Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
941657_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
10. januar 2011

Besvarelse af spørgsmål 51 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

13. december 2010 efter ønske fra Colette Brix (DF).

Spørgsmål:

Hvor mange klager afviser Forbrugerklagenævnet hvert år, og hvor megetkoster det at behandle disse klager, inden de afvises?

Svar:

Nedenstående tabel viser en oversigt over, hvor mange klager Forbruger-klagenævnet eller sekretariatet herfor har afvist som uegnet/uden forkompetence, og dermed ikke har kunnet behandles i Forbrugerklagenæv-net.

2004

1.068

2005

1.022

2006

967

2007

1.038

2008

696

2009

725
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk

Afviste klager

Som det fremgår, har der været en faldende tendens til, at klager blev af-vist i perioden 2004-2009.Med hensyn til omkostningerne forbundet med afviste sager har Konkur-rence- og Forbrugerstyrelsen oplyst, at de ikke har opgørelser om indivi-duelle sagspriser for afviste klager, og at dette ikke umiddelbart er muligtat opgøre. Dette skyldes, at timeforbrug ikke registreres på enkeltsagsni-veau, men inden for de enkelte sagsgrupper.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oplyst, at de således ikke harkendskab til, hvor lang tid og dermed hvor mange ressourcer afviste sagertrækker.