Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
968537_0001.png
968537_0002.png
968537_0003.png
Folketingets ErhvervsudvalgChristiansborg
Finansministeren11. marts 2011
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 97 (Alm. del) af 25. fe-bruar 2011

Spørgsmål

Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til dagsordenen for rådsmødet(ØKOFIN) den 15. marts 2011.

Svar

På dagsordenen for ECOFIN den 15. marts 2011, er dagsordenspunktet vedr. enforordning om regulering af short selling og visse aspekter af handel med såkaldtecredit default swaps (CDS’er), relevant for Erhvervsudvalget. På det kommendeECOFIN har formandskabet lagt op til en statusdrøftelse om sagen. Jeg henvisertil det fremsendte notat for sagens nærmere indhold.Short selling er den praksis, hvor en markedsdeltager låner et værdipapir for enperiode, sælger det til markedsprisen i dag, og køber et tilsvarende papir tilbage tilmarkedsprisen på et senere tidspunkt, når værdipapiret skal leveres tilbage. Derfindes forskellige varianter heraf. Shortselling er en almindelig markedspraksis,som bl.a. kan bruges af markedsdeltagere, der forventer et prisfald på det pågæl-dende værdipapir, og som ønsker at afdække sin risiko herved gennem at sælgeværdipapiret, når prisen er høj, og købe det tilbage, når prisen er faldet.En credit default swap (en CDS) bruges som en slags forsikring til afdækning afkreditrisiko på f.eks. en statsobligation. CDS’en udløser en udbetaling, hvis detpågældende land ikke betaler sin gæld tilbage. CDS’er kan også være knyttet til an-dre slags gældsinstrumenter, f.eks. virksomhedsobligationer.Både short selling og CDS’er kan således bruges til at afdække risici overfor pris-fald, betalingsstandsninger og lignende.I situationer med markedsuro kan short selling og handel med CDS’er under nog-le omstændigheder forstærke prisfald, eller på anden måde forstyrre markedetsfunktion. En række lande indførte derfor begrænsninger på short selling i forbin-delse med udbruddet af den finansielle krise i efteråret 2008. Også Danmark ind-førte i 2008 et forbud mod short selling af bankaktier, som fortsat er i kraft, jf.nedenfor. Der var dog tale om nationale tiltag, og der er på den baggrund fremsatforslag om en forordning med fælles EU-regler på området.EU-forordningen vil øge gennemsigtigheden, idet der bl.a. skal gives oplysning tiltilsynsmyndigheden ved short selling af aktier eller statsobligationer af et vist om-fang og visse former for handel med CDS’er vedr. statsgæld. Short selling af aktieraf et vist omfang skal desuden offentliggøres.
Side 2 af 2
Forordningen forbyder såkaldt naked short selling af aktier og statsobligationer.Det betyder i praksis, at en markedsaktør ikke må foretage short selling af en aktieeller en statsobligation, med mindre han på forhånd har sikret sig konkret adgangtil at erhverve det pågældende værdipapir, når dette skal leveres som led i shortselling-transaktionen. Formandskabet har i sit kompromisforslag foreslået en visfleksibilitet i dette forbud, når det gælder handel med statsobligationer, hvilketvurderes at være vigtigt for likviditeten på markederne for især små landes stats-gæld.Endeligt giver forordningen de nationale tilsynsmyndigheder beføjelser til bl.a.midlertidigt at gribe ind i short selling og lignende transaktioner vedr. finansielleinstrumenter generelt, såfremt den finansielle stabilitet er truet o.l. Eventuelle ind-greb skal genovervejes hver tredje måned. EU-tilsynsmyndigheden ESMA vil isærlige tilfælde have mulighed for at gribe ind på egen hånd, hvis de nationalemyndigheder ikke har grebet ind. ESMA’s indgrebsmuligheder ventes drøftetyderligere med henblik på evt. nærmere præcisering eller afgrænsning heraf.Regeringens holdningRegeringen kan overordnet støtte formandskabets konkrete kompromisforslag,som giver større gennemsigtighed vedr. short selling og CDS-handel, og som er-statter de forskellige nationale regler med et passende fælles EU-regelsæt.Short selling og CDS’er spiller under normale markedsforhold en vigtig rolle i af-dækning af risici, og bidrager positivt til markedernes effektivitet og likviditet. Re-geringen finder det derfor vigtigt, at reglerne på området er balancerede og pro-portionale. Derudover er der særlige hensyn, der taler for mindre indgribende reg-ler på dette område, når det gælder handel med statsobligationer. Det gælder isærfor mindre lande som Danmark, idet likviditet og effektivitet i små markeder kanvære særligt udsat ved de foreslåede indgreb.Formandskabets kompromisforslag, som er beskrevet i det oversendte notat,imødekommer generelt disse hensyn.Formandskabet arbejdede indtil denne uge for at opnå politisk enighed på detkommende ECOFIN, hvilket er afspejlet i det oversendte notat. Men der er fort-sat uenighed mellem de lande, der generelt ønsker strammere regler, og andre lan-de, der generelt ønsker lempeligere regler. Formandskabet sigter nu efter politiskenighed på ECOFIN i maj.Sammenhæng med det danske forbud mod short selling af bankaktierI forbindelse med bankpakken i efteråret 2008 fik økonomi- og erhvervsministe-ren hjemmel til at forbyde short selling af bankaktier for at sikre den finansiellestabilitet. Forbuddet blev konkret udmøntet af Finanstilsynet i en bekendtgørelse ioktober 2008, og var i udgangspunktet midlertidigt.Forbuddet er dog fortsat i kraft, bl.a. fordi det hidtil har været uklart, hvilke EU-regler, der fremadrettet skulle gælde på området. Når der opnås enighed om de fo-
Side 3 af 3
religgende EU-regler, vil det være mere klart, hvad de fremadrettede rammer forshort selling vil være.Selvom de nye EU-regler også fremadrettet ventes at give mulighed for, at manmidlertidigt vil kunne gribe ind med et lignende forbud, så vil man formentligskulle ændre det danske forbud i dets nuværende konkrete form.Regeringen overvejer på den baggrund at ophæve det danske forbud mod shortselling af bankaktier, når der er nærmere afklaring om de kommende EU-regler.Det vil kunne ske via en bekendtgørelse fra Finanstilsynet. Man vil frem til EU-reglernes ikrafttræden fortsat kunne udnytte den eksisterende hjemmel vedr. etdansk forbud, hvis markedsforholdene skulle gøre det nødvendigt.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen