Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1018411_0001.png
1018411_0002.png
1018411_0003.png
Folketingets ErhvervsudvalgChristiansborg
Finansministeren
7. juli 2011
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 137 (Alm. del – §1-2) af1. juli 2011

Spørgsmål

Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til dagsordenen for rådsmødet(ØKOFIN) den 12. juli 2011.

Svar

Følgende sager er forelagt Folketingets Erhvervsudvalg ifm. ECOFIN den 12. juli2011:Præsentation af det polske formandskabs arbejdsprogram for 2. halvår 2011BankstresstestOmnibus II (sagen er ikke på dagsordenen for ECOFIN den 12. juli 2011)
Der henvises i øvrigt til samlenotat oversendt til Folketingets Erhvervsudvalgvedr. ECOFIN den 12. juli 2011.

Dagsordenspunkt 1:

Præsentation af det polske formandskabs arbejds-

program for 2. halvår 2011

Polen har EU-formandskabet i 2. halvår 2011. Det polske formandskab fremlæg-ger, som det er normal procedure, arbejdsprogrammet for ECOFIN i formand-skabsperioden. Arbejdsprogrammet ventes at fokusere bl.a. på det videre arbejdemed håndtering af krisen for de offentlige finanser, tiltag og initiativer i EU afledtaf krisen, herunder styrkelse af den finansielle regulering samt endvidere videre-udvikling af det indre marked og fortsat implementering af Europa 2020-strategien. Overordnet forventes det polske formandskab således bl.a. at fokuserepå rammerne for fornyet vækst i EU og sunde og holdbare offentlige finanser imedlemslandene. Der henvises i øvrigt til samlenotatets dagsordenspunkt 1 – bi-lag 1.Regeringen støtter den overordnede prioritering i det polske formandskabs ar-bejdsprogram for ECOFIN i 2. halvår 2011. Holdninger til de konkrete sager vilefter vanlig procedure blive forelagt, efterhånden som de måtte blive aktuelle.

Dagsordenspunkt 6:

Bankstresstest

EU-banktilsynsmyndigheden EBA koordinerer aktuelt en fælles EU stresstest afde større europæiske banker, der gennemføres i samarbejde med de nationale til-
Side 2 af 3
synsmyndigheder i de enkelte lande og i samarbejde med de banker, der deltager itesten. Testresultaterne ventes offentliggjort i midten af juli. Stresstesten skal ge-nerelt vurdere de testede bankers modstandsdygtighed ved konkret at vurdere, ombankerne kan modstå på forhånd opstillede hypotetiske stressscenarier uden yder-ligere kapitaltilførsel, eller om der vil være behov for at rejse yderligere kapital ellerandre tiltag, evt. forebyggende, såfremt de undersøgte stressscenarier helt ellerdelvist måtte materialisere sig. Der er tale om en test af en hypotetisk negativ ud-vikling, som ikke nødvendigvis vil blive realiseret. ECOFIN vedtog på sit mødeden 17. maj en fælles erklæring vedrørende principper for medlemslandenes be-redskabsplaner (”backstops”) for håndtering af banker, som stresstesten måtte in-dikere kunne få behov for at styrke kapitalgrundlag o. lign., hvis det opstilledestressscenarie måtte materialisere sig. Det kan være såvel private som offentligeløsninger, herunder f.eks. planer for kapitalbevarelse, kapitalforøgelse, bankre-strukturering, frasalg af aktiver, overførsel af aktiver, opsplitning af kerne- og ikke-kerneaktiviteter og evt. fusioner. Private løsninger vil være at foretrække og brugaf offentlige midler vil kun være muligt som en sidste udvej, hvis behovet opstår,og under strenge betingelser, herunder ikke mindst overholdelse af EU’s statsstøt-teregler, fremsendelse af restruktureringsplaner mv. ECOFIN ventes at drøfte sa-gen forud for offentliggørelsen af resultaterne.Regeringen støtter gennemførelse af stresstesten, som er et vigtigt tiltag for atstyrke den finansielle stabilitet. Regeringen lægger vægt på, at typen af bered-skabsplaner og den aftalte kommunikation i de enkelte medlemsstater afspejlerprincipperne i ECOFIN’s erklæring, og at der differentieres efter situationen i detenkelte land. Evt. brug af offentlige midler som led i de enkelte landes bered-skabsplaner skal kun være mulig som en sidste udvej, hvis et konkret behov op-står, og skal være godkendt i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler mv.

Dagsordenspunkt 7:

Omnibus II (sagen er ikke på dagsordenen for ECO-

FIN den 12. juli 2011)

Den nye europæiske tilsynsstruktur trådte i kraft den 1. januar 2011 med etablering afden europæiske banktilsynsmyndighed EBA, en ny europæisk tilsynsmyndighed forforsikrings- og arbejdsmarkedspensionsordninger (EIOPA) og en ny europæisk vær-dipapirtilsynsmyndighed (ESMA). Formålet med omnibusdirektiverne er at justereEU-lovgivningen på det finansielle område, dvs. de enkelte direktiver mv., således atden nye europæiske tilsynsstruktur kan fungere i praksis. Kommissionen offentlig-gjorde den 19. januar 2011 forslag til Omnibus II, som vedrører forsikringsområdet(Solvens II-direktivet) og Prospektdirektivet om oplysningskrav vedr. værdipapirud-stedelser. Omnibus II indeholder således forslag til en ændring af disse to direktiverfor at specificere de beføjelser, EIOPA og ESMA får under den nye tilsynsstrukturpå disse to områder, herunder indenfor hvilke områder EIOPA og ESMA kan fast-lægge bindende tekniske tilsynsstandarder, bindende mægling mv. Herudover inde-holder Omnibus II justeringer vedr. implementering af Solvens II direktivet, her-under forslag til en udskydelse af ikrafttræden af Solvens II i formentlig 1 år samtspecifikke overgangsordninger for udvalgte dele af Solvens II i op til 10 år. Detseneste kompromisforslag fra formandskabet lægger dog op til indskrænkninger ide lange overgangsordninger foreslået af Kommissionen. Det er muligt, Rådetskal tage stilling til det foreliggende kompromis i nærmeste fremtid.
Side 3 af 3
Regeringen støtter ændringerne til Prospektdirektivet, der følger af Omnibus II.Regeringen støtter overordnet rettidig implementering af Solvens II med henblikpå at sikre en god kapital- og risikostyring i forsikringssektoren samt en høj for-brugerbeskyttelse for forsikringstagere. Regeringen lægger derfor vægt på, at Sol-vens II skal træde i kraft den 1. januar 2013, som oprindeligt planlagt, og at der ik-ke skal fastlægges lange specifikke overgangsperioder, men vil kunne støtte detkompromis, der kan opnås enighed om. Regeringen kan støtte de øvrige ændrin-ger i Solvens II.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen