Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1. marts 2011
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 61 (Alm. del – § 7) af 25.januar 2011.Spørgsmål
Ministeren bedes på baggrund af fremskrivningen i Konvergensprogram 2009 beregne den isole-rede virkning på den finanspolitiske holdbarhed (i pct. af BNP og mia. kr.) af at benytteDREAMs befolkningsprognose fra 2006 i stedet for DREAMs befolkningsprognose fra2009, som er anvendt. Endvidere ønskes restlevetiden for 60-årige angivet i en tabel hvert 10. årfrem til 2100 i hver af de to befolkningsprognoser. Endelig bedes ministeren bekræfte, atDREAMs befolkningsprognose fra 2006 var velkendt og at virkningerne af 2006-prognosenvar gennemregnet den 20. juni 2006, hvor velfærdsaftalen blev indgået.Svar
Restlevetiden for en 60-årig ifølge DREAMs befolkningsfremskrivninger fra for-skellige år er angivet i tabel 1 nedenfor. DREAMs befolkningsfremskrivning 2004lå til grund for velfærdsudspilletFremtidens velstand og velfærd, regeringen, april 2006.Finansministeriet modtog 2006-fremskrivningen under forhandlingerne om Vel-færdsaftalen. Der blev i juni 2006 foretaget umiddelbare skøn for implikationerneaf denne befolkningsprognose for de offentlige finanser, og 2006-prognosen blevsenere fuldt indregnet i Konvergensprogram 2006. Det er DREAMs 2009-prognose, der ligger til grund for Konvergensprogram 2009.Tabel 1
Restlevetid for 60-årige1970 1980 1990 2000 2010 2018 2020 2030 2040 2050 2060 2070 2080 2090 2100DREAM 2004DREAM 2006DREAM 2009DREAM/DST 201018,719,219,620,420,420,420,421,622,022,122,022,023,023,123,022,123,223,323,322,624,424,524,523,125,425,625,623,726,426,626,624,227,327,527,524,728,228,428,425,229,029,229,225,729,729,929,926,230,330,530,6
Anm.: Restlevetiden fra 2004 er beregnet som det historiske niveau fra Danmarks Statistik til og med 2005, som vardet sidste kendte historiske år i forbindelse med Velfærdsudspillet. Herefter anvendes udviklingen i restlevetiden fraDREAM’s 2004-prognose. Restlevetiden for 2010-prognosen er beregnet på baggrund af korrigerede (medioficerede)dødeligheder, således at det historiske niveau fra Danmarks Statistik rammes. 2010-prognosen ligger til grund for ud-spillet til tilbagetrækningsreform ”…Vikan jo ikke låne os til velfærd!”.Kilde: DREAM og egne beregninger
Side 2 af 2
Som det fremgår af tabellen, blev forventningerne til levetiden opjusteret kraftigtfra 2004- til 2006-prognosen, og forventningerne har siden været relativt stabile.Fx for 2018 (året før efterlønsalderen første gang hæves i kraft af Velfærdsaftalen)blev forventningerne til levetiden således opjusteret med ca. 1 år fra 2004- til2006-prognosen (og de efterfølgende prognoser).DREAMs markante opjustering af den forventede levetid blev som nævnt med-delt Finansministeriet, mens forhandlingerne om Velfærdsaftalen var i gang i maj-juni 2006 gang (aftalen blev indgået 20. juni 2006). Partierne blev orienteret omden ny befolkningsprognose i notat fra Finansministeriet og Økonomi- og Er-hvervsministeriet af 14. juni 2006 (vedlagt).I Konvergensprogram 2006 blev befolkningsprognosen fuldt indarbejdet sammenmed opdateret konjunkturgrundlag mv. I Konvergensprogram 2006 blev holdbar-hedsindikatoren efter Velfærdsaftalen skønnet til -0,2 pct. af BNP under forud-sætning af bl.a. en realvækst i det offentlige forbrug på ca. 1 pct. om året i 2006-2012.Der vil kunne foretages en holdbarhedsberegning af virkningerne af ændredeleve-tidsforudsætningerfra befolkningsprognosen 2006 til 2009, men der kan ikke me-ningsfuldt beregnes virkninger på et forhenværende befolkningsgrundlag, idet fxden samlede befolkning i 2010 er 60.000 personer højere end ventet i 2006-prognosen. En beregning med ændrede fremadrettede levetidsforudsætninger vil igivet fald forudsætte, at DREAM og Danmarks Statistik anmodes om at udarbej-de nye befolkningsforløb med sådanne forudsætninger.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen