Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
971185_0001.png
971185_0002.png
971185_0003.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
17. marts 2011

Foreløbig besvarelse af spørgsmål 76 alm. del stillet af Erhvervsud-

valget den 17. februar 2011 efter ønske fra Colette L. Brix (DF).

Spørgsmål:

Vil ministeren redegøre for sagsbehandlingsprocessen og sagsbehand-lingstiden fra, at der kommer en anmeldelse til, at en erhvervsdrivendebliver frataget næringsbrevet, og finder ministeren i den forbindelse, atden lange sagsbehandlingstid er tilfredsstillende?

Svar:

I forbindelse med Næringsbasen føres der et register over væsentligeovertrædelser af lovgivningen vedrørende skat og afgifter, pant på embal-lage, fødevarer, arbejdsmiljøforhold og drift af restaurationsvirksomhed,som en virksomhed er straffet for, jf. § 7 i lov nr. 486 af 9. juni 2004 medsenere ændringer. Registret er ikke offentligt tilgængeligt. Overtrædelser-ne i registret indberettes af de myndigheder, som administrerer de nævntelovgivninger, jf. lovens § 9. Formålet med registret er, jf. lovbemærknin-gerne, at myndighederne, som i forbindelse med et kontrolbesøg konsta-terer en væsentlig overtrædelse, kan vurdere, om der er grundlag forsammen med dette forhold tillige at nedlægge påstand om frakendelse afretten til at drive fødevarevirksomhed.De relevante myndigheder skal således i forbindelse med en konstateringaf en væsentlig overtrædelse af de nævnte lovgivninger se i registret,hvorvidt virksomheden allerede har en række forhold indberettet, jf. Er-hvervs- og Selskabsstyrelsens vejledning til myndighederne om nærings-brevsordningen. På baggrund af de tidligere lovovertrædelser sammen-holdt med den seneste konstaterede skal myndigheden, jf. lovbemærknin-gerne, foretage en vurdering af, om anklagemyndigheden skal anmodesom at indbringe sagen for domstolene med påstand om frakendelse afretten til at drive fødevarevirksomhed. Oversendelsen til anklagemyndig-heden skal, jf. lovbemærkningerne, ske via den tilsynsførende myndighedog kan ikke ske via fx Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.Anklagemyndigheden kan på baggrund heraf, jf. Erhvervs- og Selskabs-styrelsens vejledning til myndighederne om næringsbrevsordningen, ind-bringe sagen for domstolene med henblik på at få rettens afgørelse af, omvirksomheden skal have frakendt retten til at udøve fødevarevirksomhed.Anklagemyndigheden vil afvise at indbringe sagen, hvis anklagemyndig-heden vurderer, at der ikke er udsigt til, at virksomheden vil blive fra-kendt retten til at udøve fødevarevirksomhed.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/3
Som udgangspunkt skal anklagemyndigheden anmodes om at indbringevirksomheden for domstolene med påstand om frakendelse af retten til atdrive fødevarevirksomhed, hvis der er indberettet to overtrædelser forvirksomheden, og en myndighed har konstateret en 3. overtrædelse, somopfylder kriterierne for at blive indberettet, jf. lovbemærkningerne.Udgangspunktet gælder kun, jf. lovbemærkningerne, når virksomhedenalene har ét næringsbrev. Hvis en virksomhed har flere næringsbreve,skal anklagemyndigheden som udgangspunkt kun anmodes om at ind-bringe virksomheden for domstolene med påstand om frakendelse, hvisde tre overtrædelser vedrører samme næringsbrev og i så fald som ud-gangspunkt kun med påstand om frakendelse af retten til at drive virk-somhed fra det forretningssted, som dette næringsbrev vedrører. Over-trædelserne kan dog være af så grov karakter, at påstanden om frakendel-se bør udvides til at gælde virksomheden som sådan. Overtrædelser, derer indberettet på virksomheden som sådan, f.eks. skattelovsovertrædelser,tæller med på alle næringsbreve i modsætning til overtrædelser, der somregel kun indberettes på det enkelte næringsbrev, fx fødevareovertrædel-ser.Ovennævnte udgangspunkt gælder endvidere kun, jf. lovbemærkninger-ne, hvor de tre overtrædelser er konstateret ved forskellige kontrolbesøg.Hvis overtrædelserne ikke er konstateret ved forskellige kontrolbesøg,vurderes tre overtrædelser umiddelbart ikke at være tilstrækkelig til, atanklagemyndigheden kan anmodes om at indbringe virksomheden fordomstolene med påstand om frakendelse. En virksomhed bør som ud-gangspunkt have mulighed for at rette op på overtrædelser, som en kon-trolmyndighed konstaterer, hvilket den ikke har, hvis alle tre overtrædel-ser konstateres ved det samme kontrolbesøg. Ligesom en enkelt overtræ-delse under skærpende omstændigheder kan være tilstrækkelig til, at an-klagemyndigheden anmodes om at nedlægge påstand om frakendelse, kanflere overtrædelser også være det, selvom de er konstateret ved sammekontrolbesøg, hvis de er af tilstrækkelig grov karakter. Tilsvarende kanvirksomheden sendes til anklagemyndigheden, selvom overtrædelserne erkonstateret ved samme kontrolbesøg, hvis de tre overtrædelser er sketindenfor forskellige kontrolområder (eksempelvis skat, fødevarer og ar-bejdsmiljøforhold). Endvidere skal det bemærkes, at der foreligger skær-pende omstændigheder, hvis virksomheden to eller flere gange kort tidefter hinanden har overtrådt lovgivningen.For så vidt angår store fødevareengrosvirksomheder kan der, jf. lovbe-mærkningerne, gælde særlige forhold. Visse af disse virksomheder er afen sådan størrelse, at de er underkastet daglig eller hyppig kontrol af fø-devaremyndighederne. Disse virksomheder vil alene på grund af deresstørrelse forholdsvis let kunne få indberettet tre overtrædelser eller flere,hvilket – under hensyn til forretningsstedets størrelse – dog ikke er såalvorligt, at virksomheden bør sendes til anklagemyndigheden. Beslut-ning om oversendelse til anklagemyndigheden bør i stedet ske ud fra en
3/3
konkret vurdering.Små fødevareengrosvirksomheder vurderes umiddelbart at kunne over-sendes til anklagemyndigheden efter de samme retningslinjer som andrefødevarevirksomheder, jf. Erhvervs- og Selskabsstyrelsens vejledning tilmyndighederne om næringsbrevsordningen.