Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
6. juli 2011
Besvarelse af spørgsmål 126 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den
17. juni 2011
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere Jørn Astrup Hansens artikel: ”Hvem tagerhånd om Alm. Brand?", jf. ERU alm. del - bilag 296?Svar:
Jørn Astrup Hansen fremsætter i sin artikel en række overvejelser om-kring Alm. Brand A/S og foreningen Alm. Brand af 1792 fmba (herefterforeningen Alm. Brand). Jeg vil kommentere disse overvejelser nedenfor.Jørn Astrup Hansen anfører videre i sin artikel, at det er imod alle reglerfor god selskabsledelse, at direktion og bestyrelse i Alm. Brand A/S sid-der i ledelsen af foreningen Alm. Brand, som ejer 60 pct. af Alm. BrandA/S og dermed er hovedaktionær i aktieselskabet.Jørn Astrup Hansen efterlyser et servicetjek af rammerne for de forenin-ger og fonde, der kan føres tilbage til de gamle kreditforeninger og gensi-dige forsikringsselskaber, som økonomi- og erhvervsministeren bebudedei april 2009.Jeg kan oplyse, at det efterlyste servicetjek er resulteret i lov nr. 616 af14. juni 2011 om ændring af lov om visse erhvervsdrivende virksomhederog lov om finansiel virksomhed, der blev vedtaget af Folketinget den 1.juni 2011, og som træder i kraft 1. januar 2012. Denne lov indfører etlegalitetstilsyn med de omdannede tidligere finansielle virksomheder,hvor Erhvervs- og Selskabsstyrelsen bl.a. skal påse, at foreningernes ved-tægter og lovens bestemmelser overholdes.For den gruppe af virksomheder, som har sin oprindelse i gensidige ska-desforsikringsselskaber, vil der fra den 1. januar 2012 være tale om etegentlig offentligt tilsyn. Det drejer sig bl.a. om foreningen Alm. Brand.Tilsynsmyndigheden kan forlange de oplysninger af ledelsen og revisor,som er nødvendige for at kunne foretage sine tilsynsopgaver. Der er taleom et tilsyn, der har ligheder med det tilsyn, som Erhvervs- og Selskabs-styrelsen allerede udfører med de erhvervsdrivende fonde.For de foreninger, der er såkaldte finansielle holdingvirksomheder (dvs.hovedaktionær og med hovedformål at eje finansiel virksomhed, eksem-pelvis som foreningen Alm. Brand), har Finanstilsynet allerede kompe-tencer ved siden af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens nye offentlige tilsyn.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/2
Finanstilsynets kompetencer omfatter særligt områderne vedrørende sol-vensbestemmelserne, reglerne om store engagementer, placeringsbe-stemmelserne og fit & proper-reglerne. Der er ikke tale om overlap mel-lem Finanstilsynets og Erhvervs- og Selskabsstyrelsens kompetenceom-råder, men derimod varetager de hver deres opgaver.Finanstilsynet fører endvidere tilsyn med Alm. Brand Forsikring, der eren del af Alm. Brand A/S. Dette tilsyn omfatter blandt andet, om forsik-ringsselskabet opfylder de gældende solvensregler.Det er medlemmerne af foreningen Alm. Brand, der vælger foreningensbestyrelse. Medlemmerne har således direkte indflydelse på foreningensledelse og dermed indirekte på Alm. Brand A/S, hvor foreningen er ho-vedaktionær.Hvad angår spørgsmålet om, hvorvidt der er tale om god selskabsledelse,at bestyrelse og direktion går igen mellem foreningen og Alm. BrandA/S, så er det Finanstilsynets opfattelse, at det som resultatet af en fuldtlovlig proces, som medlemmerne har deltaget i.Der er således intet til hinder for, at medlemmer i en forening vælger denbestyrelse, medlemmerne ønsker, ligesom det står en bestyrelse frit atansætte en direktion, selvfølgelig under den forudsætning at valgene op-fylder foreningens vedtægter og lovens bestemmelser.Jeg finder i øvrigt ikke anledning til at kommentere på de konkrete an-bringender vedrørende driften af Alm. Brand A/S.Hvad angår Jørn Astrup Hansens afsluttede bemærkning omkring Gl.Roskilde Amts Brandforsikring G/S skal jeg henvise til min besvarelse afErhvervsudvalgets spørgsmål 127 af 17. juni 2011, hvori jeg kommente-rer på en artikel forfattet af Jørn Astrup Hansen vedrørende forsikrings-selskabet.