne til anskaffelse af nye lejer, mensværftet bærer restudgiften til anskaffelse af nye lejer og alle omkostningerne i forbindel-se med udskiftningen. Fiskeridirektoratets andel af udgifterne er aftalt til 80.000 €.Årsagen til Fiskeridirektoratets accept af betaling af en del af anskaffelsesudgifterne erdels at undgå en tidskrævende og omkostningstung voldgiftsbehandling af spørgsmåletom tryklejernes beskaffenhed, da værftet ikke har erkendt forholdet, dels at undgå atskulle returnere med skibet fra Danmark til Spanien for at få tryklejerne udskiftet, efterat skibet er afleveret.Aftalen indeholder endvidere en forpligtelse for værftet til reelt at færdiggøre skibet tillevering ekskl. udskiftning af de eksisterende tryklejer, senest den 31. maj 2011. Medhenblik på at sikre tilstrækkelig fremdrift i byggeriet har direktoratet stillet meget speci-fikke betingelser om øget styring og arbejdsindsats fra især hovedleverandøren af el-entreprisen.Værftets misligholdelse af ovennævnte forhold giver direktoratet ret til at hæve kontrak-ten.Fiskeridirektoratet vil fortsat følge byggeriet tæt ved fast tilsyn på værftet i den reste-rende byggeperiode og ved statusmøder mellem direktoratets ledelse og værftsledelsen.Det er forventningen, at merudgiften til byggetilsynet i den forlængede byggeperiode vilmedføre en forøgelse på 3-5 mio. kr. af totaludgiften, som ved seneste forelæggelse forFolketingets Finansudvalg blev budgetteret til 140 mio. kr. (jf. Aktstykke nr. 141 af 3.juni 2010). Forøgelsen af totaludgiften medfører ikke behov for fornyet forelæggelse forFolketingets Finansudvalg. De fremtidige meromkostninger til afskrivninger og forrent-ning af skibet vil blive afholdt inden for Fødevareministeriets ramme.
Henrik Høegh/Jakob Munkhøj Nielsen
2