Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
917719_0001.png
917719_0002.png
917719_0003.png
917719_0004.png
917719_0005.png
917719_0006.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
18. november 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 14 af 28. oktober 2010(Alm. del - § 7).Spørgsmål:
Finansministeren bedes vurdere det Radikale Venstres finanslovsudspil for 2011.Svar:
Radikale Venstre (RV) offentliggjorde d. 2. september et udspil til finanslov for2011 under overskriftenØkonomi der virker – Forslag til finanslov for 2011.Overordnet set skønnes RVs udspil til finanslovforslag for 2011 at have følgendekonsekvenser:De konkrete FL11 initiativer skønnes at øge det reale offentlige forbrugmed 0,5 pct. i 2011.En reduktion i skattetrykket på 0,1 pct. af BNP i 2011, der blandt andetfølger af forslaget om justering af reglerne for unoterede porteføljeaktier.En lempelse af finanspolitikken i 2011 primært via større offentligt forbrug,der medvirker til en forøget aktivitetsvirkning svarende til 0,2 pct. af BNP i2011, så aktivitetsvirkningen samlet set skønnes til -0,3 pct. af BNP.
Finansministeriet skønner en umiddelbar forøgelse af det offentlige underskud på6,1 mia. kr. i 2011, mens RV’s egne skøn indebærer en stigning i det offentligeunderskud på 2,0 mia. kr.,jf. tabel 1.Forskellen skyldes primært, at Finansministe-riet skønner et lavere provenu fra skatteinitiativerne end RV.Tabel 1. Overblik over RVs merudgifter og finansiering i 2011Mia. kr.RV’s skønFM’s skøn
Forslag om merudgifterForslag til finansiering på udgiftssidenFinansiering fra skatteinitiativerForøgelse af det offentlige underskud1)
12,7-5,7-4,42,0
10,0-5,42,06,1
1) Beregningen af forøgelsen af det offentlige underskud omfatter en teknisk korrektion afledt af RV’s afvisning af genop-retningsinitiativer, der omfatter nedlæggelsen af Det Kommunale Momsfond og udlodninger fra investeringsfondene IFUog IØ, der ikke har offentlig saldovirkning i 2011.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Merudgiftsforslag i 2011RV angiver merudgiftsforslag på i alt 12,7 mia. kr.,jf. tabel 2.Det er Finansministe-riets vurdering, at merudgifterne vil udgøre 10,0 mia. kr.Tabel 2. Merudgifter i RVs udspil til finanslov for 2011Mia. kr.Merudgifter FL11-udspil:RV’s skønFM’s skøn
Vores skoleForbedringer for udlændingeFlere penge til sårbare og udsatteAfskaffelse af starthjælp, kontanthjælpsloftet mv.Økologiplan og Danmark i grøntGlobal ramme til klimainitiativer (ulandsbistand)Flere penge til kultur og medierMere uafhængig rådgivningInnovationsprogramVejen til Grøn biltrafik– kollektiv transportAfvisning af udgiftsbesparelser i genopretningsaftalenAnden prioritering end regeringen af sundhedsudgifterKommunale udgifter
12,71,00,51,00,80,50,40,10,12,50,53,02,00,4
10,01,00,51,00,60,50,40,10,12,50,53,00,00,0
Forskellen i vurderingen af merudgifterne i 2011 kan primært henføres til, at RVmedregner merudgifter til sundhedsområdet og kommunerne for 2,4 mia. kr., somallerede er indbudgetteret på FFL111.I øvrigt kan der til forslagene om merudgifter bemærkes følgende:Afskaffelse af starthjælp, kontanthjælpsloftet og 450 timers reglen:Finansministerietskønner det umiddelbare provenutab til 0,6 mia. kr., hvilket er 0,2 mia. kr.lavere end RVs provenuskøn. Undersøgelser af reglerne viser, at flere erblevet selvforsørgende efter indførelsen af reglerne. Afskaffelsen af reglernevil reducere arbejdsudbuddet, og de negative strukturvirkninger indgår ikke iprovenuskønnet, jf. ogsåsvar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 274 af 7. september2010om Socialdemokraterne og SF’s finanslovforslag for 2011.Mere kollektiv transport:I skatteudspillet ”Vejentil grøn biltrafik”finansieresinvesteringer i bedre kollektiv transport for 0,5 mia. kr. i 2011 via højere af-gifter. Finansministeriets vurdering er, at der mangler finansiering i 2011 i”Vejentil grøn biltrafik”,jf. nedenfor.Sundhed:RV har ligesom regeringen afsat 2 mia. kr. til sundhedsområdet i2011, men vil prioritere tandlidelser, forebyggelse samt behandling af demest syge patienter. Samlet set vurderes det, at forslagene vil kunne finan-
1
RV’s finanslovforslag regnes marginalt i forhold til KP09 fra februar 2010, mens Finansministeriet regner marginalt i
forhold til finanslovforslaget for 2011 fra august 2010. Der fremgår ikke en samlet tabel med merudgiftsforslag og finansie-ringsforslag i forslaget, der indeholder elementer fra skatteudspillene ”SkatDer Virker”og ”Vejentil Grøn Biltrafik”,RV’sgenopretningsplan, et innovationsprogram samt konkrete FL11 merudgiftsforslag og finansieringsforslag.
3
sieres inden for en ramme på 2 mia. kr. i 2011, men der vil ikke være til-strækkelig finansiering til økonomiaftalen for 2011. I udspillet tages ikke stil-ling til, hvilke dele af regeringens løft i sundhedsudgifter i 2011, der ikkeskal gennemføres.- Patienter med alvorligetandlidelserskal ifølge RV sidestilles økonomiskmed andre alvorlige sygdomme. Forslaget er ikke nærmere konkretise-ret, så det er ikke muligt at foretage en økonomisk vurdering.- RV foreslår en række tiltag påforebyggelsesområdet,herunder sunde mad-ordninger i skolerne, 5 obligatoriske sundhedstjek i barndommen ogfripladser i idrætsforeninger for udsatte børn. Merudgifterne ved dissetiltag afhænger af, hvor ambitiøs den konkrete udmøntning af forslage-ne er.- Det udvidede frie sygehusvalg skal ifølge RV afskaffes, så demest kritiskesygdomme behandles førstog harmløse sygdomme behandles bagefter. Pati-entmængden i sygehusvæsenet må imidlertid forventes at være densamme med og uden retten til hurtig behandling, så forslaget vurderesikke at have en provenueffekt, idet der er tale om behandlingstilbud tilpatienter, der under alle omstændigheder skal tilbydes en behandling, jf.ogsåsvar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 274 af 7. september 2010om Soci-aldemokraterne og SF’s finanslovforslag for 2011.Forslag til finansiering på udgiftssiden i 2011RV’s forslag til finansiering på udgiftssiden i 2011 udgør 5,7 mia. kr.,jf. tabel 3.Finansministeriet skønner, at finansieringsforslagene beløber sig til 5,4 mia. kr., ogforskellen skal især ses i sammenhæng med, at der ikke vurderes at kunne tilveje-bringes ½ mia. kr. fra udenlandsk rekruttering.Tabel 3. Forslag til finansiering på udgiftssiden i 2011Mia. kr.RV’s skønFM’s skøn
Forslag til finansiering på udgiftssidenAfvikling af efterløn fra 2011 til 2020Udenlandsk rekrutteringErhvervsstøtteordningerEffektiviseringer, regelforenklinger og statens brug af konsulenterReserve på FLSatspuljenFartkontrol, nedlæggelse af nævn afskaffelse af test mv.
5,71,710,50,80,51,50,30,4
5,41,70,00,80,51,50,50,4
1) RV opgør ikke et merprovenu i 2011 fra afskaffelse af efterløn. Finansministeriet forudsætter, at beregningerne i udspil-let tager udgangspunkt i DREAMs beregninger af en afskaffelse af efterlønnen fra 2011, hvor merprovenuet i 2011 eropgjort til 1,7 mia. kr.
Der kan knyttes følgende kommentarer til finansieringsforslagene:Udenlandsk rekruttering:Udenlandsk arbejdskraft skal tiltrækkes og fastholdesbl.a. ved en ny model for forskerskat og ved at give arbejds- og opholdstil-ladelse til personer, der har et job, hvor lønnen er på mindst 250.000 kr.
4
Øget fastholdelse og tiltrækning af udlændinge medfører højere skatteind-tægter, men også højere offentlige udgifter. Nettovirkningen afhænger des-uden af, hvorvidt initiativerne er udgiftskrævende. Der vurderes ikke, atkunne indregnes et finansieringsbidrag i 2011 fra forslaget.Effektiviseringer, regelforenklinger og statens brug af konsulenter:Øget digitalisering,en takstreform af det private sygehusvæsen og en reduktion i statens anven-delse af eksterne konsulenter skal ifølge RV give et samlet finansieringsbi-drag på 0,5 mia. kr. i 2011. Det fremgår ikke af udspillet, hvordan besparel-sen er fordelt på de enkelte elementer, men samlet set vurderes det at væremuligt at realisere besparelser i den størrelsesorden.TB-reserven:I udspillet disponeres over hele TB-reserven, hvilket indebærer,at der ikke vil være afsat reserver i 2011 til dækning af uforudsete, aktivitets-afledte eller ekstraordinære merudgifter. Det er uklart, hvorledes uforudseteudgifter i så fald skal finansieres.
Skatteinitiativer og kapitalpakke i 2011Initiativerne på skatteområdet tilvejebringer et finansieringsbidrag på 4,4 mia. kr. i2011 i RV’s udspil. Heri indgår et finansieringsbidrag fra udskydelse af topskatte-lettelsen, som allerede er indbudgetteret på FFL11. Det er Finansministeriets vur-dering, at initiativerne medfører et provenutab på 2 mia. kr.,jf. tabel 4.Tabel 4. Finansiering fra skatteinitiativer i RV’s udspil til finanslov for 2011Mia. kr.RV’s skønFM’s skøn
SkatteinitiativerUdskydelse af aftalt forhøjelse af topskattegrænse i 2011 i 3 årAfvisning af suspension af §-20 reguleringFremrykning af nedsættelse af rentefradragBedre ligning i skatVejen til Grøn biltrafik– afgiftsomlægningerSkatteomlægning iSkat Der VirkerUnoterede porteføljeaktierMere risikovillig kapitalOverskud fra bankpakke 2Mere risikovillig kapital
4,41,7-2,10,81,00,53,0-0,50,05,0-5,0
-2,00,0-2,11,4-0,3-0,3--0,60,00,00,0
Vejen til Grøn Biltrafik:RV foreslår i dette udspil at indføre kørselsafgift fornye personbiler på 0,5 kr. pr. km. kombineret med en bompengering om-kring København samt at nedsætte registreringsafgiften og ejerafgiften. Af-giftsomlægningerne giver i RV’s udspil et overskud på 0,5 mia. kr. i 2011stigende til 1,7 mia. kr. i 2013, som skal finansiere bedre kollektiv transportog elektrificering af jernbanen. Finansministeriet skønner et lavere antal nyebiler i 2011, end RV lægger til grund, og på den baggrund også et lavereprovenu fra kørselsafgiften på nye biler i 2011. Afgiftsomlægningen skønnespå den baggrund at indebære et provenutab på 0,3 mia. kr. i 2011.UdspilletSkat Der Virkerfra august 2009 indeholder primært højere afgifter,som finansierer lavere personskatter samt udgiftspolitiske initiativer. Der
5
fremgår ikke en indfasning af initiativerne, men udspillet er ifølge RV pro-venuneutralt målt på de varige virkninger. I RV’s finanslovforslag for 2011finansierer højere grønne afgifter i erhvervslivet i ”SkatDer Virker”en skat-tefritagelse for unoterede porteføljeaktier samt et innovationsprogram. I”SkatDer Virker”er højere grønne afgifter i erhvervslivet øremærket til op-rettelse af en Klimafond, der yder støtte til private virksomheder, der fore-tager investeringer i energibesparelser. Med udgangspunkt i RV’s egne skønvurderes der på den baggrund ikke at være finansiering i ”SkatDer Virker”til en varig afskaffelse af iværksætterskatten samt innovationsprogrammet.Men det bemærkes, at det er uklart præcist, hvordan finansieringsbidragetfra ”SkatDer Virker”indgår i finanslovudspillet, herunder om en afskaffelseaf iværksætterskatten og innovationsprogrammet erstatter Klimafonden iskatteudspillet.Unoterede porteføljeaktier:Som led iForårspakke 2.0blev der indført en enklereog mere ensartet beskatning af selskabers kursgevinster og udbytter fra akti-er i andre selskaber (den såkaldte iværksætterskat). Harmoniseringen af sel-skabsbeskatningen af udbytter og kursgevinster på selskabers aktieinveste-ringer bidrager med ca. 2 mia. kr. til finansieringen af skattereformen iFor-årspakke 2.0.RV ønsker at friholde unoterede aktier for de nye regler, hvil-ket skønnes at udgøre et umiddelbart provenutab i størrelsesordenen 0,6mia. kr. før adfærdsvirkninger. Lempelsen for unoterede aktier vil blandtandet skabe incitament til at afnotere eller undlade notering af aktier, hvor-ved provenutabet sandsynligvis øges.Fremrykning af nedsættelse af rentefradrag:Som følge afForårspakke 2.0nedsættesskatteværdien af rentefradraget gradvist fra 2012 til 2019 med samlet 8 pct.-enheder. RV ønsker at nedsætte rentefradraget med 2 pct.-enheder årligt fra2011 til 2014, og skønner provenugevinsten ved fremrykningen til 0,8 mia.kr. i 2011, mens Finansministeriet skønner merprovenuet til 1,4 mia. kr. i2011.Bedre ligning:RV vil ansætte 600 personer til restanceområdet med henblik påat inddrive 1 mia. kr. ekstra fra 2011. Sammenhængen mellem ressourcer ogskatteinddrivelse er imidlertid kompleks og ikke entydig. På den baggrundvurderes der ikke at være basis for at indbudgettere finansieringsbidrag her-fra. Det skønnes at koste 0,3 mia. kr. at ansætte 600 flere i SKAT.Mere risikovillig kapital finansieret af Bankpakke 2:Overskuddet fra kreditpak-ken (Bankpakke 2) finansierer i udspillet mere risikovillig kapital. RV for-venter, at overskuddet fra Bankpakke 2 vil udgøre 5 mia. kr. Der er betyde-lig usikkerhed om overskuddet fra Bankpakke 2, herunder hvornår et even-tuelt overskud tilgår statskassen. Med afsæt heri vurderer Finansministeriet,at der aktuelt ikke er et provenu på 5 mia. kr. til finansiering af risikovilligkapital.
6
Samlede konsekvenser for de offentlige finanser og finanspolitik i 2011Det offentlige underskud skønnes at blive forøget med 6,1 mia. kr. i 2011 i RV’sFL11- udspil,jf. tabel 5.Tabel 5. Skøn for de finanspolitiske konsekvenser i 2011 af RV´s FL11-udspil.Offentligsaldo

1)

FFL11 – udgangspunktRV’s forslag til finanslov for 2011Samlet forløb af RV’s forslag-78,7-6,1-84,8Offentligtforbrug

2)

0,60,51,146,5-0,146,5Skattetryk

3)

Aktivitets-virkning

3)

-0,50,2-0,3
1) Mia. kr., 2) realvækst i pct. og 3) pct. af BNP.
RV’s konkrete FL11-initiativer skønnes at øge realvæksten i det offentlige forbrugmed 0,5 pct.-enheder i 2011. Det skal ses i sammenhæng med RV’s merudgifts-forslag til blandt andet folkeskoler og svage grupper samt afvisningen af besparel-ser i genopretningsaftalen.Afledt af især et højere offentligt forbrug skønnes aktivitetsvirkningen af RV´sforslag til finanslov i 2011 til 0,2 pct. af BNP, således at der samlet set skønnes enaktivitetsvirkning på -0,3 pct. af BNP i 2011.Skattetrykket reduceres med 0,1 pct. enhed. Det skal primært ses i sammenhængmed, at RV ønsker at tilbagerulle regeringens stramninger iForårspakke 2.0af uno-terede porteføljeaktier (iværksætterskatten) samt afvisningen af suspensionen af§20-reguleringen i genopretningsaftalen, som dog delvist modvirkes af en frem-rykning af nedsættelsen af rentefradraget, der følger afForårspakke 2.0.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen