Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
937077_0001.png
937077_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
17. december 2010

Besvarelse af spørgsmål 35 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

19. november 2010 efter ønske fra Orla Hav (S)

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra en pensionskunde, jf.ERU alm. del - bilag 53.Der ønskes ikke en stillingtagen til de konkrete sagsforhold, men kom-mentarer til de generelle forhold, der peges på i brevet.Er ministeren enig i, at det er vigtigt at værne om og at sikre, at borgerekan have tillid til opsparing til alderdommen?

Svar:

Det er vigtigt, at pensionstagerne har tillid til pensionskasserne og derespensionsopsparing. Det er vigtigt hele tiden at have fokus på at skabegode forhold for forsikrings- og pensionstagere, bl.a. gennem regler ombedre information til kunder.Området for pension og forsikring er i vidt omfang baseret på aftaler. Deter derfor centralt, at disse aftaler sikrer rimelige vilkår, men også at pen-sionstagerne er opmærksomme på, hvilke rettigheder og forpligtigelser dehar i forhold til forsikrings- og pensionsselskaberne. Desuden skal vi ha-ve et godt klagesystem, så pensionstagere, der ikke mener, at deres pensi-ons- eller forsikringsselskab lever op til de aftaler, der er indgået, har mu-lighed for at klage. Pensionstagere, der ikke mener at være blevet behand-let korrekt, har mulighed for at klage til Ankenævnet for Forsikring.Finanstilsynet fører i medfør af reglerne om god skik tilsyn med, at virk-somhederne generelt behandler deres kunder redeligt og loyalt. Reglerneom god skik har til formål at sikre, at virksomhederne udviser en redeligog loyal adfærd.Tilsynet har ikke mulighed for at behandle konkrete klager på grund afden arbejdsdeling, som eksisterer mellem Finanstilsynet og de finansielleankenævn. Det er kun ankenævnene, der har mulighed for at træffe afgø-relse i konkrete sager.Finanstilsynet har overfor mig oplyst, at tilsynet er opmærksomt på detgenerelle problem, som fremhæves i ERU alm. del - bilag 53, nemligmuligheden for, at forsikringsselskaberne anlægger en praksis, der er istrid med de aftaler, der er indgået med forsikringstagerne. Finanstilsynetarbejder derfor generelt for, at det enkelte selskabs aftalegrundlag bliverså klart som muligt. Hermed minimeres risikoen for fejlfortolkninger. Detsker fx ved, at Finanstilsynet på inspektioner hos forsikrings- og pensi-
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
onsselskaber har fokus på, hvilke pensions- og forsikringsvilkår, der be-nyttes, informationen til kunderne, selskabernes praksis, selskabets klage-sager etc.