Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
Folketingets ErhvervsudvalgChristiansborg
Finansministeren
16. august 2011
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 134 af 28. juni 2011(Alm. del)Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere artiklen ”Leverandør: Nyt SKI-udbud diskriminererstadig mindre virksomheder” fra netmediet Version2 den 27. juni 2011.Svar:
Artiklen fra Version2 af den 27. juni 2010 ”Leverandør: Nyt SKI-udbud diskrimi-nerer stadig mindre virksomheder” omhandler SKI’s genudbud af management-konsulentydelser.Jeg har indhentet SKI’s kommentar til artiklen, som jeg kan henholde mig til:”SKI’s hovedopgave er at tilvejebringe rammeaftaler, der dels afløfter kundernes udbudspligt, delssikrer stordriftsfordele i form af mere konkurrencedygtige priser.Når SKI udbyder kontrakter med stor volumen, følger det af et almindeligt princip om proportio-nalitet, at SKI derved også lægger større vægt på virksomhedernes kvantitative formåen.I de igangværende SKI-udbud på managementkonsulentydelser (aftale 17.13 og 17.14) er der iforbindelse med tilbudsgivernes økonomiske og finansielle kapacitet alene stillet mindstekrav tiltilbudsgivernes soliditetsgrad, idet der kræves en soliditetsgrad på minimum 10 pct. i seneste di-sponible regnskabsår.Der er ingen mindstekrav til virksomhedernes omsætning, men for at blive prækvalificeret til de toudbud lægges der vægt på henholdsvis omsætning og referencer. I aftale 17.13 vægter omsætning ogreferencer henholdsvis ½ og ½. I aftale 17.14 vægter omsætning og referencer henholdsvis 1/3 og2/3.For begge rammeaftaler skal der være tale om omsætning henholdsvis referencer inden for det rele-vante område, som den enkelte aftale vedrører. Der er således ikke tale om generel omsætning ellerreferencer, hvormed mere specialiserede virksomheder alt andet lige står bedre.De kommende rammeaftaler vil være målrettet de af SKI’s kunder, der ofte har behov for løsningaf større projekter og opgaver i størrelsesorden 2-10 mio. kr. Som leverandør skal man kunne løse
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
mange af denne type opgaver i løbet af et år og eventuelt flere store opgaver samtidigt. Det kræveren betydelig ressourceindsats fra de virksomheder, der skal løse opgaverne.Det er SKI’s vurdering, at omsætningskriteriet er i en fornuftig balance i forhold til, at det også erSKI’s pligt at sikre, at de virksomheder, der vinder udbuddet, har den nødvendige kapacitet.Når omsætning indgår i prækvalifikationskriterierne er det således ikke for at diskriminere, menfor at sikre den nødvendige og tilstrækkelige kapacitet i forhold til leveringssikkerhed. Udbuddetsudformning er drøftet med brancheforeningerne, men udbudsdesignets endelige udformning er aleneSKI’s beslutning.SKI vil samlet set på de to rammeaftaler tildele kontrakt til op til 135 leverandører afhængig af,hvor mange gengangere, der vil være på de enkelte delaftaler. Antallet af leverandører er af prakti-ske hensyn samt for at sikre en god og effektiv konkurrenceudsættelse begrænset til hhv. 10 og 17leverandører for hver af de fem delaftaler i hver rammeaftale.SKI opfordrer generelt mindre virksomheder til at finde sammen i konsortier for at sikre dennødvendige kapacitet til at være attraktive, også på de store rammeaftaler.SKI har i juni 2011 udgivet en ”Vejledning i konsortiedannelse” som er offentliggjort på SKI’shjemmeside og Udbudsportalen samt via nyhedsbreve til SKI’s leverandører og Udbudsportalenslæsere.I anden bølge af udbud inden for managementkonsulentydelser, som SKI er i gang med at forbere-de, vil SKI udbyde mere specialiserede konsulentydelser, hvor mindre virksomheder i højere grad vilkunne stå alene. Her vil økonomi og omsætningskrav spille en væsentlig mindre rolle.”Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen