Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1020410_0001.png
1020410_0002.png
1020410_0003.png
1020410_0004.png
1020410_0005.png
1020410_0006.png
1020410_0007.png
1020410_0008.png
1020410_0009.png
1020410_0010.png
1020410_0011.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
19. juli 2011
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 214 (Alm. del – §7) af 31.maj 2011Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere de økonomiske konsekvenser af Det Radikale Venstres2020-plan offentliggjort 30. maj 2011 i forhold til planens bidrag til atskabe balance i den offentlige økonomi i år 2020 samt bidrag til den langsigtedeøkonomiske holdbarhed efter år 2020.Svar
1. SammenfatningDet Radikale Venstres (RV) 2020-planTag Ansvar 2020består af elementer fraRVs finanslovudspil for 2011, skatteudspilleneSkat Der Virker,august 2009, ogVejen til grøn biltrafik,januar 2010,Aftale om senere tilbagetrækning,maj 2011, og for-kortelsen af dagpengeperioden fra Genopretningsaftalen. Dertil kommer en rækkenye initiativer, herunder afskaffelse af skattestoppet fra 2016.Det er Finansministeriets vurdering, at:-Finansieringsudfordringen frem mod 2020 øges fra 47 mia. kr. til ca. 66mia. kr., når RVs forslag til øgede offentlige udgifter til forskning og ud-dannelse, overførselsmodtagere, klimaindsats mv. medregnes.Der vurderes at mangle mindst 10 mia. kr. for at sikre balance mellem ind-tægter og udgifter i 2020. Finansieringsbehovet øges, såfremt der ikke rea-liseres gevinster ved digitalisering mv., som der ikke er sikkerhed for.Underfinansieringen i 2020 skyldes primært, at skattetiltagene ikke vur-deres at kunne indbringe det anførte provenu, samt at Finansministerietikke indregner et finansieringsbidrag fra RVs forslag til at øge arbejds-styrken ved håndholdt beskæftigelsesindsats, udenlandsk rekruttering ogde tiltag som skal få unge hurtigere igennem uddannelsessystemet.Holdbarhedsudfordringen øges med ca. 1 pct. af BNP som følge af RVsforslag til øgede offentlige udgifter. Inklusive finansieringstiltagene iTagAnsvar 2020skønnes finanspolitikken samlet at være omtrent holdbar.
-
-
-
Side 2 af 11
2. Hovedelementerne iTag Ansvar 2020RV anerkender iTag Ansvar 2020som udgangspunkt, at udfordringen med at sikrebalance på de offentlige finanser i 2020 svarer til et krav om budgetforbedringerfor ca. 47 mia. kr., når udfordringen opgøres ekskl. Genopretningsaftalen fra maj2010,jf. også Reformpakken 2020,april 2011.I forhold til de offentlige finanser er hovedelementerne i RVs 2020-plan:En forbedring af de offentlige finanser ved initiativer, som øger arbejdsstyr-ken, herunderAftale om senere tilbagetrækning,maj 2011, og dagpengereformenfra Genopretningsaftalen.Højere skatter, som Finansministeriet skønner, vil øge skatteindtægterne medgodt 12 mia. kr. i 2020.Besparelser ved målsætninger om øget digitalisering og effektiviseringer, re-duktioner i erhvervsstøtten og aldersbetingede ydelser mv.En realvækst i det offentlige forbrug på 0,9 pct. om året i 2012-2020.
3. Udfordringen til 2020 iTag Ansvar 2020I forløbet uden Genopretningsaftalen svarer udfordringen med at sikre strukturelbalance i 2020 til budgetforbedringer for ca. 47 mia. kr.,jf. Reformpakke 2020.I 2012-2020 forudsætter RV som udgangspunkt en realvækst på 0,8 pct. om året idet offentlige forbrug. Derudover foreslår RV at afsætte 8 mia. kr. ekstra til forsk-ning og uddannelse i 2020, som delvist modsvares af besparelser i blandt andetforsvaret og ved effektiviseringer, som omfatter offentligt forbrug. Inklusive mer-udgifter til forskning mv. skønnes realvæksten i det offentlige forbrug i RVs for-slag til 0,9 pct. om året,jf. nedenfor.Derudover finansierer skattestigninger i skatteudspilleneSkat Der Virker,august2009, ogVejen til grøn biltrafik,januar 2010, offentlige udgifter, herunder højereoverførselsudgifter, en forbedret klima- og energiindsats og bedre kollektiv trafik.RV ses imidlertid ikke at have anvist finansiering til en afskaffelse af starthjælpen,kontanthjælpsloftet og 450 timers reglen, som øger overførselsudgifterne.Når der tages højde for, at det højere pensionstillæg og andre overførsler er skat-tepligtige, vurderes udfordringen at svare til godt 66 mia. kr.,jf. tabel 1.
Side 3 af 11
Tabel 1Udfordring til 2020 inkl. merudgifter iTag Ansvar 2020,mia. kr.RVUdfordring til 2020 ifølgeReformpakken 202047FM47
Ekstra 8 mia. kr. til forskning og uddannelser
8,0
8,0
Merudgifter iSkat Der Virker,august 2009Ny national forskningsenhedForhøjelse af den grønne checkForhøjelse af pensionstillæggetInternational klimaindsatsTilskud til virksomheders energieffektiviseringer
9,92,01,71,92,32,0
11,62,03,41,92,32,0
Bedre kollektiv trafik,jf. Vejen til grøn biltrafik,januar 2010
1,7
1,7
Afskaffelse af starthjælp, kontanthjælpsloftet og 450 timers reglen
0,0
0,6
Udfordring til 2020 inkl. merudgifter
66,6
68,9
Korrigeret for tilbageløb af skat og afgifter vedr. overførselsudgifter mv.
66,3
Kilde:Tag Ansvar 2020og egne beregninger
4. Finansieringen iTag Ansvar i 2020Finansieringen i RV’s planTag Ansvar 2020er sammensat af tilbagetrækningsre-formen fra maj 2011, dagpengereformen i Genopretningsaftalen fra maj 2010, hø-jere skatter, forudsatte stigninger i arbejdsstyrken igennem reformer samt en ræk-ke udgiftsbesparelser.Ifølge RV indeholderTag Ansvar 2020et samlet finansieringsbidrag på 69,6 mia.kr., mens Finansministeriet vurderer det samlede finansieringsbidrag til 56 mia.kr.,jf. tabel 2.Der vurderes dermed at mangle finansiering for ca. 10 mia. kr. i2020, idet Finansministeriet lægger til grund, at finansieringsbehovet reelt udgørgodt 66 mia. kr.Aftale om senere tilbagetrækning,maj 2011, mellem regeringen, Dansk Folkeparti ogDet Radikale Venstre styrker de offentlige finanser med ca. 18 mia. kr. i 2020.Derudover medregner RV forkortelsen af dagpengeperioden fra 4 til 2 år fraGenopretningsaftalen, som tilvejebringer ca. 4,5 mia. kr. i 2020. Samlet set løserde 2 reformer knap 1/3 af udfordringen.
Side 4 af 11
Tabel 2Finansiering til 2020 iTag AnsvarRVTilbagetrækningsreform og dagpengereformTilbagetrækningsreformDagpengereform22,318,04,3FM22,518,04,5
Yderligere reformer mhp. at øge arbejdsstyrkenHåndholdt beskæftigelsesindsatsFleksjob og førtidspensionUdenlandsk rekrutteringHurtigere igennem uddannelserne
8,53,01,53,01,0
1,70,01,70,00,0
SkatSkat Der VirkerBilafgiftsomlægninger iVejen til Grøn BiltrafikFastfrysning af beløbsgrænser i 2011 fra GenopretningsaftalenAfskaffelse af skattestoppet i 2016 og lavere indkomstskatterArbejdsudbudseffekter af skatteudspilBedre restanceinddrivelse og kontrol af transfer pricing
19,811,11,72,00,03,02,0
12,21)9,5-0,11,60,01,30,0
BesparelserDigitalisering af den offentlige sektorTillidsreform, mindre brug af konsulenter, fartkontrol og puljer på finanslovenErhvervsstøtteForsvaretAldersbetingede ydelserGenopretningsaftalens reduktion af det offentlige forbrug i 20112)Reduktion af realvækst i 2012-20203)
19,02,32,75,02,02,05,00,0
19,72,32,75,02,02,22,13,4
Finansiering i alt
69,6
56,1
Manglende finansiering
-3,04)
10,2
Kilde:Tag Ansvar 2020samt egne beregninger1) Finansministeriets skøn er korrigeret for tilbageløb.2) I Genopretningsaftalen var forudsætningen en realvækst på ½ pct., hvilket styrker de offentlige finanser medca. 2 mia. kr. i forhold til den forudsatte vækst på 1 pct. iKonvergensprogrammet for 2009,februar 2010.3) Den gennemsnitlige realvækst i det offentlige forbrug udgør knap 0,9 pct. årligt i 2012-2020 i forløbet iRe-formpakken 2020,der kræver budgetforbedringer på 47 mia. kr., hvor RV angiver en realvækst på 0,8 på side39 iTag Ansvar 2020.4) RV angiver en overfinansiering på 2 mia. kr. Finansministeriet har ikke medtaget udgifter på 3 mia. kr. tilKlimafonden fraSkat Der Virker,august 2009 i opgørelsen, da det forudsættes, at klimafonden erstattes afudgifter på 2 mia. kr. til en ny national forskningsenhed mv..
En stigning i arbejdsstyrken gennem yderligere reformer forbedrer ifølge RV deoffentlige finanser med 8,5 mia. kr. RVs reform af fleksjobordningen svarer i storetræk til det aftalte i ”ToStreger under facit”.Derudover vurderer Finansministeriet, aten ny førtidspensionsydelse for unge under 30 år (udviklingsydelsen) kan styrke de
Side 5 af 11
offentlige finanser i 2020 med ca. � mia. kr. Finansministeriet vurderer, at der ik-ke kan indregnes et finansieringsbidrag fra en håndholdt beskæftigelsesindsats,udenlandsk rekruttering og hurtigere igennem uddannelser, hvilket skal ses i sam-menhæng med, at forslagene vurderes at indebære betydelige merudgifter1.RVs skattetiltag omfatter blandt andet skatteomlægningen iSkat Der Virker,au-gust 2009, hvor højere afgifter på cigaretter, energi mv. finansierer indkomstskat-tenedsættelser og større offentlige udgifter, samt bilafgiftsomlægningen iVejen tilgrøn biltrafik,januar 2010, hvor højere kørselsafgifter mv. finansierer en afskaffelseaf ejerafgiften og en reduktion i registreringsafgiften. Derudover accepterer RVfastfrysningen af §20-reguleringen i 2011 i Genopretningsaftalen, og skattestoppetforeslås afskaffet fra 2016, hvilket finansierer lavere indkomstskatter. Endvidereforudsætter RV et yderligere provenu på 2 mia. kr. fra bedre restanceinddrivelseog kontrol af transfer pricing.Finansministeriet skønner et merprovenu fra skatteinitiativerne på ca. 12 mia. kr. i2020, hvilket er 7½ mia. kr. mindre end skønnet af RV. Det skal blandt andet ses isammenhæng med, at Finansministeriet vurderer, at der ikke kan tilvejebringes etmerprovenu ved højere cigaretafgifter og bedre restanceinddrivelse og kontrol aftransfer pricing, og der skønnes lavere indtægter fra kørselsafgifter på personbilerend angivet af RV.Samlet set indregner RV besparelser på 19 mia. kr. Heri indgår et bidrag fra øgetdigitalisering af den offentlige sektor, som ikke medregnes, som finansiering af de47 mia. kr. i regeringens plan,jf. også nedenfor.Såfremt der var anvendt den sammetilgang som i regeringens plan ville der mangle finansiering for ca. 12½ mia. kr. i2020.5. Stigninger i arbejdsstyrken gennem reformerITag Ansvar 2020forudsætter RV et finansieringsbidrag på 8½ mia. kr. fra refor-mer, som øger arbejdsstyrken,jf. tabel 3.Finansministeriet vurderer, at der samletset kun kan indregnes et finansieringsbidrag på 1,7 mia. kr., hvilket skal ses i sam-menhæng med, at de fleste af forslagene vurderes at medføre betydelige merudgif-ter.RV foreslår, at ledige tilbydes enhåndholdt beskæftigelsesindsatsmed et intensiveretkontaktforløb og tidligere aktivering. Forslaget vil ifølge RV styrke de offentligefinanser med 3 mia. kr. baseret på resultaterne af et forsøg, som Arbejdsmarkeds-styrelsen gennemførte, hvor de ledige fik tilbud om ugentlige vejledningssamtalerog et aktiveringstilbud allerede efter 4 måneders ledighed.Kontaktforløbet og aktiveringsindsatsen for unge under 30 år er blevet fremrykketsiden forsøgets afholdelse, hvorfor de yderligere mulige gevinster ved indsatsen vilvære reduceret. Finansministeriet vurderer på den baggrund og i lyset af de bety-delige merudgifter til samtaler og aktivering, som den intensiverede indsats er for-
1
Stigningen i de offentlige udgifter til disse tiltag er ikke indregnet i opgørelsen af udfordringen.
Side 6 af 11
bundet med, at forslaget i bedste fald vil være omtrent neutralt for de offentligefinanser.Reglerne forfleksjobordningenskal ifølge RV ændres, så personer med den mindstearbejdsevne får det største tilskud, og tilskuddet reduceres med fleksjobberensindkomst. Modellen svarer i store træk til aftalen om fleksjob i”To streger under fa-cit”,hvor der er skønnet et merprovenu på 1,4 mia. kr. i 2020. Derudover skal derindføres en ny ydelse forførtidspensionisterunder 30 år (udviklingsydelsen), der givesi en midlertidig periode. RV har ikke indregnet et merprovenu fra udviklingsydel-sen, men Finansministeriet skønner med usikkerhed, at forslaget kan styrke de of-fentlige finanser med ca. � mia. kr. i 2020.Øget udenlandsk arbejdskraftskal styrke de offentlige finanser med 3 mia. kr. i 2020blandt andet i kraft af, at beløbsgrænsen for jobkort sænkes fra 375.000 kr. til250.000 kr. Der blev ikke indregnet en provenuvirkning ved lempelserne af ar-bejdstagernes adgang til det danske arbejdsmarked iAftale om en jobplanfra 2008.Det skal ses i sammenhæng med, at øget fastholdelse og tiltrækning af udenland-ske arbejdskraft øger beskæftigelsen og dermed skatteindtægterne, men også deoffentlige udgifter. Nettoeffekten på de offentlige finanser afhænger af den øko-nomiske situation i Danmark og hjemlandene, andre landes lovgivning mv. samtaf, hvorvidt initiativerne er udgiftskrævende. Der vurderes ikke at kunne indregneset finansieringsbidrag fra forslaget.RV vil igennem en række tiltag tilskynde unge til at påbegynde og gennemføre de-res uddannelse hurtigere, men ikke ved at forringe SU’en. RV indregner et finan-sieringsbidrag på 1 mia. kr. fra, atunge kommer hurtigere igennem uddannelserne.Medudgangspunkt i Arbejdsmarkedskommissionens beregninger anslås det groft, atdet vil kræve en reduktion i den gennemsnitlige uddannelsestid på 2½-3 måneder,og da flere af RV’s forslag alene er rettet mod videregående uddannelser, vil detkræve en noget større reduktion i gennemførselstiden på de videregående uddan-nelser. Dertil kommer merudgifter forbundet med forslagene. Alene forslaget omat udbetale 10 SU-klip til studerende, som gennemfører studiet på normeret tid el-ler hurtigere, skønnes at indebære merudgifter på 1½ mia. kr. under forudsætningaf uændret adfærd. Finansministeriet vurderer på den baggrund ikke, at der kanindregnes et merprovenu fra forslaget.6. Skat i Tag Ansvar 2020Overordnet set består RVs skatteinitiativer iTag Ansvar 2020af:Højere afgifter på energi og nydelsesmidler.Afskaffelse af skattestoppet og en reduktion i rentefradraget.Forhøjelse af topskattegrænsen og andre indkomstskattelettelser.En bilafgiftsomlægning, hvor det bliver dyrere at køre i bil, men billigere at ejeog købe bil.
Finansministeriet vurderer, at finansieringsbidraget fra skatteinitiativerne beløbersig til ca. 12 mia. kr.,jf. tabel 3.Det er ca. 7½ mia. kr. mindre end den finansiering,
Side 7 af 11
som RV indregner iTag Ansvar 2020.Forskellen skyldes primært, at Finansmini-steriet skønner et mindre bidrag fra bedre restanceinddrivelse og kontrol af trans-fer pricing, cigaretafgiften og kørselsafgiften, ligesom Finansministeriets skøn overarbejdsudbudseffekter er mindre end RVs. En del af forskellen kan desuden hen-føres til, at RV ikke har angivet et provenutab fra iværksætterskatten og skattekre-ditter for forskning og udvikling.Tabel 3Skatteinitiativer iTag Ansvar 2020,provenuvirkning i 2020RVFMFør til-bageløbSkat Der Virkeri alt

1)

Afskaffelse af skattestop vedr. miljø og sundhedsafgifter fra 2012Øvrige afgiftsstigninger på energi, nydelsesmidler mv.Reduktion i fradragsværdien for renteudgifterLoft over fradrag for pensionsindbetalinger over 100.000 kr.Sundhedsfradrag og jordskatterForhøjelse af topskattegrænsenØget beskæftigelsesfradragAfskaffelse af iværksætterskat2)Skattekreditter for forskning og udvikling11,11,011,73,51,51,9-5,0-3,5--10,12,010,33,52,91,4-3,5-3,6-2,0-0,9Efter til-bageløb9,51,98,92,52,80,8-2,6-2,7-1,5-0,5
Vejen til grøn biltrafik– afgiftsstigningerKørselsafgifter mv.Afskaffelse af ejerafgiftRegistreringsafgiftBefordringsfradrag
1,717,7-10,0-5,0-1,0
0,216,2-10,0-5,0-1,0
-0,112,1-7,6-3,8-0,8
Accept af fastlåsning af beløbsgrænser i 2011 fra GenopretningsaftalenAfskaffelse af skattestoppet vedr. ejendomsværdiskat mv. i 2016Afskaffelse af multimedieskatUspecificerede skattelettelser
2,0---
2,22,6-0,7-2,0
1,62,4-0,5-1,9
Arbejdsudbudseffekter – skatteudspil3)
3,0
1,3
Bedre ligning i SKAT
2,0
0,0
0,0
Finansiering, i alt
19,8
13,8
12,2
Side 8 af 11
1) RV’s skøn er baseret på den varige virkning fraSkat Der Virker.I Finansministeriets beregninger antages det, atstigningen i topskattegrænsen har virkning fra 2014 og rentefradraget nedsættes fra 25 pct. til 21 pct. i 2015 og2016. De øvrige initiativer forudsættes indfaset fra 2012.2) Der er ikke anvist finansiering til iværksætterskatten og skattekreditter for forskning og udvikling iTag Ansvar2020,men det forudsættes at RVs vækstinitiativer ved en Ny National forskningsenhed, iværksætterskat og skatte-kreditter finansieres iSkat Der Virkerindenfor en ramme på 3 mia. kr., jf. også RV’s finanslovudspil for 2011.3) Arbejdsudbudseffekterne er beregnet med udgangspunkt i Finansministeriets provenuvurderinger af skatteud-spilleneSkat Der Virker,august 2009, ogVejen til grøn biltrafik,januar 2010, samt øvrige skatteinitiativer iTag An-svar 2020,maj 2011.Kilde:Tag Ansvar 2020,maj 2011,Skat Der Virker,august 2009,Vejen til grøn biltrafik,januar 2010 og egne bereg-ninger.
I skatteudspilletSkat Der Virker,august 2009, finansierer højere afgifter på energiog nydelsesmidler og en reduktion i diverse fradrag blandt andet nedsættelser afindkomstskatterne.På baggrund af”Status over grænsehandel 2010”har Finansministeriet lagt til grund,at en stigning i cigaretafgiften giver et mindreprovenu på 1 mia. kr. som følge afen stigning i grænsehandlen og smugleri, mens RV forudsætter et merprovenu på½ mia. kr. En afskaffelse af skattestoppet for miljø- og sundhedsafgifter fra 2012vurderes at kunne styrke de offentlige finanser med knap 2 mia. kr. i 2020.Som led iForårspakke 2.0bliver rentefradraget sænket fra 33 til 25 pct. fra 2012 til2019 for renteudgifter ud over 50.000 kr. for enlige (100.000 kr. for par). RV fore-slår en fremrykning af nedsættelsen, så rentefradraget allerede i 2014 udgør 25pct., samt en yderligere reduktion fra 25 pct. til 21 pct. og til 15 pct. af renteudgif-ter ud over 250.000 kr. Desuden foreslås et loft på 100.000 kr. over fradrag forpensionsindbetalinger til ordninger med løbende udbetalinger inklusiv livrenter.Som følge af tidsforskydninger vurderer Finansministeriet, at loftet over pensions-indbetalinger giver et større finansieringsbidrag, end RV angiver i 2020, mens Fi-nansministeriets skøn af den varige virkning af loftet er lavere,jf. nedenfor.ISkat Der Virkerhæves topskattegrænsen med 50.000 kr. i 2014 udover den stig-ning, som følger afForårspakke 2.0,og RV indregner et provenutab på 5 mia. kr.Efter korrektion for tilbageløb skønner Finansministeriet provenutabet ved stig-ningen i topskattegrænsen til ca. 2½ mia. kr.Som led iForårspakke 2.0blev der indført en enklere og mere ensartet beskatningaf selskabers kursgevinster og udbytter fra aktier i andre selskaber (den såkaldteiværksætterskat). Harmoniseringen af selskabsbeskatningen af udbytter og kursge-vinster på selskabers aktieinvesteringer bidrager med ca. 2 mia. kr. (før tilbageløb)til finansieringen af skattereformen iForårspakke 2.0.Nystartede virksomheder skal ifølge RV have skattekreditter for forsknings- ogudviklingsaktiviteter. Det vurderes ikke muligt at fastlægge en afgrænsning af nyevirksomheder, blandt andet fordi virksomheder ofte omstruktureres. Som følge afAftale om Danmark som vækstnation,maj 2011, kan virksomheder få udbetalt sel-skabsskat for forsknings- og udviklingsudgifter for op til 5 mio. kr. årligt, hvilketgiver et provenutab på ca. � mia. kr. Provenutabet for en model uden et loftskønnes til ½ mia. kr. i 2020.
Side 9 af 11
RV foreslår iVejen til grøn biltrafik,januar 2010, en kørselsafgift på 50 øre/km fornye personbiler, kørselsafgifter for lastbiler og en bompengering omkring Køben-havn. Indtægterne fra kørselsafgiften mv. skal finansiere afskaffelse af ejerafgiften,en forlængelse af suspensionen af registreringsafgiften for el-biler mv. og en for-højelse af befordringsfradraget. Samlet set skønner RV, at afgiftsomlægningen gi-ver et overskud på 1,7 mia. kr., som kan finansiere investeringer i kollektiv trafik,mens Finansministeriet skønner, at afgiftsomlægningen er omtrent neutral for deoffentlige finanser. Forskellen kan henføres til, at Finansministeriet skønner lavereindtægter fra kørselsafgifter fra nye personbiler.IReformpakke 2020,april 2011, er skattestoppet finansieret indtil 2020. RV fore-slog at ophæve skattestoppet for miljø- og sundhedsafgifter iSkat Der Virker,au-gust 2009. ITag Ansvar 2020,maj 2011, foreslås det, at afskaffe skattestoppet heltfra 2016. Det betyder, at ejendomsværdiskatten fra 2016 skal følge boligpriserne,ligesom bilafgifter og øvrige afgifter, som er fastsat i kroner og ører, skal indekse-res. Det tilvejebringer et yderligere merprovenu på 2½ mia. kr. i 2020, som ifølgeRV skal finansiere lettelser i indkomstskatterne. RV foreslår konkret, at multime-dieskatten afskaffes, hvilket skønnes at belaste de offentlige finanser med ½ mia.kr. i 2020. Derudover kan afskaffelsen af skattestoppet finansiere indkomstskatte-nedsættelser for yderligere ca. 2 mia. kr.RV indregner et finansieringsbidrag fra skatteomlægningerne på 3 mia. kr. i 2020som følge af en forudsat stigning i beskæftigelsen på 10.500 personer, mens Fi-nansministeriet vurderer effekten på beskæftigelse til i størrelsesordenen 5.000personer og provenuet til 1-1,5 mia. kr.De offentlige finanser vil ifølge RV styrkes med 2 mia. kr. i 2020 ved at øge ind-satsen i restanceafdelingen i SKAT og ved at ansætte skatteeksperter, som kankontrollere multinationale selskabers finansielle transaktioner, så omfanget aftransfer pricing reduceres. Der skal ansættes 600 personer på restanceområdet,hvilket isoleret set øger det offentlige forbrug med 0,4 mia. kr. Dertil kommermerudgifter ved ansættelse af skatteeksperter.Erfaringerne med transfer pricing og nedbringelse af restancerne viser, at sam-menhængen mellem ressourcer og provenu er meget kompleks og ikke entydig. Påden baggrund vurderes der ikke at være basis for at indbudgettere finansieringsbi-drag fra bedre ligning.7. BesparelserFlere digitale løsninger i borgernes kontakt med kommuner og stat tilvejebringerifølge RV 2� mia. kr. i 2020, hvilket vurderes at ligge indenfor rammerne af detforventede potentiale i den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi. Der er imid-lertid ikke sikkerhed for de faktiske gevinster,jf. også Ambitioner om mere,maj 2011,og gevinsterne ved digitalisering er ikke indregnet som finansiering af de 47 mia.kr. i regeringens plan.
Side 10 af 11
Afbureaukratisering mv. i en tillidsreform skal sammen med besparelser på statensudgifter til konsulenter, øgede indtægter fra fartkontroller og sanering af puljer påfinansloven tilvejebringe yderligere 2� mia. kr. i 2020. I regeringens plan vurdereseventuelle gevinster ved afbureaukratisering mv. på linje med besparelser ved digi-tale løsninger først at kunne indregnes, når og hvis de realiseres, idet det vil kræve,at der gennemføres reelle målrettede besparelser, før der kan frigives midler til an-dre formål. Det kan ikke udelukkes, at der kan tilvejebringes besparelser på 2�mia. kr. ved tiltagene, så RVs skøn er lagt til grund i vurderingen.Finansministeriet vurderer, at en besparelse på erhvervsstøtten på 5 mia. kr. ud afden samlede erhvervsstøtte på 20 mia. kr. kan realiseres, men i praksis har det vistsig vanskeligt at reducere erhvervsstøtten, herunder som følge af, at mange ord-ninger er omfattet af politiske målsætninger og aftaler mv. indenfor blandt andetforskning, uddannelse og miljø.8. Offentlig forbrugsvækst frem mod 2020RV forudsætter som udgangspunkt en realvækst i det offentlige forbrug på 0,8pct. årligt 2012-2020 iTag Ansvar 2020svarende til, at det offentlige forbrug i2020 er 38½ mia. kr. højere end i 2011. Det er 3,4 mia. kr. mindre end realvæk-sten i det offentlige forbrug i forløbet uden Genopretningsaftalen,jf. tabel 4.Tabel 4Offentlig forbrugsvækst 2012-2020 iTag Ansvar 2020Årlig vækst, pct. Samlet vækst, mia. kr.Forudsat realvækst af RVRealvækst i forløbet uden genopretningFinansieringsbidrag fra lavere realvækst 12-200,80,9-0,138,541,8-3,4
Merudgifter og besparelserEkstra 8 mia. kr. til forskning og uddannelseNy national forskningsenhed1)Ansættelser i forbindelse med bedre ligning2)DigitaliseringTillidsreform, konsulenter, fartkontrol og puljer på finansloven

2)

Forsvarsbesparelser
0,10,20,00,00,0-0,10,0
4,18,02,00,4-2,3-2,0-2,0
Samlet vækst, i alt
0,9
42,6
Kilde:Tag Ansvar 2020og egne beregninger1) ISkat Der Virker,august 2009 er der afsat 3 mia. kr. til oprettelsen af en klimafond. I RVs finanslovudspil for2011 blev vækstinitiativerne for 3 mia. kr. finansieret indenfor rammen afSkat Der Virker,og dermed var der ikkefinansiering til Klimafonden,jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 14 af 28. oktober.ITag Ansvar 2020er det ikke be-skrevet, hvordan en ny nationalforskningsenhed, fjernelse af iværksætterskatten og øvrige vækstinitiativer finansie-res, men det forudsættes, at de erstatter Klimafonden og finansieres af skattestigninger iSkat Der Virker.2) Finansministeriets skøn.
Side 11 af 11
Derudover vurderesTag Ansvar 2020at omfatte merudgifter og besparelser vedrø-rende det offentlige forbrug på netto ca. 4 mia. kr. Samlet set skønnes den gen-nemsnitlige årlige realvækst i det offentlige forbrug derfor at udgøre 0,9 pct. sva-rende til en samlet vækst på 42,6 mia. kr. i 2012-2020. Rammen er betinget af, atfinansieringen iTag Ansvar 2020realiseres, hvilket som nævnt vurderes ikke at væ-re tilfældet.Tabel 5Ramme til offentlig forbrugsvækst 2012-2020 iTag Ansvar 2020,mia. kr.
Samlet vækstNy national forskningsenhed og forskning og uddannelse i Globaliseringspulje 2FolkeskolenDanskundervisning og uddannelse for udlændingeSundhedsområdetSårbare og udsatteBedre ligning

1)

1)

1)

42,610,01,51,018,04,00,4-6,372 pct.
Besparelser digitalisering, konsulenter, puljer, forsvar mv.Disponeret andel
1) Finansministeriets skøn.Kilde:Tag Ansvar 2020og egne skøn
RV har øremærket 12½ mia. kr. svarende til ca. � af den samlede vækst til forsk-ning, uddannelse, folkeskolen og danskundervisning for udlændinge, mens sund-hedsområdet skal tilføres 2 mia. kr. årligt i 2012-2020 svarende til en stigning på18 mia. kr. i 2020. Derudover anvises 4 mia.kr. i 2015 til en helhedsorienteret planfor sårbare og udsatte2. Inklusive besparelser på konsulenter mv. er ca. 72 pct. afden angive forbrugsramme disponeret.9. Bidrag til finanspolitisk holdbarhedNår udfordringen opgøres ekskl. Genopretningsaftalen fra maj 2010 udestår derfinanspolitiske stramninger for 28 mia. kr. eller ca. 1½ pct. af BNP for at sikre fi-nanspolitisk holdbarhed,jf. Konvergensprogram 2011.Inklusive merudgifter iTag An-svar 2020stiger udfordringen til ca. 2½ pct. af BNP. Finansieringsforslagene iTagAnsvar 2020skønnes at styrke den finanspolitiske holdbarhed med ca. 2½ pct., ogfinanspolitikken iTag Ansvar 2020vurderes dermed at være holdbar.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen
2Det fremgår ikke iTag Ansvar 2020,hvordan den helhedsorienterede plan skal finansieres. Det er i vurderingen lagt tilgrund, at planen indebærer et løft i det offentlige forbrug, som finansieres indenfor den offentlige forbrugsramme.