Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål nr. 103ad EUU alm. del af31. januar 2011 fraFolketingets Euro-paudvalg til uden-rigsministeren, stil-let efter ønske fraPer Clausen (EL).Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 103:Ministeren bedes - i forlængelse af Europaudvalgets møde den 28. januar 2011 -redegøre for, hvilke ændringer i EU's politik over for Nordafrika og Mellemøsten,som Danmark vil arbejde for efter begivenhederne i Tunesien, Egypten m.v.Ministeren bedes herunder oplyse, om Danmark vil støtte følgende anbefalinger fraHuman Rights Watch: 1) At handelsaftaler ikke skal indgås og forlænges, når styretkonsekvent krænker befolkningens rettigheder, 2) At konkret støtte bør være koblettil krav om forbedring af menneskerettighedssituationen og demokrati og at hvis detikke overholdes bør den ophæves, 3) At militære budgetter skal begrænses i lande,der får støtte, 4) At støtte kan gives uden om autoritære ledere og mere direkte tilorganisationer og lignende i befolkningen, 5) At korrupte ledere skal kunne udpegesdirekte som nogen, der ikke skal have støtte 6) At man sikrer retsforfølgelse af rege-ringsledere, der rager til sig af landenes penge, som f.eks. den flygtende præsident fraTunesien.Svar:
Jeg er enig i, at EU bør vise handlekraft, så det får konsekvenser for regeringer, derkonsekvent krænker befolkningers rettigheder. Jeg er ligeledes enig i, at EU-støttebør være betinget af krav om forbedring af menneskerettighedssituationen og de-mokratiske fremskridt i de lande, som EU samarbejder med. Netop derfor redegjor-de jeg et brev af 18. oktober 2010 til EU’s udenrigsrepræsentant Catherine Ashtonog kommissær Stefan Füle for de danske målsætninger for EU’s Naboskabspolitik,brevet vedhæftes. I brevet beskrev jeg behovet for, at EU vedbliver med at være enattraktiv partner for nabolandene samtidig med at EU videreudvikler sine policy-redskaber.Jeg påpegede, at hovedprincipperne for EU’s naboskabspolitik fortsat burde være”differentiering” og ”konditionalitet”, med sigte på at fremme reformer i partner-
2
landene. Således bør en stærk indsats fra et partnerlands side belønnes med attrakti-ve tilbud om samarbejde med EU. Relevante forudsætninger måtte være opfyldtsom betingelse for udbygningen af samarbejdet. Samarbejdet med partnerlandeneskulle med andre ord være meritbaseret.Omvæltningerne i Tunesien og Egypten siden årsskiftet har aktualiseret en hurtigtilpasning af EU’s naboskabspolitik og giver håb om, at det vil være muligt at kom-me igennem med de synspunkter om en meritbaseret tilgang til samarbejdet mednabolandene, som den danske regering er fortaler for.Således drøftede Det Europæiske Råd den 4. februar 2011 EU’s forhold til nabolan-dene. Rådet erklærede, at ville etablere et nyt partnerskab, som i fremtiden mere ef-fektivt vil støtte de lande, der gennemfører politiske og økonomiske reformer. Rådetopfordrede EU’s udenrigsrepræsentant, Catherine Ashton, til at videreudvikle foran-staltninger, hvormed EU kan støtte partnerlandene i deres bestræbelser på omstil-ling til demokrati. Disse foranstaltninger vil have til formål at styrke de demokratiskeinstitutioner, fremme demokratisk regeringsførelse og social retfærdighed. Endvide-re vil EU støtte landenes gennemførelse af frie og retfærdige valg.Ashton har nedsat en arbejdsgruppe, som gennemgår og vurderer aktuelle tiltag.Europaparlamentet, civilsamfundsorganisationer og forskningsmiljøet vil blive ind-draget i udviklingen af en ny politik over for nabolandene. Jeg har i EU’s Udenrigs-råd slået til lyd for, at EU skal sende klarere signaler til lande der benytter sig af voldog undertrykkelse af egne borgere, samtidig med at EU skal blive bedre til at støttede civilsamfundskræfter, der på fredelig vis, kræver deres demokratiske rettighederog som arbejder for legitime demokratiske reformer. I det hele taget skal EU blivebedre til at belønne de regeringer, der efterlever EU’s normer, samtidig med at detskal have konsekvenser for de regeringer som ignorerer disse.Ashton har meddelt, at hun sammen med Kommissionen vil fremsætte forslag tilyderligere tilpasning af EU’s finansielle instrumenter, så de bliver bedre egnet til atfremme regionens sociale og økonomiske udvikling.På længere sigt lægger Ashton op til, at EU-landene - gennem Det Europæiske Na-boskabsprogram og Unionen for Middelhavet - etablerer et nyt partnerskab, sommere effektivt støtter de lande, der gennemfører politiske og økonomiske reformer.Den danske regering vil i forbindelse med den igangværende videreudvikling af EU-politikken fortsat arbejde for, at der lægges en styrket meritbaseret tilgang til grundfor samarbejdet med de enkelte lande. Det skal kunne betale sig for partnerlandeneat gøre en ekstra indsats for at gennemføre demokratiske reformer og forbedremenneskerettighedssituationen.Regeringen vil arbejde for, at der i den kommende tid bliver et stærkt politisk ogøkonomisk EU-engagement i reform- og overgangsprocesserne i Egypten og Tune-
3
sien, men således at samarbejdet bliver baseret på efterspørgsel fra landene.Regeringen finder det naturligt, at EU ved beslutning om omfanget og karakteren afsamarbejde med hvert enkelt partnerland vurderer alle relevante faktorer vedr. godog ansvarlig regeringsførelse, herunder staternes budgetmæssige prioriteringer. Idenne sammenhæng er der behov for velfungerende institutioner som parlament,retssystem, og fri presse, der kan sikre, at myndighederne – herunder militæret –holder aktiviteter og udgifter inden for rammerne af det, som der er lovgivnings-mæssig dækning for. Regeringen vil arbejde for, at EU i fremtiden i højere grad laderdet få konsekvenser, hvis partnerlandes regeringer ignorerer god og ansvarlig rege-ringsførelse. Samtidigt må det dog også nøje overvejes, om man ved eventuellesanktioner risikerer at lade et lands befolkning undgælde for kritisabel adfærd hoslandets ledelse. Ligesom EU skal overveje, i hvilket omfang sanktioner vil have envirkning og ikke blot reducerer EU's indflydelsesmuligheder.Regeringen vil desuden fortsat arbejde for, at EU i højere grad styrker støtten tilcivilsamfundsorganisationer. Som bekendt har Danmark siden 2003 gennem DetArabiske Initiativ - nu Partnerskab for Dialog og Reform – ydet støtte til en bredvifte af aktiviteter i regionen, herunder i Egypten og Tunesien. Vi har bl.a. støttetmenneskerettighedsgrupper, unge, mediefolk og kvinder. Det har givet Danmark etunikt kendskab til, hvordan man etablerer samarbejde med civilsamfundsorganisa-tioner inden for disse områder. Vi vil bruge de indhøstede erfaringer til at påvirkeEU til at yde en målrettet, hurtig og effektiv støtte til civilsamfundsorganisationerne.Jeg har stor forståelse for, at de tunesiske myndigheder har udstedt en internationalarrest-ordre for den tidligere præsident og hans familie, på grundlag af anklager omtyveri af offentlige midler og illegal udførsel af midler. Fra dansk side støtter vi, atpersoner, der har begået alvorlige forbrydelser, stilles til ansvar for deres handlinger.Fra dansk side vil vi være rede til at medvirke til opklaringen af sager af denne art.