Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
26. august 2011
Besvarelse af spørgsmål 147 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den
5. august 2011 efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
Spørgsmål:
Mener ministeren, at de danske konkurrencemyndigheder har tilstrække-lig gennemslagskraft til at håndhæve markedsføringsloven, når store er-hvervsdrivende virksomheder upåagtet begår ulovligheder på bekostningaf små leverandører, uden at Forbrugerombudsmanden efterfølgende gri-ber ind, som det er tilfældet i sagen, der er omtalt i DR1s TV-avis den 30.maj 2010 og i artiklen "Matas beskyldes for systematisk vildledning" iBørsen den 16. juli 2010?Svar:
Det er Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med, at markedsførings-loven overholdes.Forbrugerombudsmanden er en uafhængig myndighed, som ifølge For-brugerombudsmandens virksomhedsbekendtgørelse ikke er forpligtet tilat behandle alle klager, som bliver forelagt, men derimod kan prioriteresagerne ud fra et skøn om, hvor indsatsen gør størst gavn. Det betyder ipraksis, at det er op til Forbrugerombudsmanden at beslutte, hvilke sagerder skal behandles.Det fremgår endvidere af virksomhedsbekendtgørelsen, at Forbrugerom-budsmanden ved vurdering af, hvilke sager der skal tages op, navnlig skallægge vægt på varetagelsen af hensynet til forbrugerne. I den omhandledesag er der tale om en virksomhed, der klager over en anden virksomhedsovertrædelse af markedsføringsloven.Jeg har i den forbindelse fuld tillid til Forbrugerombudsmandens priorite-ring af sagerne. Jeg kan i øvrigt forstå på den omtalte avisartikel, at sagener anmeldt til politiet.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85