Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
NOTAT
30. juni 2011
Status for bankpakkerneDer gives nedenfor et foreløbigt øjebliksbillede af statens resultater afbankpakkerne. Det endelige resultat vil ikke mindst afhænge af, om derkommer nye tab under Bankpakke II (Kreditpakken) samt hvor godt etresultat, der kommer ud af Finansiel Stabilitets afvikling af de overtagneengagementer. Dette beror ikke mindst på udviklingen i dansk økonomi,herunder udviklingen på ejendomsmarkedet.Bankpakke IMed Bankpakke I og den generelle statsgarantiordning blev det aftaltmellem staten og Det Private Beredskab, at Det Private Beredskab inde-stod for dækning af et eventuelt underskud i Finansiel Stabilitet A/S påop til 10 mia. kr. som følge af overtagelse af nødlidende pengeinstitutter igarantiperioden fra d. 1/10 2008 til d. 30/9 2010. Hertil kommer Det Pri-vate Beredskabs betaling af garantiprovision til Finansiel Stabilitet på ialt 15 mia. kr. i perioden. I tilfælde af, at et eventuelt underskud i løbet afgarantiperioden oversteg 25 mia. kr., indestod Det Private Beredskab fordækning af yderligere 10 mia. kr. Som led i Bankpakke I fik FinansielStabilitet hjemmel til at overtage nødlidende pengeinstitutter.Finansiel Stabilitet har under Bankpakke I i alt håndteret 8 banker. Detdrejer sig om:•EBH Bank•Løkken Sparekasse•Gudme Raaschou Bank•Fionia Bank•Straumur Burdaras Investment Bank hf•Capinordic Bank•Eik Banki P/F•Eik Bank Danmark A/SHerudover har Finansiel Stabilitet A/S under Bankpakke III håndteret:•Amagerbanken•Fjordbank MorsEndelig overtog Finansiel Stabilitet A/S Roskilde Bank i august 2009 fraNationalbanken.
2/4
Finansiel Stabilitet A/S aflagde den 4. februar 2011 regnskab for Bank-pakke I inklusive Roskilde Bank. Heraf fremgår det, at statens resultat påBankpakke I kan opgøres til et overskud på ca. 2,51mia. kr.Kreditpakken (Bankpakke II)Med Kreditpakken blev det muligt for sunde kreditinstitutter (dvs. kredit-institutter, der levede op til lovens solvenskrav) at ansøge om statsligekapitalindskud i form af hybrid kernekapital (ansvarlig kapital).Ved ordningens udløb i 2009 var der ydet kapitalindskud for ca. 46 mia.kr. fordelt på 43 institutter.Af dette beløb må de statslige kapitalindskud i EIK Banki P/F og EIKBank Danmark A/S (i alt 0,62 mia. kr.), Amagerbanken (ca. 1,1 mia. kr.)og Fjordbank Mors (ca. 0,399 mia. kr.) anses som tabt,jf. tabel 1.Desuden valgte Skælskør Bank (nu fusioneret med Max Bank) i 2010 atkonvertere ca. 100 mio. kr. af deres statslige kapitalindskud til aktier.Herudover har også Aarhus Lokalbank gennemført en konvertering af ca.140 mio. kr. af deres statslige kapitalindskud til aktier. I forhold dekonverteringskurser, der blev anvendt, har staten til de aktuelleaktiekurser et urealiseret tab på knapt 0,2 mia. kr. efter korrektion forbl.a. salg af en del af aktieposten i Max Bank.Fratrukket de statslige funding omkostninger har staten en forventetnettorenteindtægt før skat på henholdsvis ca. 1 mia. kr. i 2009, 3,05 mia.kr. i 2010 og 3,05 mia. kr. i 2011 og 2012. For 2010 - 2012 er derkorrigeret for mistede renteindtægter som følge af tab henholdsviskonvertering. Det bemærkes i den forbindelse, at nettorenteindtægternefor 2012 er medtaget i den opdaterede opgørelse, jf. tabel 1.Individuelle statsgarantierSom led i Kreditpakken, som blev vedtaget den 4. februar 2009, harFinansiel Stabilitet på vegne af staten frem til 31. december 2010 hafthjemmel til at udstede individuelle statsgarantier til kreditinstitutter påseniorgæld med en løbetid på op til tre år.Pr. 31. december 2010 havde 50 institutter foretaget udstedelser for i alt193 mia. kr. med individuel statsgaranti. Garantiprovisionen for 2010 og2011 forventes i alt at udgøre ca. 2,15 mia. kr. (jf. tabel 1).
Dette er opgjort efter et nettorealisationsprincip, der bygger på salg af aktiver her ognu, jf. § 9 i lov om finansiel stabilitet. Anvendes et værdiansættelsesprincip, hvorefteraktiver afsættes i et mere kontrolleret tempo, som fx going concern princippet, vil vær-dierne forventelig være højere. Dette princip er anvendt i Finansiel Stabilitet A/S’ års-rapport for 2010 fra april 2011, hvormed overskuddet på Bankpakke I forøges med godt3 mia. kr.
1
3/4
Foreløbigt resultat af Bankpakke II (Kreditpakken) incl. tab påFjordbank Mors, Amagerbanken og Eik BankerneFinansiel Stabilitet A/S’ overtagelse af Fjordbank Mors indebærer for-mentlig, at det statslige kapitalindskud i Amagerbanken på ca. 399 mio.kr. er tabt. Herudover har Fjordbank Mors modtaget en individuel stats-garanti på obligationsudstedelser (seniorgæld) for i alt 4,09 mia. kr. Sta-tens endelige tab på den individuelle statsgaranti afhænger af, hvor stordividenden bliver på afviklingen af Fjordbank Mors.Den øjeblikkelige dividende er på ca. 74 pct., hvilket svarer til, at statenstab på den individuelle statsgaranti til Fjordbank Mors aktuelt kan opgø-res til ca. 1,06 mia. kr. og til ca. 399 mio. kr. på kapitalindskuddet, dvs. ialt ca. 1,46 mia. kr. Dette er udtryk for statens maksimale tab på Fjord-bank Mors, og tabet kan ikke blive større, men muligvis mindre.Værdiansættelsesrapporten for Amagerbanken er netop blevetoffentliggjort. Rapporten konkluderer, at Amagerbankens aktiver påtidpunktet for Finansiel Stabilitet A/S’ overtagelse var mere værd endførst beregnet. Det betyder, at dividenden stiger fra ca. 59 pct. til godt 84pct. For staten betyder dette, at tabet på de individuelle statsgarantierbliver betydeligt mindre end først udmeldt. Statens tab reduceres såledesmed godt 3 mia. kr. i forhold til foreløbige udmelding.Det skal dog bemærkes, at værdiansættelsesrapportens resultater indenfor 14 dage kan indbringes for retten. Det kan således ikke helt afvises, atdet opgjorte tab på Amagerbanken på baggrund af en eventuel dom for-rykkes. Det skal dog understreges, at statens tab på Amagerbanken ikkekan blive større end som opgjort i oversigten af 8. februar 2011.Tabel 1: Foreløbigt resultat for KreditpakkenDirekte indtægterNettorenteindtægter, statslige kapitalindskud20092010 (Reguleret for manglende rentebetaling som følge af tab henholdsvis konvertering)2011 (Reguleret for manglende rentebetalinger som følge af tab henholdsvis konvertering)2012 (Reguleret for manglende rentebetalinger som følge af tab henholdsvis konvertering)I alt nettorenteindtægter 2010-12Garantiprovision, individuel statsgaranti (2010-2011) (Reguleret for manglende provisionfra Amagerbanken og Fjordbank Mors)Indtægter i altDirekte udgifterKapitalindskud Eik BankerneKapitalindskud AmagerbankenKapitalindskud Fjordbank MorsIndividuel statsgaranti Amagerbanken (84,4 pct. dividende af 13,5 mia. kr.)Individuel statsgaranti Fjordbank Mors (74 pct. dividende af 4,09 mia. kr.)Urealiseret tab på aktieposterne i Max Bank og Aarhus LokalbankUdgifter i altForventet resultat på Kreditpakken og individuelle statsgarantierfrem til udgangen af 2012Fratrukket de statslige funding-omkostningerDer tages forbehold, for at resultatet af værdiansættelsesrapporten vedrørende Amagerbankenkan indbringes for retten211
Mia. kr.1,003,053,053,0510,152,1512,30
0,621,110,39922,11op til 1,060,195,49
6,81
4/4
Det fremgår af tabel 1, at statens direkte resultat på Kreditpakken frem tiludgangen af 2012 er positivt med knap 7 mia. kr. Heri er ikke indregnetgarantiprovision for 2012, idet indfrielsesmønstret ikke kendes.Herudover bemærkes det, at der i 2012 og 2013 fortsat vil være en, omend formentlig faldende indtægt fra garantiprovisioner, ligesom der ogsåvil være positive nettorenteindtægter fra de statslige kapitalindskud, idetder forventes at ville gå en længere årrække, før alle kreditinstitutter vilvære i stand til at tilbagebetale dem. Størrelsen af disse nettorenteindtæg-ter kan dog ikke skønnes, da det er helt op til de enkelte kreditinstitutterat bestemme, hvornår kapitalindskuddene skal tilbagebetales.Statens direkte resultat på bankpakkerne viser således fortsat et overskud.Staten har dog fortsat betydelige udestående risici i forbindelse med deindividuelle statsgarantier på ca. 173 mia. kr. og de statslige kapitalind-skud i kreditinstitutter på ca. 43,8 mia. kr.Opgørelsen er sket uden at tage højde for afledte virkninger på kreditin-stitutternes skattebetaling, idet det er vanskeligt præcist at afgøre omfan-get af de skattemæssige indtægter og udgifter i forbindelse med håndte-ringen af den internationale finansielle krise.