Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
10. januar 2011
Besvarelse af spørgsmål 48 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den
13. december 2010 efter ønske fra Colette Brix (DF).
Spørgsmål:
I artiklen ”8.300 kr. for et par hyttesko” i Morgenavisen Jyllands-Postenden 2. december 2010 påpeger en skohandler, at det vil koste ham 20gange indkøbsprisen at tabe en klage over et par hyttesko, der er blevetplettede, efter at en forbruger har brugt dem i vådt græs. Selv om pletter-ne skyldes forkert brug, og klagen derfor er uberettiget, vælger skohand-leren at opfylde forbrugerens krav om ombytning, da hans økonomiskerisiko ved at tabe en sag ved Forbrugerklagenævnet er så stor. Sammeskohandler siger også, at han i langt de fleste tilfælde vil vælge at ladekøbet gå tilbage, selv om han mener, at klagen er uberettiget. Med de nyehøje gebyrer må mange små erhvervsdrivende forventes at stå i samme si-tuation som skohandleren i artiklen.Ministeren bedes på den baggrund oplyse, om han finder, at forbrugerneog særligt små erhvervsdrivende er ligestillede med hensyn til adgangentil en retfærdig behandling ved Forbrugerklagenævnet?Svar:
For det første vil jeg gerne understrege, at en erhvervsdrivende alene skalbetale, hvis forbrugeren får medhold i sin klage ved Forbrugerklagenæv-net. Forbrugerklagenævnet har i 2009 truffet afgørelser i 2.698 sager. Udaf disse 2.698 sager fik klageren helt eller delvist medhold i 464 sager.Det vil sige, at den erhvervsdrivende i under 20 pct. af de sager, hvorForbrugerklagenævnet træffer afgørelse, ender med at skulle betale.For det andet vil jeg gerne påpege, at sagsbehandlingen hos Forbruger-klagenævnet er underlagt principperne i forvaltningsloven. Det medførerblandt andet, at sekretariatet for Forbrugerklagenævnet drager omsorg forsagens oplysning, og af egen drift fremskaffer det fornødne retlige ogfaktiske grundlag for afgørelsen. Sekretariatet sikrer, at hver af parternefår kendskab til oplysninger fra modparten, som må anses af betydningfor sagens afgørelse, og får kendskab til erklæringer indhentet fra sag-kyndige til brug for nævnsbehandlingen.For det tredje består Forbrugerklagenævnet af en formand, der er dom-mer, samt repræsentanter for forbruger- og erhvervsinteresser.På baggrund af dette mener jeg, at klagesystemet sikrer både forbrugerneog de erhvervsdrivende en retfærdig behandling ved Forbrugerklagenæv-net.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85