Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
19. april 2011
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 164 (Alm. del – §7) af 5.april 2011Spørgsmål
”Finansministeren bedes som storaktionær i Københavns Lufthavne A/S redegø-re for, om han har foranlediget/givet instruks til statens repræsentant eller dennepå egen foranledning, ved de årlige generalforsamlinger eller på anden måde har:a. Udtrykt betænkeligheder ved eller eksplicit modsat sig bestyrelsesbeslutningerom stærkt øget låneoptagelse og den ændrede kapitalstruktur i forbindelsemed Macquarie Airports (CAD’s) erhvervelse af aktiemajoriteten på 53,7 pct. i2005?b. Udtrykt betænkeligheder/modsat sig bestyrelsesbeslutninger på generalfor-samlingerne i 2007, 2008, 2009 og 2010? Og i givet fald hvilke?c. Stillet spørgsmål ved koncernregnskaberne på generalforsamlingerne 2006-2010 – og i givet fald hvilke?”Svar
Finansministeriet udøver statens ejerskab i forhold til aktieposten i KøbenhavnsLufthavne A/S, der udgør ca. 39,2 pct.Københavns Lufthavne A/S har en hovedaktionær, Copenhagen Airports Den-mark Aps. (CAD), der ifølgewww.cph.dkejer 53,7 pct. af aktierne, og der indirek-te ejes af Copenhagen Airports S.a.r.l. (CASA), der er hjemmehørende i Luxem-bourg. CASA og dermed indirekte CAD ejes efter det oplyste ejet 50/50 af de tofonde MAp og Macquarie European Infrastructure Fund III (MEIF3). Derudoverejer MAp 3,9 pct. af aktierne i Københavns Lufthavne A/S gennem NA Interna-tional S.a.r.l., hvorfor deres samlede direkte og indirekte ejerandel er 30,8 pct. Deresterende 3,2 pct. af aktierne i Københavns Lufthavne ejes af godt 3.500 navne-noterede aktionærer.Det forhold, at CAD ejer aktiemajoriteten i Københavns Lufthavne A/S, betyder,at Københavns Lufthavne A/S er et datterselskab CAD (og eventuelt overliggen-de holdingselskaber), hvorved der foreligger et koncernforhold. Finansministerieter bekendt med, at dette i henhold til bl.a. gældende lovgivning har en række kon-sekvenser. Bl.a. indebærer eksistensen af et koncernforhold tvungen sambeskat-ning. Ligeledes er det Finansministeriets forståelse, at ratingbureauerne i det om-
Side 2 af 4
fang, det er relevant, vil betragte moderselskab og datterselskab, KøbenhavnsLufthavne A/S, under et.Uanset at der er sådanne konsekvenser af, at Københavns Lufthavne A/S indgår iet koncernforhold med andre selskaber, ændrer det ikke ved, at staten alene er ak-tionær i og dermed som aktionær alene har mulighed for og er berettiget til at søgeindsigt og gøre sin indflydelse gældende i forhold til Københavns Lufthavne A/S.Derfor ligger det efter ministeriets opfattelse uden for rammerne for udøvelsen afdet statslige ejerskab af aktieposten i Københavns Lufthavne A/S at forholde sigtil forhold, der relaterer sig til selskabets øvrige aktionærer, både CAD og de godtøvrige 3.500 navnenoterede aktionærer.Endvidere indebærer udøvelsen af det statslige ejerskab en pligt til at føre et over-ordnet tilsyn i forhold til det pågældende selskab. Det overordnede tilsyn skal isærbidrage til at sikre, at de midler, staten har investeret i det pågældende selskab,forvaltes forsvarligt og inden for de rammer for selskabets virksomhed, der erfastlagt i eventuelle stiftelseslove eller aktstykker, selskaberne vedtægter mv. Der-imod indebærer det overordnede tilsyn ikke en pligt til at føre tilsyn med, om detpågældende selskab overholder den generelle lovgivning som eksempelvis skatte-lovgivningen, miljø- og arbejdsmiljølovgivningen, relevant sektorlovgivning (fxlov om luftfart) osv. Tilsynsforpligtelsen påhviler efter Finansministeriets opfattel-se i disse tilfælde de relevante myndigheder, som det i øvrigt er tilfældet over forsamtlige virksomheder omfattet af den pågældende lovgivning, hvad enten statener medejer eller ej.Ad aDen rentebærende gæld i Københavns Lufthavne A/S udgjorde ved udgangen af2010 ca. 3,8 mia. kr.,jf. tabel 1.Dette er på niveau med gælden ultimo 2005 og no-get lavere end gælden ultimo 2001. Korrigeres for beholdningen af likvider udgørgælden ca. 2,9 mia. kr. ultimo 2010 mod ca. 4,3 mia. kr. 2001.1Tabel 1. Københavns Lufthavne – rentebærende gæld 2001-102001Rentebær. gældLikviderKor. gældGæld/EBITDA4,50,24,33,820024,20,04,13,420033,90,53,42,720043,50,33,22,220053,80,03,72,820063,00,22,81,820072,20,02,21,220083,10,03,11,920093,50,53,02,020103,80,92,91,5
Kilde: Københavns Lufthavne – årsrapporter.
Sættes den korrigerede gæld i forhold til Københavns Lufthavnes EBITDA (resul-tat for renter, skat, af- og nedskrivninger), fremgår det, at gearingen af Køben-havns Lufthavne A/S er reduceret fra 3,8 ultimo 2011 til 1,5 ultimo 2010.
1
Københavns Lufthavne A/S’ årsrapporter indeholder ikke en opgørelse af den rentebærende nettogæld, dvs. den rentebæ-rende bruttogæld korrigeret for likvider samt andre rentebærende aktiver, der giver det mest præcise indtryk af gældsætnin-gen i et selskab. Indregningen af andre rentebærende aktiver vil dog entydigt reducere opgørelsen af gældsætningen.
Side 3 af 4
Finansministeriet finder på det grundlag ikke, at der kan tales om stærkt øget lå-neoptagelse i Københavns Lufthavne A/S, snarere tværtimod. Kapitalstrukturen iKøbenhavns Lufthavne A/S kan heller ikke anses som hverken usædvanlig elleraggressiv. Fx kan det nævnes, at DONG Energy A/S tidligere havde et mål om, atnettogælden i forhold til EBITDA skulle ligge omkring 3 (målet vedrører nu net-togælden i forhold til de frie pengestrømme).Finansministeriet er bekendt med, at hovedaktionæren finansierede sit køb af akti-er i Københavns Lufthavne A/S ved gældsoptagelse i bl.a. en række banker. Dettekan dog ikke henføres til beslutninger truffet af bestyrelsen for Københavns Luft-havne A/S, hvorfor det ikke vedrører forhold, som Finansministeriet har mulig-hed for at påvirke gennem udøvelsen af ejerskabet i Københavns Lufthavne A/S.Ad bFinansministeriet, der udøver statens ejerskab af aktieposten i Københavns Luft-havne A/S, kan tilkendegive sine synspunkter på selskabets generalforsamlingerpå baggrund af formandens beretning, den fremlagte årsrapport samt de forslag,som generalforsamlingen skal tage stilling til. Derudover afholdes der undertidenmøder mellem selskabet og/eller repræsentanter for hovedaktionæren.Det kan oplyses, at den medarbejder, der har repræsenteret Finansministeriet, påde forskellige generalforsamlinger i årene 2006-11, har givet udtryk for følgendesynspunkter:Københavns Lufthavne A/S har ikke levet og lever ikke op til anbefalingernefor børsnoterede selskaber fra Komiteen for god selskabsledelse, for så vidtangår anbefalingen om, at mindst halvdelen af de generalforsamlingsvalgtebestyrelsesmedlemmer skal være uafhængige. Blandt de seks generalforsam-lingsvalgte bestyrelsesmedlemmer anses alene formanden for uafhængig,mens de resterende fem i alle årene har tilknytning til hovedaktionæren ogderfor ikke anses som uafhængige. I selskabets årsrapporter henvises til, at derer lagt vægt på, at bestyrelsesmedlemmerne har indsigt og viden om drift aflufthavne. Desuden blev det på en af generalforsamlingerne oplyst, at hoved-aktionæren i henhold til sine låneaftaler er nødt til at have flertallet af med-lemmerne i bestyrelsen, dvs. fem ud af ni, inkl. de medarbejdervalgte bestyrel-sesmedlemmer.Finansministeriets repræsentant kommenterede på generalforsamlingen 2006den redegørelse fra Københavns Lufthavne, som ministeriet havde anmodetom som følge af påstande om serviceforringelser og modtaget umiddelbartfør generalforsamlingen, idet ministeriet samtidigt opfordrede til, at forholdetmellem Københavns Lufthavne og luftfartsselskaberne blev normaliseret, så-ledes at alle erkendte og levede op til deres medansvar for, at KøbenhavnsLufthavn er og opleves som velfungerende og effektiv.På generalforsamlingen i 2006 efterlystes en redegørelse for sammensætningog opgaver for de bestyrelsesudvalg i årsrapporten i overensstemmelse medanbefalingerne om god selskabsledelse. Det blev oplyst, at det af tidsmæssige
Side 4 af 4
grunde ikke havde været muligt at få disse oplysninger med. I dag findes disseoplysninger på selskabets hjemmeside.Finansministeriets repræsentant kommenterede på generalforsamlingen 2007de redegørelser fra Københavns Lufthavne, som ministeriet på anmodninghavde modtaget i midten af 2006 på baggrund af de store problemer, der varmed trafikafviklingen på de store udrejsedage i starten af sommerferien 2006.Samtidigt beklagede Finansministeriets repræsentant, at Københavns Luft-havns placering i undersøgelser kundetilfredshed var blevet reduceret mar-kant.På generalforsamlingen i 2007 stillede Finansministeriets repræsentantspørgsmål til en formulering i årsrapporten, hvoraf det fremgik, at en investe-ring var vedtaget af bestyrelsen og lufthavnens hovedaktionær Macquarie Air-ports. Bestyrelsesformanden bekræftede, at der var tale om en fejlagtig formu-lering, da beslutningen alene var truffet af bestyrelsen for Københavns Luft-havne A/S.På generalforsamlingen i 2007 kommenterede Finansministeriets repræsentantkort de vederlag, der var udbetalt til selskabets tidligere ledelse, idet der i øv-rigt henvistes til den daværende finansministers tilkendegivelser herom. Vide-re har Finansministeriets repræsentant på generalforsamlingerne i 2008 og2011 tilkendegivet, at Finansministeriet ikke kunne støtte de forsalg til over-ordnede retningslinjer for incitamentsaflønning for direktionen, der var frem-lagt til godkendelse af generalforsamlingen.Endelig tilkendegav Finansministeriets repræsentant på generalforsamlingen i2011, at ministeriet fandt stigningen i honoraret til bestyrelsesformanden høj,om end niveauet for formandshonoraret ligger inden for rammerne af det, derkendes fra sammenlignelige selskaber.
Ad cDer henvises til ovenstående.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen