Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
971107_0001.png
971107_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
17. marts 2011

Besvarelse af spørgsmål 94 alm. del stillet af udvalget den 22. februar

2011 efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).

Spørgsmål:

I radioavisen på Danmarks Radios P4 den 15. februar 2011 kl. 12.00 op-lyses det, at man i Danmark pga. EU-regler ikke har mulighed for at stillekrav om, at personer i forbindelse med privat sejlads skal være iført enredningsvest, som er orange eller en anden synlig farve og har reflekser,sådan som Søfartsstyrelsen ellers anbefaler. Ministeren bedes redegørefor reglerne på dette område.

Svar:

Søfartsstyrelsen har oplyst, at Søfartsstyrelsen fastsætter reglerne om,hvilke veste der skal være om bord på skibe og fritidsfartøjer, mens Ar-bejdstilsynet fastsætter sikkerhedskravene mv. til disse personlige vær-nemidler.I reglerne om redningsmidler (Søfartsstyrelsens meddelelser L, Tekniskforskrift om fritidsfartøjers bygning og udstyr mv.) skelnes mellem to ty-per veste.

Redningsveste,

som har opdrift og samtidig sikrer, at en personhar ansigtet fri af vandet. Disse veste er ukomfortable og lidtklodsede, men yder en god beskyttelse mod at drukne.

Svømmeveste,

der ligeledes har opdrift, dog mindre end red-ningsveste, og er beregnet til brug i beskyttede farvande, hvorhjælpen er nær og brugeren er en habil svømmer. Vestene er po-pulære til brug ved vandsport og i mindre fritidsfartøjer, da de gi-ver en større bevægelsesfrihed.Der er i reglerne krav om, at redningsveste forefindes i fartøjer, der an-vendes til erhvervsmæssig brug. Dette inkluderer udlejningsfartøjer ogfartøjer, der anvendes til professionel oplæring i sejlads. Hvad angår an-dre fritidsfartøjer skal disse have redningsveste eller svømmeveste ombord. Både rednings- og svømmeveste skal være udstyret med reflekser.Arbejdstilsynet har tillige oplyst følgende om de relevante regler vedrø-rende de tekniske krav til de to typer af veste:”Rednings- og svømmeveste er personlige værnemidler, som i Danmarkreguleres af Arbejdstilsynets bekendtgørelse om sikkerhedskrav m.v. tilpersonlige værnemidler nr. 1273 af 18. december 1996, når disse er be-regnede til at kunne bæres hele tiden om bord på skibe mv.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
Bekendtgørelsen implementerer EU-direktiv om personlige værnemidlernr. 89/686/EØF, som er et totalharmoniseringsproduktdirektiv, og somstiller de samme krav i samtlige medlemsstater. Direktivet om personligeværnemidler opstiller en række overordnede væsentlige sikkerhedskrav,som en producent skal dokumentere, at den pågældendes produkter leverop til, for at kunne blive markedsført i EU.For redningsveste gælder bl.a. en harmoniseret standard (EN ISO 12402),som fastlægger, at farverne på de eksponerede dele af vesten, når den er isin normale position, skal være gul-orange og rød-orange med præferenceaf selvlysende farver, som værende det bedste, ud fra synlighedsbetragt-ning i forbindelse med søgning og redning.For svømmeveste stilles ikke i dag specifikke krav til deres farve.”Søfartsstyrelsen har supplerende oplyst, at styrelsen hidtil har anbefalet,at svømmeveste har en farve, der let kan ses i vandet, eksempelvis oran-ge.Danmark kan dog ikke opstille nationale krav om, at også svømmevesteskal være af en særlig farve, idet dette vil være en handelshindring i stridmed de europæiske regler om det indre marked.Det er min umiddelbare opfattelse, at svømmeveste, ligesom redningsve-ste, bør have klare og synlige farver. I tilknytning til en igangværendegennemgang af reglerne, som Søfartsstyrelsen er i færd med at foretage,vil jeg derfor bede Søfartsstyrelsen om sammen med Arbejdstilsynet atklarlægge, hvorledes vi bedst kan rette henvendelse til Kommissionenmed henblik på, at spørgsmålet om farven på svømmeveste vil kunneindgå i en fremtidig revision af direktivet.