Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1008548_0001.png
1008548_0002.png
1008548_0003.png
1008548_0004.png
1008548_0005.png
1008548_0006.png
1008548_0007.png
1008548_0008.png
1008548_0009.png
1008548_0010.png
1008548_0011.png
1008548_0012.png
1008548_0013.png
1008548_0014.png
1008548_0015.png
1008548_0016.png
1008548_0017.png
1008548_0018.png
1008548_0019.png
1008548_0020.png
1008548_0021.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
8. juni 2010J.nr. 11/02369
Endeligt svar på Finansudvalgets spørgsmål FIU § alm. del - § 7spørgsmål 220 af 7. juni 2011.Spørgsmål:
Med henblik på et samråd aftalt til den 10. juni 2011 anmoder udvalget om etaktuelt notat om EU-budgettet for 2012.Svar:
Samlenotat vedr. EU’s budget for 2012 fremgår nedenfor.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Samlenotat vedrørende EU’s budget for 20121. Resume
8. juni 2011
Kommissionen har fremlagt sit forslag til EU’s budget for 2012. Forslaget indebærer et niveaufor forpligtelsesbevillingerne på 147,4 mia. euro, hvilket svarer til 1,12 pct. af EU’s BNI. Iforhold til budgettet for 2011 er der tale om en stigning på 3,7 pct. i løbende priser. Betalingsbe-villingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 132,7 mia. euro, hvilket svarer til 1,01 pct. afBNI. Betalingsbevillingerne stiger dermed i løbende priser med 4,9 pct. fra 2011 til 2012. Rå-det forventes på arbejdsgruppeniveau at afslutte behandlingen af forslaget ultimo juni 2011.2. Baggrund
Kommissionen har den 20. april 2011 fremlagt sit forslag til EU’s budget for2012, der skal behandles under den ny budgetprocedure vedtaget med Lissabon-traktaten. Med den ny budgetprocedure i Lissabon-traktaten foretager Rådet ogEuropa-Parlamentet kun én behandling hver af Kommissionens budgetforslag,før enighed eventuelt skal tilvejebringes i et forligsudvalg.Forslaget til EU’s budget for 2012 behandles for indeværende af Rådet på ar-bejdsgruppeniveau. Formandskabet, der koordinerer arbejdet vedrørende behand-lingen af budgettet, planlægger at afslutte behandlingen i budgetarbejdsgruppenultimo juni, hvorefter der vil blive søgt etableret et kvalificeret flertal for en pakkei COREPER. Hvis der ikke kan etableres et kvalificeret flertal i COREPER, for-ventes budgettet behandlet på et møde i ECOFIN (Budget), der i så fald vil bliveafholdt den 22. juli 2011.Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget i oktober 2011. Hvis der eruoverensstemmelse mellem Rådet og Europa-Parlamentet, indledes herefter en 21dage lang forligsprocedure med Kommissionen i rollen som mægler. Der stilesmod vedtagelse af det endelige budget i november 2011.Kommissionens foreløbige forslag til EU’s budget for 2012 er fastlagt indenforrammen af aftalen om de finansielle perspektiver – den såkaldte Interinstitutionel-le aftale – og de heri indeholdte udgiftslofter for perioden 2007-2013.3. Hjemmelsgrundlaget
Traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budgettet).4. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-les på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
3
5. Formål og indholdKommissionens forslag til EU’s 2012-budget er opsummer1Kommissionens foreløbige forslag til 2012-budgettetBudget 20111)Forpligtigel- Betalin-serger1: BæredygtigvækstMargen2)1a: Konkurren-ceevne forvækst og be-skæftigelseMargen2)1b: Samhørig-hed for vækst ogbeskæftigelseMargen2: Bevarelse ogforvaltning afnaturressourcerMargen3: Unionsbor-gerskab, frihed,sikkerhed ogretfærdighed3)Margen3a: Frihed,sikkerhed ogretfærdighedMargen3b: Unionsbor-gerskab3)Margen4: EU somglobal aktørMargen4)5: AdministrationMargen5)
Budgetforslag 2012Forpligtigel- Betalin-serger67.962,5 57.700,9151,5
Forskel i pct.Forpligtigel-ser5,4 pct.Betalin-ger8,3 pct.
Forskel i euroForpligtigel-ser3.461,3Betalin-ger4.421,0
64.501,2 53.279,9
13.520,6 11.627,8
15.223,6 12.566,1
12,6 pct.
8,1 pct.
1.703,0
938,3
129,450.980,6 41.652,152.738,9 45.134,83,4 pct.8,4 pct.1.758,33.482,7
22,158.659,2 56.378,960.158,4 57.948,42,6 pct.2,8 pct.1.499,21.569,5
651,61.823,31.460,32.023,91.514,011,0 pct.3,7 pct.200,253,3
81,11.139,0813,31.340,4868,317,7 pct.6,8 pct.201,455,1
65,6684,3647,1683,515,58.759,37.238,79009,3246,78.171,48.170,18.281,4472,6142.111,3 126.546,7147.435,4 132.738,71.603,51,12 pct. 0,99 pct.8.815,33,7 pct.4,9 pct.5.324,16.192,08.281,71,3 pct.1,4 pct.110,0111,67.293,72,9 pct.0,8 pct.250,055,0645,7-0,1 pct.-0,3 pct.-0,9-1,7
TotalMargenBevillinger sompct. af BNI
1,12 pct. 1,01 pct.
1) Budget-2011 er inklusive ændringsbudget 1 og forslag til ændringsbudget 2 og 3.2) Margenen for kategori 1a tager ikke høje for bevillinger relateret til Globaliseringsfonden (500 mio. euro).3) Eksklusive Solidaritetsfonden.4) Margenen for kategori 4 tager ikke højde for bevillinger relateret til Nødhjælpsreserven (258,9 mio. euro).5) For beregningen af margenen under loftet for kategori 5 er fodnote 1 i de finansielle perspektiver 2007-2013 tageti betragtning, der beløber sig til 84 mio. euro fra personalets bidrag til pensionsordninger.
Kilde: Kommissionens forslag til 2012-budgettet.
4
EU’s samlede udgiftslofter i 2012, som blev fastsat i aftalen om de finansielle per-spektiver for 2007-2013, udgør 148,2 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og 141,4mia. euro i betalingsbevillinger.Forpligtelsesbevillinger kan sammenlignes med en tilsagnsramme, mens betalings-bevillinger udtrykker de faktiske betalinger, der således er bestemmende for stør-relsen af det danske bidrag til EU og de øvrige medlemsstaters bidrag.Kommissionens forslag til EU’s budget for 2012 indebærer et niveau for forplig-telsesbevillingerne på 147,4 mia. euro, hvilket svarer til 1,12 pct. af EU’s BNI. Iforhold til budgettet for 2011 er der tale om en stigning på 3,7 pct. i løbende pri-ser.Forslaget indebærer endvidere et niveau for betalingsbevillingerne på 132,7 mia.euro, hvilket svarer til 1,01 pct. af BNI. Der er tale om en stigning i løbende priserpå 4,9 pct. fra 2011 til 2012, der især kan henføres til kategori 1b samt til kategori2..Kommissionen præsenterer også sit udkast til 2012-budgettet i overensstemmelsemed principperne for aktivitetsbaseret budgettering. Dette indebærer, at budgettetopdeles på aktivitetsområder, som går på tværs af udgiftskategorierne,jf. bilag 1.Det kan i henhold til aftalen om de finansielle perspektiver ikke flyttes midler fraén udgiftskategori til en anden. Forhandlingerne mellem Rådet og Parlamentet omEU’s budget for 2012 vedrører således fordelingen af midlerneinden forde enkelteudgiftskategorier samt hvilken margen i forhold til udgiftslofterne, som skal efter-lades til uforudsete udgifter.For alle udgiftskategorier samlet set findes herudover det såkaldte fleksibilitetsin-strument, som giver mulighed for at anvende yderligere op til 200 mio. euro påtværs af udgiftskategorierne. Hvis midlerne ikke anvendes i budgetåret, kan deakkumuleres og anvendes i de efterfølgende to budgetår. Kommissionen har ikke isit budgetforslag for 2012 foreslået, at fleksibilitetsinstrumentet skal anvendes i2012.I forbindelse med vedtagelsen af de finansielle perspektiver er det endvidere be-sluttet, at nødhjælpsreserven, der har en maksimal ramme på 221 mio. euro årligt i2004-priser, svarende til 258,9 mio. euro i 2012, finansieres uden for de finansielleperspektiver, hvilket også fortsat er tilfældet for solidaritetsfonden, der har enmaksimal ramme på 1 mia. euro årligt.Endelig finansieres globaliseringsfonden med op til 500 mio. euro af uforbrugtemidler under budgettet via uforbrugt margen fra det foregående budgetår og/ellerannullerede forpligtelsesbevillinger fra de foregående to budgetår. Fonden skalkunne yde tidsbegrænset støtte til omstilling og opkvalificering af arbejdstagere
5
ramt af massefyringer forårsaget af ændringer i verdenshandelen eller den finan-sielle krise.Forhandlingerne om de årlige EU-budgetter vedrører ikke selve grundlaget for deudgifter, hvor udbetalingerne sker i henhold til vedtagne retsakter, svarende tillovbundne udgifter. Et vigtigt element i budgetforhandlingerne er dog at sikre, atder sker en retvisende, realistisk budgettering af disse udgifter.2.1. Uddybning af de enkelte udgiftskategorierUdgiftskategori 1. Bæredygtig vækstKategori 1 består af 2 søjler:Kategori 1a(Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) omfatter nøglepo-litikområder i EU2020-strategien, herunder uddannelse og forskning, energiog transport og konkurrence og innovationsprogrammet.Kategori 1b(samhørighed for vækst og beskæftigelse) omfatter strukturfon-dene og samhørighedsfonden.Kategori 1aKommissionens budgetforslag for kategori 1a indebærer samlede forpligtelsesbe-villinger på ca. 15,2 mia. euro inklusive globaliseringsfonden, svarende til en stig-ning på 1,7 mia. euro eller 12,6 pct. i forhold til 2011,jf. tabel 2.
6
Tabel 2Forslag til budget 2012 for kategori 1a Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Forskel 2012-2011(Mio. euro, årets priser)Budget 2011Forslag for 2012(mio. euro)Forpligtelsesbevillinger
Forskel 2011-2012(pct.)
Konkurrenceevne og innovation
569
599
31
5,4%
Forstærkning af forskning og8.609teknologisk udviklingBæredygtige EU netværk for1.528transport og energi1.596684,5%10.1201.51117,6%
Livslang læring
1.156
1.193
38
3,3%
Socialpolitisk agendaDekommissionering af
193
195
2
1,1%
258nukleare anlægAgenturerAndet

Kategori 1a i alt

Reserve vedr.500Globaliseringsfonden 1)Margen

Betalingsbevillinger i alt

11.628

239469

13.521

260
2
0,7%
251509

15.224

1240

1.703

5,0%8,5%

12,6%

500
129

12.566

938

8,1%

Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.1) Globaliseringsfonden finansieres af uforbrugte midler fra foregående budgetår.Kilde: Kommissionens forslag til 2012-budgettet.
Den samlede stigning i forpligtigelsesbevillingerne under kategori 1a skyldes iovervejende grad en stigning i bevillingerne til det 7. forskningsrammeprogram på1,5 mia. euro, svarende til 17,6 pct.Budgetforslaget indebærer en margen på 129 mio. euro til udgiftsloftet. Kategori-en indeholder nøgleområderne i gennemførelsen af EU2020-strategien. Hovedpar-ten af bevillingerne er afsat til forskning og teknologisk udvikling (syvende ram-meprogram for forskning), som med en bevilling på 10.120 mio. euro i 2012 udgørca. to tredjedele af de samlede bevillinger under budgetkategori 1a. Samlet set erdet i de finansielle perspektiver forudsat, at bevillingerne til forskning stiger med ialt 75 pct. fra 2007 til 2013.
7
Herudover foreslås en mindre stigning i de afsatte bevillinger til programmer ved-rørende transport og energi (4,5 pct.) For så vidt angår Trans-europæiske netværk(TEN) stiger bevillingerne således med 7,4 pct. fra 2011 til 2012. Stigningen skalendvidere ses i sammenhæng med, at bevillingen til det europæiske satellitnavigati-onssystem Galileo reduceres med 25 mio. euro (-12,7 pct.) til 171 mio. euro. Dettefald er i overensstemmelse med den profil for finansieringen af Galileo i perioden2008-13, som blev aftalt i forbindelse med vedtagelsen af EU's budget for 2008.Der foreslås afsat 1.193 mio. euro til livslang læring, hvilket udgør en stigning på3,3 pct., mens den socialpolitiske agenda i Kommissionens forslag stiger med 1,1pct. (2 mio. euro).Forpligtelsesbevillingerne til agenturer under kategori 1a, herunder bl.a. Det Eu-ropæiske Kemikalieagentur og Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, stigerunder ét i Kommissionens budgetforslag med 5,0 pct. fra 2011 til 2012.Med hensyn til betalingsbevillingerne budgetteres med en samlet stigning på 938mio. euro (svarende til 8,1 pct.) fra 2011 til 2012. Betalingerne til det syvenderammeprogram for forskning stiger med 13,3 pct. fra 2011 til 2012 til 7.639 mio.euro. Tilsvarende stiger betalingerne til innovationsprogrammet (CIP) med 32,6pct. til 405 mio. euro. Der afholdes betalinger relateret til foregående års forplig-telser vedrørende energiprojekter i forbindelse med den europæiske genopret-ningsplan for i alt 866 mio. euro, svarende til et fald på 15,4 pct. Ligeledes falderbetalingerne til Galileo med 23,4 pct. til 404 mio. euro i 2012, idet Galileo i stigen-de grad går fra udviklingsfasen til implementeringsfasen. Af større udsving i beta-lingerne i forhold til 2011-budgettet kan endelig nævnes betalingerne til nukleardekommissionering, som stiger med 20,8 pct. til 230 mio. euro i 2012.Størstedelen af udgifterne i kategori 1a er fastlagt som led i konkrete flerårige pro-grammer vedtaget ved fælles beslutningstagen mellem Rådet og Parlamentet.Det forventes, at der i forbindelse med forhandlingerne om EU’s budget for 2012også vil blive søgt indgået en aftale om finansieringen af merudgifterne forbundetmed ITER i 2012 og 2013. Merudgiftsbehovet er opgjort til i alt 1,3 mia. euro i2012 og 2013. Kommissionen foreslår, at 840 mio. euro heraf findes ved overfør-sel fra andre budgetkategorier, mens 460 mio. euro skal findes ved omprioriteringinden for budgetkategori 1a.Kategori 1bKommissionens budgetforslag indeholder samlede forpligtelsesbevillinger tilstrukturforanstaltninger på 52.739 mio. euro, hvilket er en stigning på 1.758 mio.euro eller 3,4 pct. i forhold til 2011,jf. tabel 3.
8
Tabel 3Forslag til budget 2012 for kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
(Mio. euro, årets priser)
Forslag forBudget 20112012
Forskel 2011-2012 Forskel 2011-2012(euro)(pct.)
ForpligtelsesbevillingerStrukturfonde, herunder- Konvergensmål- Regional konkurrenceevne ogbeskæftigelse- Europæisk territorialt samar-bejde- Teknisk assistanceAndetSamhørighedsfondenKategori 1b i altMargenBetalingsbevillinger i alt41.65239.89131.4067.0851.312881111.07950.98140.94632.3037.2031.35288-11.79352.7392245.1353.4838,4%1.0548971184000-117141.7582,6%2,9%1,7%3,0%-0,6%-100,0%6,4%3,4%
Anm.: Differencen i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.Kilde: Kommissionens forslag til 2012-budgettet.
I henhold til den interinstitutionelle aftale udgør de finansielle perspektiver forkategori 1b udgiftsmål og ikke udgiftslofter, således som det er tilfældet for defleste andre udgiftskategorier. På baggrund heraf er de foreslåede forpligtelsesbe-villinger i Kommissionens budgetforslag typisk identiske med de finansielle per-spektiver, hvorfor margenen for kategori 1b typisk er tæt på nul. I budgetforslagetfor 2012 er der dog en margen på 22,1 mio. euro.I Kommissionens forslag er betalingsbevillingerne på 45.135 mio. euro, hvilketsvarer til en stigning på 3.483 mio. euro eller 8,4 pct. fra 2011 til 2012. Heraf ved-rører ca. 42 mia. euro betalinger som følge af forpligtelsesbevillinger fra de nuvæ-rende finansielle perspektiver for 2007-2013, mens de resterende ca. 3 mia. euroskyldes programafslutninger for perioden 2000-2006. For så vidt angår førstnævn-te, baserer Kommissionen sit skøn på erfaringer fra det tilsvarende programår iden foregående periode. Hertil er lagt en række justeringer primært som følge afde administrative forsinkelser i implementeringen fra tidligere år samt de ændrin-ger i betalingsprofilen, der er en del af det nuværende regelgrundlag.
9
Udgiftskategori 2. Forvaltning af naturressourcerKommissionens forslag til EU’s budget for 2012 indebærer samlede forpligtelses-bevillinger på 60.158 mio. euro, svarende til en stigning på 1.499 mio. euro. Densamlede margen er på 616 mio. euro,jf. tabel 4.Tabel 4Forslag til budget 2012 for kategori 2 Forvaltning af naturressourcer(Mio. euro, årets priser)Budget 2011Forslag for 20122011-2012 (euro)Forpligtelsesbevillinger2011-2012 (pct.)
Forskel
Forskel
Landbrugsstøtte (søjle I)1), herunder
42.891
44.179
1.289
3,0%
MarkedsudgifterFaktiske udgifterFormålsbestemte indtægter2)Direkte støtteFaktiske udgifterFormålsbestemte indtægter2)
2.9653.465-50039.77140.518-747,0
3.1473.438-29140.67441.174-500,0
182-27,0209903656247
6,1%-0,8%-41,8%2,3%1,6%-33,1
Landdistriktsstøtte (søjle II)
14.436
14.620
184
1,3%
FiskeriMiljø og klimaAgenturerAndetKategori 2 i altMargenBetalingsbevillinger i alt
964388482358.659
99439848560.158651,6
30100-181.499
3,1%2,6%-0,1%-77,8%2,6%
56.379
57.948
1.570
2,8%
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.1) Dette beløb afviger fra summen af markedsudgifter og direkte støtte idet landbrugsstøtten blandt andet også indeholder admini-strative udgifter (herunder kontrolindtægter), sanitære udgifter etc.2) De formålsbestemte indtægter omfatter dels indtægter til EU-budgettet via finansielle genopretninger som følge af forsømmelighedeller uregelmæssigheder og dels indtægter i form af producentafgifter eksempelvis ved overskridelse af mælkekvoten (den såkaldtesuperafgift).Kilde: Kommissionens forslag til 2012-budgettet.
Ca. 73 pct. af bevillingerne i kategori 2 vedrører landbrugsstøtten i søjle I (mar-kedsudgifterne og den direkte støtte), mens landdistriktsstøtte med ca. 24 pct. afde samlede bevillinger udgør den anden større udgiftspost.
10
For så vidt angår landbrugsudgifterne i søjle I, er der en stigning i forpligtelsesbe-villingerne på 1.289 mio. euro (3,0 pct.) fra 2011 til 2012 opgjort i løbende priser.Stigningen udgøres af en forøgelse af de faktiske udgifter med 833 mio. eurokombineret med et fald i de formålsbestemte indtægter på 456 mio. euro.I forhold til det loft for landbrugsudgifter, der blev vedtaget i 2002, og som ogsåindgår i budgetaftalen for 2007-2013, opretholder Kommissionen en margen påca. 0,6 mia. euro. Det kan dermed konstateres, at det ikke p.t. vurderes nødvendigtat iværksætte instrumentet for finansiel disciplin (degressivitet) i 2012.For så vidt angårmarkedsudgifternetil landbrug, budgetterer Kommissionen med enudgiftsstigning på 182 mio. euro (6,1 pct.), hvilket skyldes et fald i de formålsbe-stemte indtægter på 209 mio. euro. Fraregnes faldet i de formålsbestemte afgifter,er der tale om et marginalt fald i de faktiske udgifter på 27 mio. euro (-0,8 pct.).Den direkte støttestiger i 2012 med 903 mio. euro svarende til 2,3 pct. Dette skyldesi overvejende grad indfasningen af de nye medlemsstater i de direkte betalingersamt et fald i de formålsbestemte indtægter på 247 mio. euro.Den direkte støtte udgør i 2012 ca. 92 pct. af udgifterne til søjle I i den fælleslandbrugspolitik. På grund af reformerne vil en øget del af den direkte støtte bliveudbetalt som afkoblet støtte, det vil sige uafhængigt af landmandens produktions-beslutning. Den afkoblede støtte udgør ca. 92 pct. af de direkte betalinger i bud-getforslaget for 2012.Ud over forholdene vedrørende markedsudgifterne og den direkte støtte ses be-grænsede ændringer på budgetterne for administration, kontrol, veterinære / phy-tosanitære udgifter etc.For så vidt angårlanddistriktsstøtten,ses en stigning i forpligtelsesbevillingernepå 184 mio. euro svarende til 1,3 pct. fra 2011 til 2012, således at der i alt afsæt-tes 14.620 mio. euro i 2012. Dette beløb er et resultat af forpligtelser for pro-gramperioden 2007-2013 samt modulation, herunder fra sundhedstjekket vedtageti november 2008.På betalingssiden forventer Kommissionen udgifter til landdistriktspolitikken på ialt 12.753 mio. euro, svarende til en stigning på 1,5 pct.Med hensyn tilfiskeriområdetforøges forpligtelsesbevillingerne med 30 mio. euro,svarende til 3,1 pct., mens betalingsbevillinger i 2012 stiger med 56 mio. euro,svarende til 12,3 pct.Forpligtelsesbevillingerne tilmiljøområdetstiger med 10 mio. euro fra 2011 til 2012,hvilket primært dækker over en forøgelse af midlerne til Life+ programmet. Beta-lingsbevillingerne hertil stiger samtidig med 5 mio. euro.
11
Endeligt bemærkes, at forpligtelsesbevillingerne til de agenturer, (bl.a. Det Euro-pæiske Miljøagentur og Fiskerikontrolagenturet), som finansieres under kategori 2under ét fastholdes stort set uændret fra 2011 til 2012.Kommissionen vil i lighed med tidligere år fremlægge et ændringsforslag til bud-getforslaget for landbrugsområdet i oktober, hvor evt. ændringer i forventninger-ne til priserne på landbrugsprodukter og valutakurser vil blive indarbejdet.Udgiftskategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighedKategori 3 er opdelt i to underkategorier: kategori 3a vedrørende frihed, sikkerhedog retfærdighed (RIA-området) samt kategori 3b vedrørende borgerskab, somdækker over forskellige forbrugerbeskyttelsesprogrammer, kulturprogrammer mv.Der er under kategori 3 samlet set afsat forpligtelsesbevillinger på 2.024 mio. euroi 2012, hvilket er en stigning på 201 mio. euro svarende til 11,0 pct. i forhold tilniveauet i 2011,jf. tabel 5.Tabel 5Kommissionens foreløbige forslag til 2012-budgettet for kategori 3 Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighedBudget 20111)Budgetforslag Forskel i pct.2012Forpligtelsesbevillinger (mio. euro, årets priser)3a: Frihed, sikkerhed og retfærdighedFundamentale rettigheder og retfærdighedSikkerhed og sikring af frihedsrettighederSolidaritet og varetagelse af migrationsstrømningerAgenturerAndet3b: Unionsborgerskab2)Folkesundhed og forbrugerbeskyttelseMedia 2007KulturUngeEuropa for borgerneInstrument vedr. civilbeskyttelseInformation om europæisk politik mv.AgenturerAndetKategori 3 i altMarginBetalingsbevillinger i alt1.461,01.139,081,3134,0612,1247,963,7684,375,4110,057,6129,928,518,496,1125,143,41.823,31.340,480,4141,8788,2268,561,6683,577,7112,559,1135,428,518,593,9133,224,92.023,9811.514,03,6 pct.53,017,7 pct.-1,2 pct.5,8 pct.28,8 pct.8,3 pct.-3,3 pct.-0,1 pct.3,1 pct.2,2 pct.2,6 pct.4,2 pct.-0,3 pct.0,8 pct.-2,3 pct.6,4 pct.-42,7 pct.11,0 pct.201,4-1,07,8176,120,6-2,1-0,92,32,41,55,5-0,10,1-2,28,0-18,5200,6Forskel ieuro
1) Budget 2011 er inklusive ændringsbudget 1 og forslag til ændringsbudget 2 og 3.2) Eksklusive Solidaritetsfonden.
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.Kilde: Kommissionens forslag til 2012-budgettet.
12
De samlede forpligtelsesbevillinger for kategori 3a stiger med 201,4 mio. euro,mens forpligtelsesbevillingerne under kategori 3b falder med 1 mio. euro i forholdtil 2011-niveauet. Betalingsbevillingerne for udgiftskategorien øges samlet set med53,0 mio. euro fra 2011 til 2012, svarende til en stigning på 3,6 pct.Kategori 3aGenerelt indeholdt aftalen om de finansielle perspektiver for 2007-13 en betydeligopprioritering af området retlige og indre anliggender, hvilket er afspejlet i stig-ningen fra 2011 til 2012. Bevillingerne til programmerne vedrørende frihed, sik-kerhed og retfærdighed under kategori 3a stiger samlet set med 17,7 pct. Stignin-gen skyldes især en forøgelse af midlerne til håndtering af migrationsstrømme.En række af initiativerne inden for kategori 3a er omfattet af det danske forbeholdpå området for retlige og indre anliggender. For initiativer omfattet af det retligeforbehold vil Danmark modtage en refusion af det danske EU-bidrag svarende tilen forholdsmæssig andel af udgifterne på ca. 2 pct. Dette gælder eksempelvis fortre ud af fire af fondene under området solidaritet og varetagelse af migrations-strømninger.For området ”Solidaritet og varetagelse af migrationsstrømninger” stiger bevillin-gerne betydeligt fra 2011 til 2012 med 28,8 pct. Den eksterne grænsefond, derbidrager til at dække medlemslandenes udgifter til ekstern visum- og grænsekon-trol, udgør med 349,6 mio. euro i 2012 den største udgiftspost under dette områ-de. Stigningen på 38,0 pct. fra 2011 til 2012 tilskrives blandt andet behovet foropsætning og afprøvning af it-systemer til at underbygge EU’s grænsekontrol.Området ”Sikkerhed og beskyttelse af frihedsrettigheder” stiger med 5,8 pct. fra2011 til 2012. Dette område omfatter blandt andet et særprogram om beskyttelseaf kritisk infrastruktur i forbindelse med terrorisme, samt et særprogram om fore-byggelse og bekæmpelse af kriminalitet.Kategori 3a inkluderer også en række agenturer, herunder Frontex, som blev etab-leret i 2004, samt det europæiske asylstøttekontor og agenturet for den operatio-nelle forvaltning af store it-systemer inden for området frihed, sikkerhed og ret-færdighed. Asylstøtteagenturet og det ovennævnte it-agentur er begge i etable-ringsfasen og bidrager til stigningen på 8,3 pct. i bevillingerne på dette område.Stigningen reflekterer dog også væsentlige stigninger i bevillingerne til Eurojust(+7,5 pct.) som følge af nye opgaver til agenturet.Kategori 3bDe primære udgiftsposter under kategori 3b vedrører forskellige oplysningsaktivi-teter og kulturelle programmer, civilbeskyttelse samt sundhed og forbrugerbeskyt-telse. De samlede bevillinger til kategori 3b for 2012 fastholdes stort set på 2011-niveauet. Dette afspejler aftalen om de finansielle perspektiver for 2007-2013,hvor udgiftsniveauet for kategorien er stabilt over perioden.
13
Forpligtelsesbevillingerne til programmerne vedrørende folkesundhed og forbru-gerbeskyttelse stiger samlet set med 3,1 pct. i forhold til 2011. Et væsentligt målfor forbrugerpolitikprogrammet er at sikre en konsistent og effektiv håndhævelseaf den eksisterende lovgivning i medlemsstaterne.Forpligtelsesbevillingerne til agenturerne under kategori 3b, Den Europæiske Fø-devaresikkerhedsmyndighed og Det Europæiske Center for Sygdomsforebyggelseog Kontrol, stiger med 6,4 pct. fra 2011 til 2012. Dette reflekterer, at agenturernenu er nået op på fuld operationsdygtighed i opgaveimplementeringen.Udgiftskategori 4. EU som global partnerKommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer forpligtelsesbevillinger på9.009,3 mio. euro. I forhold til 2011 er der tale om en stigning på 250 mio. eurosvarende til 2,9 pct.,jf. tabel 6.Betalingsbevillingerne i budgetforslaget stiger med 55,0 mio. euro, svarende til 0,8pct. fra 2011 til 2012.Tabel 6Kommissionens foreløbige forslag til 2012-budgettet for kategori 4 EU som global partnerBudget 20111)BudgetforslagForskel i pct.2012Forpligtelsesbevillinger (mio. euro, årets priser)4. EU som global partnerFørtiltrædelsesstøtte (IPA)Europæisk Naboskab og partnerskab (ENPI)Udviklingssamarbejde (DCI)Instrument vedr. industrialiserede landeDemokrati og menneskerettighederInstrument for nuklear sikkerhedStabilitetsinstrumentet (IfS)Humanitær hjælpMakrofinansiel assistanceFælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP)EU’s lånegarantierNødhjælpsreservenAgenturerAndetKategori 4 i altMarginBetalingsbevillinger i alt7.238,71.796,81.828,02.646,770,1167,075,8290,2824,7104,9327,4138,9253,920,4214,78.759,31.875,71.928,02.576,055,6168,777,3302,3849,6105,0363,2260,2258,920,2168,49.009,3246,77.293,70,8 pct.55,04,4 pct.5,5 pct.-2,7 pct.-20,7 pct.1,0 pct.2,0 pct.4,2 pct.3,0 pct.0,1 pct.10,9 pct.87,3 pct.2,0 pct.-0,5 pct.-21,6 pct.2,9 pct.78,9100,0-70,7-14,51,71,512,124,90,135,8121,35,1-0,1-46,3250,0Forskel ieuro
1) Budget 2011 er inklusive ændringsbudget 1 og forslag til ændringsbudget 2 og 3.
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.Kilde: Kommissionens forslag til 2012-budgettet.
14
Kommissionens budgetforslag for 2012 indebærer en margen på 246,7 mio. eurotil loftet fastsat i aftalen om de finansielle perspektiver.Den største post under kategori 4 vedrører Udviklingsinstrumentet (DCI), somisær dækker over EU’s traditionelle udviklingsbistand til tredjelande. Kommissio-nen foreslår en nedgang i bevillingen med 2,7 pct. svarende til 70,7 mio. euro.Under DCI afsættes herudover blandt andet 50 mio. euro til klimaopstartsfinan-siering. Denne bevilling foreslås afsat med henblik på udmøntningen af de forplig-telser, EU påtog sig som led ithe Copenhagen Accord,der blev vedtaget på klima-topmødet i København i december 2009. Derudover vil klimahensyn i stigendegrad blive indarbejdet i udmøntningen af de geografiske programmer under kate-gori 4.I overensstemmelse med aftalen om de finansielle perspektiver, der indebærer enstigning i bevillingen til den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP) på 245pct. fra 2007 til 2013, har Kommissionen foreslået et FUSP-budget på 363,2 mio.euro i 2012. Sammenlignet med budgettet for 2011 på 327,4 mio. euro er der taleom en stigning på ca. 10,9 pct. Hovedparten af midlerne i 2012 forventes at skullefinansiere EU’s civile politi- og retshåndhævelsesmission i Kosovo, der nu er fuldtud operationel. Endvidere forudses en personaleforøgelse til EU’s politimission iAfghanistan, der er den næststørste mission under FUSP’en.Bevillingen til EU’s lånegarantier under garantifonden stiger med 87,3 pct. til260,2 mio. euro fra 2011 til 2012. Det budgetmæssige finansieringsbehov af garan-tifonden steg ligeledes væsentligt fra 2010 til 2011 og forventes at stige yderligerefrem til udløbet af de nuværende finansielle perspektiver. Dette skyldes øgedeudbetalinger under Den Europæiske Investeringsbanks (EIB) eksterne lånemandatsamt en stigning i anmodninger om makrofinansiel assistance fra tredjelande somfølge af den finansielle og økonomiske krise.Der er desuden afsat øgede bevillinger til blandt andet førtiltrædelsesstøtte, huma-nitær hjælp, og stabilitetsinstrumentet, som anvendes i forbindelse med kriser oglignende med et stabilitets- eller sikkerhedsaspekt.For en række af programmerne under kategori 4 indtræder der et fald i udgiftsni-veauet fra 2011 til 2012. Flere programmer har endvidere et lavere udgiftsniveau,end hvad Kommissionen tidligere har forudset i sin finansielle programmering.Dette skyldes en revurdering af udgiftsbehovet for de enkelte programmer påbaggrund af implementeringen af disse.Det bemærkes, at Kommissionen forventes snart at fremsætte en ændringsskrivel-se for 2012-budgetforslaget, der indebærer en yderligere stigning for kategori 4.Kommissionen har således i en meddelelse af 25. maj 2011 om naboskabspolitik-ken foreslået, at der frem til 2013 anvendes op mod 1,2 mia. euro ekstra til støttefor EU’s sydlige nabolande, der i denne tid gennemgår reformer. Meddelelsen skalses i forlængelse af et øget fokus på landene i særligt Nordafrika som følge af ud-
15
viklingerne i disse lande siden starten af 2011. Indholdet af en kommende æn-dringsskrivelse til 2012-budgettet kendes endnu ikke, men det ventes, at Kommis-sionen vil foreslå anvendelse af margenen under kategori 4 og fleksibilitetsinstru-mentet.Udgiftskategori 5. AdministrationKommissionens budgetforslag for 2012 indebærer et niveau for betalingsbevillin-gerne på 8.281,7 mio. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 1,4pct. i forhold til 2011,jf. tabel 7.Tabel 7Forslag til budget 2012 for kategori 5 Administration)
(Mio. euro, årets priser)
Forslag forBudget 20112012
Forskel 2012-2011 Forskel 2011-2012(Euro)(pct.)
ForpligtelsesbevillingerKommissionenAndre EU institutionerPensioner (alle institutioner)Europæiske skolerKategori 5 i altMargenBetalingsbevillinger i alt3.314,93.428,41.261,6166,58.171,4-8 170,13.314,93.485,11.312,1169,28.281,4472,68 281,7111,61,4%00,056,750,502,8110,00,0%1,7%4,0%1,7%1,3%
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.Kilde: Kommissionens forslag til 2012-budgettet.
Kategori 5 er karakteriseret ved, at forpligtelsesbevillingerne i høj grad svarer tilbetalingsbevillingerne, idet størsteparten af udgifterne er ét-årige. Kommissionenbegrunder i primært udgiftsstigningerne med henvisning til udviklingen i lønnin-ger og pensionsforpligtelser for de eksisterende EU-ansatte, hvorimod der ikkebudgetteres med at udvide antallet af ansatte i Kommissionen.Andre EU institutioner dækker bl.a. over Den fælles Udenrigstjeneste, Parlamen-tet, Domstolen, Ombudsmanden, Den europæiske tilsynsførende for datasikker-hed, Revisionsretten samt Regionsudvalget. Der blev i 2011-budgettet udskiltbudgetposter fra henholdsvis Kommissionen og Rådssekretariatet til Den FællesUdenrigstjeneste.6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men skal endeligt havefastlagt en holdning i løbet af oktober 2011.
16
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens foreløbige forslag til EU’s budget for 2012 vil indgå i fastlæggel-sen af det danske bidrag til EU’s budget, der skal opføres på Forslag til finanslovfor 2012. Det vedtagne budget for 2012 vil blive opført på Finansloven for 2012.8. Statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af Kommissionens budgetforslag skønnes at medføre et dansk EU-bidrag på ca. 20,4 mia. kr. i 2012. Dette svarer til en merudgift i forhold til et bud-getforslag med nulvækst på ca. 1 mia. kr.9. Høringer
Sagen sendes i høring i Specialudvalget for EU’s budget.10. Regeringens holdning
Regeringen finder, at Kommissionens forslag til EU’s budget for 2012 ikke i til-strækkelig grad afspejler konsolideringsbestræbelserne i medlemsstaterne, og atsærligt stigningen i betalingsbevillingerne på 4,9 pct. er klart for høj i en tid, hvorde nationale budgetter er under pres.Regeringen vil derfor lægge betydelig vægt på en væsentlig reduktion i udgiftsvæk-sten i forhold til Kommissionens forslag. På samme tid vil Danmark så vidt muligtsøge at friholde danske prioriteter, som alle befinder sig inden for de mindst ud-giftskrævende kategorier, fra reduktioner.Fra dansk side lægges der afgørende vægt på budgetdisciplin, herunder overhol-delse af de udgiftslofter, der er fastsat i de finansielle perspektiver og sikring af entilstrækkelig margen til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter.Fra dansk side lægges der endvidere stor vægt på retvisende budgettering i forholdtil den store del af budgettet, der fastlægges ved retsakter mv. i andre rådsregi.Budgetteringen skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, markedsforhol-dene og en kritisk vurdering af muligheden for at afholde de pågældende udgifter.Inden for ovennævnte ramme er der plads til at fremføre et mindre antal særligedanske prioriteter.Angåendekategori 1a konkurrenceevne for vækst og beskæftigelselægges der fra danskside vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for uforudseteudgifter. Under hensyntagen til dette prioriteres forskning, energi og uddannelsehøjt fra dansk side.Angåendekategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelselægges der vægt på, at derskal afsættes realistiske betalingsbevillinger til strukturfondene og samhørigheds-fonden, så det undgås, at der henstår uforbrugte midler ved årets udgang.
17
Med hensyn tilkategori 2 Forvaltning af naturressourcerlægges der vægt på, at der af-sættes realistiske betalingsbevillinger til landbrugspolitikken, så det undgås, at derhenstår uforbrugte midler ved årets udgang.For så vidt angårkategori 3lægges der fra dansk side vægt på, at der sikres et råde-rum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Danmarkprioritere RIA-området og forbrugerområdet.Forkategori 4 EU som global partnerlægges der på baggrund af tidligere års erfarin-ger vægt på, at der for denne kategori sikres tilstrækkelige margener til uforudseteudgifter. Fra dansk side vil man arbejde for, at tiltagene for et styrket partnerskabfor støtte til demokrati og økonomisk udvikling i de sydlige Middelhavslande fi-nansieres via en omprioritering inden for kategori 4, herunder ved anvendelse afmulighederne for hurtig finansiering fra blandt andet stabilitetsinstrumentet ogmenneskerettighedsinstrumentet, og ikke ved tiltag, der indebærer merudgifter formedlemslandene.Med hensyn tilkategori 5 Administrationhar Danmark traditionelt en stram og bud-getansvarlig linje. Fra dansk side lægges der således stor vægt på, at udviklingen iEU’s administrationsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande, hvorder er et betydeligt fokus på administrationsudgifterne. Det gælder også for deadministrationsudgifter, som er budgetteret under de øvrige udgiftskategorier,herunder især agenturer.Fra dansk side lægges derfor vægt på, at der tilvejebringes effektiviseringsgevinsteri institutionerne bl.a. som følge af nye IT-løsninger, øget samarbejde på tværs afinstitutionerne og strukturelle reformer.For så vidt angår finansieringen af ITER, fremgår den danske holdning af Grund-og Nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg af 31. august 2010 og herudoveraf det forhandlingsoplæg, som videnskabsministeren præsenterede den 9. juli2010. På grund af budgetoverskridelserne vedrørende ITER-projektet kan forsk-ningsmidlerne, og danske mærkesager forbundet dermed, komme under et bety-deligt pres. Fra dansk side arbejdes der for, at finansieringen i 2012 og 2013 skerved et miks af finansieringsmuligheder, således at der ikke udelukkende sker re-duktion af det 7. rammeprogram for forskning. Fra danske side kan man derforstøtte, at Kommissionen foreslår overførsel af 840 mio. euro fra andre budgetka-tegorier til 1a.11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
ECOFIN opnåede den 15. februar 2011 enighed om Rådets prioriteter vedrøren-de budgettet for 2012. Der lægges heri fra Rådets side vægt på, at EU’s budgetskal afspejle de konsolideringsbestræbelser, der pågår i medlemslandene. På bag-grund heraf skal de finansielle perspektiver overholdes med tilstrækkelig margen ihver udgiftskategori til uforudsete udgifter, ligesom der skal ske en retvisende ogrealistisk budgettering.
18
For så vidt angår både betalings- og forpligtelsesbevillingerne blev det understre-get, at disse skal afspejle reelle og veldefinerede behov med inddragelse af absorp-tionskapacitet samt tidligere års budgetgennemførelse og ligge inden for rammer-ne af de finansielle perspektiver.For så vidt angår betalingsbevillingerne understregede Rådet vigtigheden af atholde bevillingerne under stram kontrol via en effektiv budgetgennemførelse.Herudover indeholdt Rådets prioriteter for 2012-budgettet også en række speci-fikke anbefalinger for en række konkrete områder:Realistisk budgettering:Kommissionen og medlemslandene blev opfordret til at fort-sætte arbejdet med at fremkomme med mere præcise skøn over forventet forbrug,således at forskellen mellem budgetforslaget og faktisk forbrug mindskes, og med-lemslandene derved bedre kan forudsige størrelsen af det nationale bidrag til EU’sbudget. Dette er ikke mindst relevant for strukturfondene.Ledsagende dokumenter til forslag til EU’s budget:Rådet understregede vigtigheden af,at de forklarende og uddybende dokumenter vedrørende blandt andet budgette-ringsforudsætninger er så transparente, lettilgængelige og præcise som muligt.Administration:Rådet understregede behovet for, at der løbende sker effektivise-ringer i EU’s institutioner, som det også sker i medlemslandene, ligesom Rådetogså udtrykte bekymring for udviklingen i udgifterne til pension for EU’s ansatte.Agenturer:Rådet understregede i lighed med tidligere år behovet for retvisendebudgettering af bevillingerne til agenturer for at undgå tidligere års tendens tilover-budgettering.Kommissionen præsenterede på et møde i ECOFIN den 17. maj 2011 sit forslagtil EU’s budget for 2012. Der var næsten en fuld bordrunde, hvor en stor gruppelande, herunder Danmark, udtrykte ønske om et mere mådeholdent EU-budget,der i højere grad afspejler konsolideringsbestræbelserne i medlemslandene. Enanden gruppe af lande støttede derimod et stigende budget.12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev den 4. februar 2011 orienteret om Rådets over-ordnede prioriteter for 2012-budgettet forud for mødet i ECOFIN den 15. febru-ar 2011. Forud for mødet i ECOFIN den 17. maj 2011 blev Folketingets Europa-udvalg den 13. maj orienteret om, at Kommissionen på mødet ville præsentere sitforslag til EU’s budget for 2012.
19
Bilag 1Tabel 1 nedenfor viser Kommissionens foreløbige budgetforslag for 2012 i hen-hold til princippet om aktivitetsbaseret budgettering. Den aktivitetsbaserede bud-gettering baseres på forpligtelsesbevillinger samt personalemæssige ressourcer.Hensigten med tabellen er at sammenligne EU’s 2011-budget og Kommissionensbudgetforslag for 2012 fordelt på aktiviteter, dvs. politiske områder.De politiske områder inkluderer alle forpligtelser, der vedrører mere end én ud-giftskategori. Bl.a. indeholder alle områder ressourcer under udgiftskategori5 Ad-ministration,idet alle politikområder kræver administrativ kapacitet til gennemførel-se af konkrete aktiviteter. Derfor kan den aktivitetsbaserede budgettering fordeltpå politiske områder,jf. tabel 1nedenfor, ikke for de enkelte politiske områdersammenlignes direkte med den nedbrydning af budgettet på udgiftskategorier,som i øvrigt er anvendt i notatet.
20
Tabel 2abel \* ARABIC \s 1|2}Aktivitetsbaseret budgettering (ABB) af Kommissionens budgetforslag 2012
(Mio. euro, årets priser)
Budget2011 1)
Forslagfor 2012
Forskel2012-2011Total
Politiske områderTotalAntalTotalAntal
Antalbevilling ipersoner 2)pct.
bevilling personer 2) bevilling1. Økonomiske og finansielle anlig-gender2. Virksomheder 6)3. Konkurrence4. Beskæftigelse og sociale anlig-gender5. Landbrug and landdistriktsudvik-ling6. Mobilitet og transport7. Miljø og Klima8. Forskning9. Informationssamfundet10. Direkte forskning11. Fiskeri og maritime anliggender12. Indre marked13. Regionalpolitik14. Beskatning og toldunion15. Uddannelse og kultur16. Presse og kommunikation17. Helbreds- og forbrugerbeskyttel-se18. Retlige og indre anliggender19. Eksterne anliggender 3)20. Handel 3)21. Udvikling og relationer til AVS-landene 2) 4) 7)22. Udvidelse 3)23. Humanitær bistand24. Bekæmpelse af svig25. Kommissionens politikkoordina-tion og juridiske rådgivning
personer 2)
524,31.055,693,511.357,457.291,31.546,7468,65.334,61.538,6395,01.000,694,940.584,8142,32.428,7273,4693,11.037,54.314,7105,11.542,21.123,4878,281,7191,4
6279888957821.1195797241.8251.1362.7203686027495336431.0769413581807493.2529172754311.565
620,61.133,291,711.574,058.794,91.663,9478,46.528,21.673,8410,81.030,999,742.032,9143,02.606,9258,9682,41.241,44.387,1107,51.515,01.084,0900,678,8191,8
6289838717851.1175057211.8081.1242.7453665917625346411.0789413651967513.2008972764311.561
18,4%7,3%-1,9%1,9%2,6%7,6%2,1%22,4%8,8%4,0%3,0%5,0%3,6%0,5%7,3%-5,3%-1,5%19,7%1,7%2,3%-1,8%-3,5%2,5%3,6%0,2%
1-5-243-2-74-3-17-1225-2-11131-2207162-52-2010-4
21
26. Administration27. Budget 5)28. Revision29. Statistik30. Pensioner31. Sprogservices32. Energi 8)33. Ret40. ReserverKommissionen i altAndre institutioner (ekskl. pensio-ner)Samlet total
1.018,869,511,4145,21.278,0393,1701,7213,9753,9138.682,93.428,4142.111,3
3.796486111803003.92357634800
1.016,268,711,8134,61.324,1397,6695,1213,0758,9
3.785577111801003.8966633500034.060
-0,3%-1,1%3,5%-7,3%3,6%1,1%-0,9%-0,4%0,7%3,8%
-11910-20-278720-17
34.077 143.950,33.485,134.077 147.435,4
34.060
3,7%
-17
Kilde: Kommissionens politiske præsentation af forslaget til 2012-budgettet.Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.