Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
UdenrigsministerietAsiatisk Plads 21448 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
17. januar 2011Det InternationaleKontor2011-151-0462HLL40578
Kære udenrigsministerMed henblik på oversendelse til Folketingets Europaudvalg sendes ved-lagt besvarelse af spørgsmål nr. 88, som Folketingets Europaudvalg harstillet til udenrigsministeren den 6. januar 2011. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Pia Adelsteen (DF).Med venlig hilsen
Lars Barfoed
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 88 fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Ingen pasfrihed forRumænien og Bulgarien” i Jyllands-Posten den 23. december2010 og i sin besvarelse redegøre for, om ministeren er enigmed indenrigsministrene fra Frankrig og Tyskland i, at derstadig er for megen korruption og mafiavirksomhed i Bulga-rien og Rumænien, og at de to lande langtfra lever op til be-tingelserne for et medlemskab af Schengen.”Svar:
1.
I den nævnte artikel omtales spørgsmålet om tidspunktet for ikraftsæt-telsen i forhold til Bulgarien og Rumænien af de Schengen-regler, derhænger direkte sammen med afskaffelsen af personkontrollen ved de in-dre grænser.Da Bulgarien og Rumænien den 1. januar 2007 blev medlemmer af EU,blev disse Schengen-regler ikke sat i kraft i forhold til de to lande. Gen-nemførelse og anvendelse heraf i forhold til de to lande følger en evalue-ringsprocedure (Schengen-proceduren).Det følger af den protokol, der er tilknyttet EU-tiltrædelsestraktaten forde to lande, at Rådet afgør, hvornår den indre grænsekontrol i forhold tilde to medlemsstater ophæves. Rådets afgørelse kræver enstemmighed.Rådet kan imidlertid først træffe denne afgørelse, når det er sikret, atRumænien og Bulgarien fuldt ud lever op til det regelsæt, der gælder forSchengen-lande (det såkaldte Schengen-acquis). Inden Rådet træffer ensådan afgørelse, har Europa-Parlamentet mulighed for at afgive en udta-lelse.Med henblik på at vurdere, om de to lande lever op til det nævne regel-sæt, er der iværksat en procedure, som indebærer, at eksperter fra de nu-værende Schengen-lande og Kommissionen fører tilsyn med og kontrol-lerer gennemførelsen af Schengen-reglerne i Bulgarien og Rumænien.Bulgarien og Rumænien har bl.a. besvaret et særdeles detaljeret og om-fattende spørgeskema, som giver mulighed for at vurdere, om landenelever op til de krav, der f.eks. stilles til de relevante myndigheders uaf-hængighed og til uddannelse af grænsekontrolpersonale.
2
Herudover har eksperthold flere gange besøgt de to lande og bl.a. inspi-ceret lufthavne, søgrænser og landegrænser. Der foretages også envurdering i forhold til bl.a. politisamarbejde, it-systemer (det såkaldteSchengen-informationssystem) og reglerne om databeskyttelse.Det bemærkes, at for Bulgariens vedkommende vil det sandsynligvis bli-ve nødvendigt i den kommende tid at foretage endnu et genbesøg medhenblik på at kunne færdiggøre Schengen-evalueringen.2.
Det kan i øvrigt oplyses, at Kommissionen to gange årligt vurdererBulgariens og Rumæniens fremskridt inden for det retlige område. Detsker i form af den såkaldte samarbejds- og verifikationsmekanisme, derindgik som en del af Bulgariens og Rumæniens indtræden i EU. Dennemekanisme indebærer en vurdering af de to landes udeståender på detretlige område, herunder bekæmpelse af korruption og organiseret krimi-nalitet. Der er i den forbindelse fastsat en række ”benchmarks”, somRumænien og Bulgarien skal leve op til.Kommissionen vurderer således løbende de to landes bestræbelser medhensyn til bl.a. bekæmpelse af korruption. Den nævnte mekanisme opret-holdes, indtil alle ”benchmarks” er opfyldt.3.
Da Schengen-evalueringen endnu ikke er fuldt ud gennemført i forholdBulgarien og Rumænien, er der efter Justitsministeriets opfattelse endnuikke grundlag for at tage stilling til spørgsmålet om ophævelse af den in-dre grænsekontrol i forhold til de to lande.
3