Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2011-418-0221Dato: 1. juni 2011
TilFolketinget - Finansudvalget
Hermed sendes svar på § 9 spørgsmål nr. 13 af 10. maj2010.(Alm. del).
Peter Christensen/Lise Bo Nielsen
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for grundlaget for, at bankerne kan trække deres udgifter til bank-pakkerne fra i skat. Derudover bedes ministeren opgøre, hvor meget bankerne samlet set hartrukket fra i skat som en følge af de udgifter, de har haft i forbindelse med renteudgifter tilstatslige lån, indskud i Afviklingsselskabet etc.
Svar:
Som led i den generelle statsgarantiordning fra Bankpakke I har pengeinstitutter, der er med-lemmer af Det Private Beredskab, betalt 15 mia. kr. i garantiprovision og 10 mia. kr. som tabs-indeståelse til Finansiel Stabilitet A/S.Udgifter, der afholdes med henblik på virksomhedens fortsatte drift, er som udgangspunkt fra-dragsberettigede som driftsudgifter. Begrundelsen for, at garantiprovisionen og betalingerne tiltabsindeståelse til Finansiel Stabilitet A/S er fradragsberettigede, er, at de pågældende institut-ter driver næring med finansiering, hvorved de pågældende omkostninger betragtes som drifts-omkostninger.I forbindelse med Bankpakke II er der sket en statslig kapitaltilførsel til 43 kreditinstitutter iform af hybrid kernekapital. Hybrid kernekapital er stående rentebærende lån uden fast løbetidpå særlige vilkår, der kan variere fra lån til lån. Staten modtager løbende rentebetaling på kapi-talindskuddet. Renten fastsættes individuelt, og er blevet fastsat ud fra instituttets type og risi-koprofil. Forventningen til statens gennemsnitlige afkast af kapitalindskuddet var ved Bank-pakke II gennemsnitlig 10 pct. årligt.Ud over den fastsatte minimumsrente på ca. 10 pct. (fast kuponrente) skal der betales en til-lægsrente (variabel udbyttekupon tillæg) afhængig af størrelsen af eventuelle udbytteudlodnin-ger efter det tredje år fra udstedelsen. Dette er gjort til en del af ordningen, for at sikre, at statenaltid får mere i rente end hvad aktionærerne får i udbytte, hvis kreditinstituttet ikke tilbagebeta-ler kapitalindskuddet efter det tredje år fra udstedelsen.Som det fremgår af Skatterådets bindende svar fra d. 27. januar 2009 vedrørende Bankpakke II(SKM2009.53.SR), er kapitalbeviserne, der udstedes i forbindelse med indskud af hybrid ker-nekapital, omfattet af ligningsloven § 6 B. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst be-handles renter af gæld, der ikke forfalder på et forud aftalt tidspunkt, som renter af anden gæld,såfremt følgende 3 betingelser er opfyldt:1. Gældsforholdet er fastlagt ved udstedelsen af den hybride kernekapital.2. Debitor i henhold til den hybride kernekapital er en stat eller et kreditinstitut m.m.3. Kreditor i henhold til den hybride kernekapital skal have en årlig rente. Vilkårene for ren-tens størrelse og variation skal være fastlagt ved udstedelsen af den hybride kernekapital,og vilkårene kan alene ændres som følge af forhold, hvorpå såvel debitor som kreditor ihenhold til den hybride kernekapital er uden indflydelse.
Hermed er den faste kuponrente på den hybride kernekapital fradragsberettiget som en renteud-gift. Den udbytteafhængige tillægsrente beregnes ikke som en procent af gælden og kendes iøvrigt ikke forud for den periode, som den vedrører. Det udbytteafhængige tillæg til den fastekuponrente opfylder derfor ikke rentedefinitionen. Tillægget skal skattemæssigt behandles efterkursgevinstlovens regler om kurstab. Tillægget til renten hos udstederen skal behandles efter deregler i kursgevinstloven, som udstederen er omfattet af. Forudsat at de pågældende udstedereer omfattet af kursgevinstlovens § 6, vil den variable udbyttekupon være et fradragsberettigetkurstab.Økonomi- og Erhvervsministeriet har oplyst at der er udbetalt 45,95 mia. kr. i statslige kapital-indskud (fordelt på 43 kreditinstitutter) med en gennemsnitlig vægtet rente på 10,08 pct., hvil-Side 2
ket i udgangspunktet svarer til en renteværdi på 4,63 mia. kr. årligt. Da der endnu ikke er gået 3år efter udstedelsen af de statslige kapitalindskud, er der endnu ikke betalt udbytteafhængigetillæg til renten.Samlet set har bankerne således betalt 15 mia. kr. i garantiprovision og 10 mia. kr. som tabsin-deståelse til Finansiel Stabilitet A/S, der er fradragsberettigede som driftsomkostninger, mensde har kunnet fradrage renteudgiften på de statslige kapitalindskud – svarende til en renteværdipå 4,63 mia. kr. årligt.
Side 3