Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
962896_0001.png
962896_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
28. februar 2011

Besvarelse af spørgsmål 69 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

26. januar 2011 efter ønske fra Frank Aaen (EL)

Spørgsmål:

På baggrund af ministerens udtalelser i artiklen "Vildt slagsmål om frietøjler til ATP" i Morgenavisen Jyllands-Posten den 11. januar 2011 bedesministeren oplyse:- Hvilke hensyn vejer stærkest for ministeren i forbindelse med udvidelseaf ATP's muligheder for at tilbyde pensionsprodukter: Hensynet til pen-sionisterne eller hensynet til bankerne og de kommercielle pensionskas-ser?- Har henvendelsen fra pensionsbranchen medført ændringer i det lov-forslag om ATP, der er under forberedelse?- Prøver ministeren på nogen måde at lægge pres på Konkurrencestyrel-sen i spørgsmålet om den kommende lovgivning om ATP?

Svar:

ATP’s investering i FIH bank som en del af et konsortium har givet an-ledning til overvejelser om muligheden for, at ATP kunne blive ligestilletmed andre institutionelle investorer på bankområdet, således at ATP –hvis der på et tidspunkt investeringsmæssigt var behov herfor – villekunne erhverve bestemmende indflydelse i FIH.I den forbindelse er der fra bl.a. bank- og forsikrings- og pensionsbran-chen rejst bekymring for de konkurrencemæssige konsekvenser heraf.På den baggrund har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderet kon-kurrencemæssige aspekter af, at ATP får mulighed for at opnå bestem-mende indflydelse i finansielle virksomheder. Konkurrence- og Forbru-gerstyrelsen har den 10. februar 2011 offentliggjort deres rapport om dekonkurrencemæssige aspekter af forslaget. Styrelsen finder, at der ikke erkonkurrenceretlige problemer, men at der kan være konkurrencemæssigebetænkeligheder, dog størst i forbindelse med muligheden for at drivepensionsvirksomhed, da denne type virksomhed i dag er ATP’s kerne-virksomhed.De konkurrencemæssige betænkeligheder beror ifølge styrelsens rapportpå, at ATP’s lovfæstede særstatus kan give ulige konkurrence i form afudnyttelse af stordriftsfordele og ATP’s brand samt bedre muligheder forfinansiering.Disse forhold skal vejes op mod bl.a. hensynet til den finansielle stabili-tet, og at pensionsopsparerne skal sikres et fornuftigt afkast.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
På den baggrund er beskæftigelsesministeren og jeg blevet enige om enmodel, hvor der tages højde for de konkurrencemæssige betænkelighe-der, samtidig med at ATP får den nødvendige fleksibilitet. ATP givesmulighed for at erhverve bestemmende indflydelse i kreditinstitutter, dogsåledes at ATP ikke gennem sin dattervirksomhed må opnå en markeds-andel for kreditinstitutters udlån, der overstiger 5 pct. Overholdelse herafvil indgå i Finanstilsynets almindelige tilsynsvirksomhed med ATP’sinvesteringer.For bank- og realkreditvirksomheder, hvor ATP har erhvervet bestem-mende indflydelse, vil det ikke være tilladt for ATP at sælge administra-tive ydelser til datterselskabet. ATP’s kendetegn må ikke anvendes fordattervirksomheder inden for bank- og realkreditvirksomhed.Med modellen gives der ikke mulighed for, at ATP kan have bestem-mende indflydelse på liv- og pensionsområdet.Jeg har ikke lagt noget pres på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.Styrelsen har ikke tidligere foretaget nogen vurdering af de konkurren-cemæssige aspekter af en eventuel ændring af ATP’s investeringshjem-mel. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har derimod tidligere foretageten statsstøtteretlig vurdering.