Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
941539_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
10. januar 2011

Besvarelse af spørgsmål 50 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

13. december 2010 efter ønske fra Colette Brix (DF).

Spørgsmål:

Hvilken økonomisk risiko løber en forbruger, hvis det i forbindelse meden klagesag kommer frem, at forbrugeren bevidst har givet forkerte op-lysninger til Forbrugerklagenævnet?

Svar:

Når en forbruger klager til Forbrugerklagenævnet, skal der betales et kla-gegebyr. Formålet med klagebyret er primært at tilskynde forbrugerne tilat overveje klagen en ekstra gang og dermed medvirke til at sikre, at kla-gerne er reelle under hensyntagen til, at klageadgangen er nem og billig.Klagegebyrets størrelse er fastsat til 150 kr. Gebyrets størrelse baserer sigpå en aftale mellem regeringen og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Kristeligt Folkeparti og En-hedslisten fra 2003. Klagegebyret reguleres med den generelle løn- ogprisudvikling. Det betyder, at klagegebyret i dag er på 160 kr.Da lov om forbrugerklager blev vedtaget i 2003, steg klagegebyret fra 80kr. til 150 kr.Forbrugerne får deres gebyr tilbage, hvis de får medhold i klagen, hvisklagen afvises eller forliges. Får forbrugeren ikke medhold i sagen, får deikke gebyret tilbage.Såfremt en forbruger i forbindelse med en sag bevidst har givet forkerteoplysninger, får det ikke nogen direkte økonomiske konsekvenser forforbrugeren i forbindelse med Forbrugerklagenævnets behandling af sa-gen udover et eventuelt tabt sagsgebyr.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk