Færøudvalget 2010-11 (1. samling)
FÆU Alm.del
Offentligt
INSPIRATIONSPUNKTER
14. oktober 2010
Talepapir til brug for åbent samråd i FÆU 14. oktober 2010
ad samrådsspørgsmål A alm. del stillet 6. oktober 2010 efter
ønske fra Høgni Hoydal (TF) om hele forløbet med Eik
Bank.
Indledning:Tak for invitationen til at komme i dag og redegøre for hele for-løbet med Eik Bank.
Inden jeg begynder med at besvare det stillede spørgsmål, viljeg gerne indlede med at understrege, at det er en alvorlig situa-tion, der er opstået på det færøske finansmarked. I en sådan si-tuation er det helt afgørende, at vi kan fastholde tilliden til detfinansielle system. Og det har vi sikret med Bankpakken, hvorvi fik mulighed for at håndtere en ekstraordinær situation somdenne på en ordentlig måde og inden udløbet af Bankpakken.
Jeg er derfor glad for, at Færøerne blev omfattet af Bankpakken,og vi kan være tilfredse med det bidrag til såvel økonomisk somfinansiel stabilitet, som ordningen har medført i den aktuellesituation.
Med Bankpakken spændte vi som bekendt et sikkerhedsnet udunder samtlige almindelige indskydere og andre simple kredito-rer i pengeinstitutterne. Vi skabte således ro og tryghed for kun-
2/9
derne og derigennem grundlaget for at opbygge fornyet stabili-tet.
I forbindelse med Eik Bankerne vil jeg gerne indledningsvis slå3 ting fast.
For det første lykkedes det os trods meget kort tid at få håndte-ret Eik bankerne inden Bankpakken udløb den 30. september.Problemerne i bankerne blev først identificeret meget sent op tiludløbet af Bankpakken, da Eik Bankerne ikke selv henvendtesig til myndighederne med deres problemer. At Eik Bankerne erhåndteret under Bankpakken betyder, at bankernes aktiviteterlever videre – til gavn for helt almindelige kunder. Kundernesdankort virker fortsat, og kunderne skal ikke fra den ene dag tilden anden ud og finde en ny bankforbindelse.
For det andet har der været tid til at få testet mulighederne for,om private eller andre investorer ville tilvejebringe den nødven-dige kapital for, at bankerne kunne videreføres. Faktisk løberFinanstilsynets frist for bankerne frem til i morgen.
Jeg forstår sådan set godt det færøske ønske i den forbindelseom ikke at ville dække tab opstået i den danske del af koncer-nen. Men da Eik Banki havde stillet en moderselskabsgarantifor den danske datterbank, var det ikke muligt i følge reglerne ilov om finansiel stabilitet at adskille de to banker. Det vil kunneske efter, at bankerne har været under Finansiel Stabilitet A/S.
3/9
For det tredje har Finansiel Stabilitet A/S forpligtet sig til sna-rest muligt at gøre bankernes aktiviteter klar til et salg, og salgetvil foregå på en åben og transparent måde. Aktierne i den nye,sunde bank vil naturligvis også blive udbudt på Færøerne, somogså statsministeren har sagt.
Spørgsmål A
Hvad kan ministeren oplyse i forbindelse med hele forløbet medEik Bank, herunder de ansvarlige personers og myndighedershandlinger?
Besvarelse:Jeg er i spørgsmål A blevet bedt om at redegøre for hele forlø-bet med Eik Bank, herunder de ansvarlige personers og myn-digheders handlinger. Dette vil jeg naturligvis gerne gøre så vidtmuligt under hensyntagen til tavshedspligtreglerne i lov om fi-nansiel virksomhed og lov om finansiel stabilitet. Ligeledes vilFinanstilsynet på et senere tidspunkt i henhold til lov om finan-siel virksomhed offentliggøre en redegørelse for forløbet.
Finanstilsynet holdt den 15. september møde med Eik koncer-nens ledelse. På baggrund af dette møde valgte Finanstilsynet atforetage en haste-undersøgelse af datterselskabet Eik BankDanmarks udlån fra den 20. september, da den generelle stats-garanti ville udløbe den 30. september.
Det skal bemærkes, at Finanstilsynet har oplyst mig om, at til-synet ikke på mødet den 15. september og heller ikke umiddel-
4/9
bart efterfølgende havde indtryk af, at der var væsentlige pro-blemer i det færøske moderselskab, Eik Banki. Det var såledesFinanstilsynets opfattelse, at problemerne primært var koncen-treret i det danske datterselskab; Eik Bank Danmark. I den for-bindelse vil jeg gerne understrege, at Eik Bankerne den 10. au-gust 2010 netop havde offentliggjort et forholdsvis positivtregnskab for 1. halvår 2010, dog med underskud i den danskedel af koncernen.
Finanstilsynet gennemførte undersøgelsen af Eik Bank Dan-mark i perioden den 20. – 24. september. Undersøgelsen visterelativt hurtigt, at selskabets tabskapacitet ikke var tilstrækkelig.
Finanstilsynet meddelte derfor tirsdag den 21. september EikBanki P/F, at Finanstilsynet ville foretage en gennemgang afEik Bankis engagementer, og at denne undersøgelse ville blivepåbegyndt torsdag den 23. september. Formålet med denne un-dersøgelse var at danne sig et indtryk af moderbankens tabska-pacitet.
Sidst på dagen den 21. september anmodede Finanstilsynet ommandat til at kunne føre drøftelser om mulige løsninger.
Det fremgik af anmodningen, at de foreløbige resultater tydedepå, at der var en overhængende risiko for, at Eik Bank Danmarkkunne få væsentlige finansielle vanskeligheder. Der var ogsårisiko for, at de finansielle vanskeligheder kunne føre til, at mo-derselskabet Eik Banki kunne få finansielle vanskeligheder.
5/9
Jeg fik forelagt sagen onsdag den 22. september og afgav man-datet samme dag.
Finanstilsynet indledte dets undersøgelse af Eik Banki den 23.september.
Så snart det blev konstateret, at det ikke kun var i Eik BankDanmark, at der var økonomiske problemer, men at der og-så var selvstændige økonomiske problemer på Færøerne, orien-terede jeg det færøske Landsstyre. Det skete fredag den 24. sep-tember - og førend Finanstilsynet og Det Finansielle Virksom-hedsråd havde fastlagt, hvilke kapitalkrav det var nødvendigtfor bankerne at opfylde.
Det skete samtidig med, at Finanstilsynet afholdt møde med EikBanki P/F om de foreløbige resultater af undersøgelsen.
Der var som opfølgning herpå i den efterfølgende periode lø-bende kontakt og informationsudveksling mellem de danskemyndigheder (Finanstilsynet og Økonomi- og Erhvervsministe-riet) og Landsstyret, ligesom der også har været kontakt mellemStatsministeriet og Landsstyret.
I løbet af weekenden den 25.-26. september beregnede Finans-tilsynet solvenskrav til de to banker og meddelte de to banker,at Finanstilsynet om mandagen, den 27. september, ville indstil-
6/9
le til det Finansielle Virksomhedsråd, at der blev stillet krav ommere kapital til begge banker.
Landstyret fik allerede om søndagen, den 26. september, til-sendt et udkast til afgørelse i sagen. Dette er ikke sædvanligpraksis, men udtryk for en ekstraordinær informationsindsatsoverfor de færøske myndigheder.
Det Finansielle Virksomhedsråd traf afgørelse den 27. septem-ber, hvorefter Finanstilsynet satte en frist til den 30. septemberkl. 18 for reetablering af solvensen i de to banker. Fristen kunneforlænges efter ansøgning fra bankerne.
Fristen var sat under hensyntagen til, at den generelle statsga-ranti for indskydere og simple kreditorer (Bankpakken) udløbden 30. september.
Finanstilsynet valgte således i første omgang at sætte fristen tilden 30. september for bedre at kunne vurdere, om der vargrundlag for at sætte en ny frist, der løb udover den 30. septem-ber, og hvor længe denne nye frist i så fald skulle være.
Finanstilsynet var indstillet på at forlænge fristen efter behov, fx30 dage, såfremt der var grundlag for at tro på muligheden foren holdbar løsning, dvs. om der kunne opnås tilkendegivelseraf, at nogen var villige til økonomisk at involvere sig i en løs-ning.
7/9
Den rene færøske løsning, som en investor offentligt havdemeldt ud som en betingelse for at skyde kapital ind, var ikkemulig.
Eik Banki havde nemlig i forbindelse med indgåelsen af aftaleom individuel statsgaranti garanteret Eik Bank Danmarks op-fyldelse af solvenskravene over for Finansiel Stabilitet A/S ogbanken selv.
Det betød, at der ved Finanstilsynets fastsættelse af en frist foropfyldelse af solvenskravene den 27. september indtrådte enforpligtelse for Eik Banki overfor Eik Bank Danmark og Finan-siel Stabilitet A/S til at sikre, at Eik Bank Danmarks solvensblev reetableret.
Den 27. september talte jeg med Jóannes Eidesgaard om sagenigen. Jeg nævnte, at vi var indstillet på nærmere at undersøgeønsket om, at Eik Banki uden økonomiske konsekvenser kunnefrigøres fra sin garantiforpligtelse til at sikre Eik Bank Dan-marks opfyldelse af solvenskravnene. Dette forslag var ogsårejst af de færøske banker.
De gældende regler, der følger af lov om finansiel stabilitet,gjorde det imidlertid ikke muligt at frafalde moderselskabsga-rantien.
Dette blev meddelt det færøske Landsstyre onsdag den 29. sep-tember. Endvidere blev der samme dag afholdt et møde med Eik
8/9
Banki og Eik Bank Danmark, hvor de blev informeret om over-vejelserne vedrørende løsningsmuligheden med frigørelse afmoderselskabsgarantien, og hvorfor det ikke var muligt at fravi-ge lov om finansiel stabilitet.
Den 30. september fik Finanstilsynet ansøgninger om fristfor-længelser fra begge banker.
Finanstilsynet forlængede fristen fra kl. 18 til kl. 23 samme af-ten. Bankerne oplyste imidlertid senere sammen aften, at deville indgå en aftale med Finansiel Stabilitet.
Status for bankerne er pt.:Der er indgået en betinget overdragelsesaftale med Finan-siel Stabilitet A/S. Finanstilsynet har forlænget fristen tilat opfylde tilsynets krav til først den 8. oktober og seneretil den 15. oktober. (I parentes bemærket betyder det, atder også efter den 30. september var mulighed for at stillemed kapital)Inden fristens udløb overdrages bankerne endeligt til Fi-nansiel Stabilitet A/S, som derefter snarest vil indlede ensalgsproces.Overdragelsen af bankerne vil skulle anmeldes til EU-Kommissionen.
Nu er opgaven for Finansiel Stabilitet A/S at reorganisere ogsælge bankvirksomheden. Finansiel Stabilitet har, som jeg erorienteret, været på besøg på Færøerne den 4. og 5. oktober for
9/9
at fortælle om det videre forløb og planerne for den nærmestefremtid. Finansiel Stabilitet har endvidere udpeget Jørn AstrupHansen som selskabets repræsentant i banken.
Jeg har fået det klare indtryk, at der på Færøerne er en betydeliginteresse for, at også den nye bank skal have færøsk ejerskab.Finansiel Stabilitet A/S vil snarest muligt efter den endeligeoverdragelse igangsætte en åben og transparent salgsproces ved-rørende både de færøske og de danske bankaktiviteter. I densammenhæng skal det bemærkes, at aktierne i den nye bankselvfølgelig også vil blive udbudt til færøske investorer på EikBanki's hjemmeside.
Jeg mener, at vi fra de danske myndigheders side har strakt oslangt for at informere og undersøge løsninger i overensstem-melse med den lovgivning, vi har. Jeg forstår godt, at det, at såstor en bank, som Eik Banki er på Færøerne – at den brydersammen, det er svært for Færøerne. Jeg er kun glad for i densituation, at der er skabt muligheder for, at den sunde del af EikBanki kan føres videre. Og jeg vil gerne understrege, at det vilvi gøre vores til.