Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
941537_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
10. januar 2011

Besvarelse af spørgsmål 49 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

13. december 2010 efter ønske fra Colette Brix (DF).

Spørgsmål:

Kan ministeren bekræfte, at det vil koste en sælger af en cardigan til 550kr. et gebyr på 8.300 kr. at få prøvet en klage i Forbrugerklagenævnet?Kan ministeren redegøre for, hvorledes disse omkostninger fremkommer?Hvad er de væsentligste omkostningsdele ved behandling af sager omtekstiler?

Svar:

Jeg vil gerne indlede med at slå fast, at det ikke koster den erhvervsdri-vende noget at få prøvet en sag ved forbrugerklagenævnet. Det er alene,hvis den erhvervsdrivende taber en sag ved Forbrugerklagenævnet, at denerhvervsdrivende skal betale.Det, der er afgørende for, hvor meget de erhvervsdrivende skal betale,hvis de taber en sag ved Forbrugerklagenævnet, er de omkostninger, derer forbundet med behandlingen af klagesagen.Det er således ikke prisen på det produkt, der bliver klaget over, der erafgørende.Baggrunden herfor er, at det kan tage lige så lang tid at behandle en klageover et par sko til 600 kr., som en klage over en barnevogn til 6000 kr.For så vidt angår sager vedrørende beklædningsgenstande, kan jeg oply-se, at disse sager i langt de fleste tilfælde bliver besigtiget med bistand fraen tekstilsagkyndig og eventuelt tillige en rensesagkyndig, hvis varen harværet behandlet på et renseri. Indhentning af sagkyndigerklæring medfø-rer et ekstra ressourceforbrug. Besigtigelsen sker for at få oplyst sagenbedst muligt og sikre det fornødne grundlag for at træffe en juridisk kor-rekt afgørelse. Dermed sikres begge parters retssikkerhed.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk