Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
942204_0001.png
942204_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
11. januar 2011

Besvarelse af spørgsmål 52 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

13. december 2010 efter ønske fra Colette Brix (DF).

Spørgsmål:

Forbrugerklagenævnet blev indført for at give forbrugerne og de er-hvervsdrivende en fair og lige klagemulighed i sager af mindre økono-misk værdi. Baggrunden var, at omkostningerne ved at gå til domstolenevar meget høje i forhold til sagens genstand. Med indførelse af små-sagsprocessen er dette ikke længere tilfældet. Retssikkerheden er samti-dig højere ved domstolene, hvor der er mulighed for parts- og vidnefor-klaringen under strafansvar. Da L 179 i 2003 blev vedtaget, pegedeDansk Folkeparti på behovet for en større udredning vedrørende Forbru-gerklagenævnet, hvori omkostninger, rationalisering, retssikkerhed ognye modeller skulle indgå. Dette behov er mere aktuelt nu end nogensin-de før. Er ministeren enig i, at der er behov for at underkaste Forbruger-klagenævnet et 360 graders eftersyn, hvor parternes retssikkerhed og om-kostningerne ved at træffe en afgørelse skal være nogle af de centraleemner? Hvis ministeren er enig, vil han så sikre, at der afsættes ressour-cer til et sådant arbejde og sikre, at de mest berørte erhvervsorganisatio-ner inddrages?

Svar:

Grundlæggende mener jeg, at vi i Danmark har et velfungerende klagesy-stem, der både sikrer forbrugerne og de erhvervsdrivende en hurtig og ef-fektiv sagsbehandling. Systemet bygger på det princip om, at både for-brugerne og de erhvervsdrivende har et ansvar for egne klager, som viindførte med klagenævnsreformen i 2003.Foruden Forbrugerklagenævnet er der således i dag 18 godkendte, privateklagenævn, hvor de pågældende brancher selv tager hånd om og finansie-rer behandlingen af klager inden for deres område. For at sikre at der ikkeopstår en skævhed mellem Forbrugerklagenævnet og de godkendte, pri-vate klagenævn og for at sikre en lige konkurrence mellem de erhvervs-drivende i forhold til finansiering af omkostningerne ved behandlingen afforbrugerklager, er det vigtigt, at de erhvervsdrivende også ved Forbru-gerklagenævnet skal betale de omkostninger, der er forbundet med sags-behandlingen.Klagenævnssystemet har været forbedret løbende siden loven blev vedta-get i 2003. Senest indførte Folketinget ved lov nr. 517 af 12. juni 2009samt lov nr. 73 af 26. januar 2010, delvis bindende afgørelser, så det erop til de erhvervsdrivende at reagere, hvis de ikke vil følge en klage-
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
nævnsafgørelse. Samtidig blev der givet mulighed for at få fri proces til atføre de sager videre ved domstolene, som de erhvervsdrivende nægter atfølge.Jeg mener dog samtidig, at der løbende kan være behov for at se på,hvordan Forbrugerklagenævnet fungerer, herunder i forhold til parternesretssikkerhed, omkostninger m.v. Jeg har derfor bedt Konkurrence- ogForbrugerstyrelsen om at gennemføre et eftersyn af Forbrugerklagenæv-net. De relevante organisationer vil naturligvis blive inddraget i proces-sen. Jeg forventer, at eftersynet kan gennemføres inden udgangen af2011.