Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
996354_0001.png
996354_0002.png
996354_0003.png
996354_0004.png
Folketingets ErhvervsudvalgChristiansborg
Finansministeren
12. maj 2011
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 120 (Alm. del) af 11.maj 2011

Spørgsmål

Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til dagsordenen for rådsmødet(ØKOFIN) den 17. maj 2011.

Svar

På ECOFIN den 17. maj 2011 vurderes følgende dagsordenspunkter at have rele-vans for Erhvervsudvalget:Forslag til forordning vedr. short selling m.v.Beskatning af den finansielle sektorBankstresstestFor nærmere detaljer henvises til Finansministeriets samlenotat vedr. ECOFINden 17. maj 2011, som er oversendt til Erhvervsudvalgets orientering.Forslag til forordning vedr. short selling m.v.På det kommende møde i ECOFIN ventes forordningen vedr. short selling ogCDS’er igen på dagsordenen. Sagen var også på ECOFIN-mødet i marts.Formandskabet har i den mellemliggende tid forsøgt at imødekomme de få lande,der fortsat har problemer med at kunne acceptere formandskabets kompromis.Det primære udestående er reglerne for såkaldt naked short selling af statsgælds-papirer, men der ventes ikke større ændringer i teksten i forhold til tidligere fore-læggelser.Kommissionen har oprindeligt foreslået, at statsgældspapirer skal være omfattet afet permanent forbud mod naked short selling. Mange lande, herunder Danmark,har arbejdet for en lempelse af dette forbud, fordi forbuddet indebærer en risikofor mindre effektive og likvide markeder for statsgældspapirer, og højere finansie-ringsomkostninger for især små lande. Mange investorer i danske statsobligationerbenytter således naked short selling af tyske statsobligationer for at afdække risi-koen ved at investere i danske statsobligationer, på grund af den tætte sammen-hæng mellem priserne på danske og tyske statsobligationer. Formandskabet har påden baggrund foreslået, at sådanne former for naked short selling af statsgældspa-pirer vil være undtaget fra forbuddet. De fleste lande, herunder Danmark, har ac-cepteret dette kompromis.
Side 2 af 4
Enkelte lande ønsker dog en bredere undtagelse for naked short selling af stats-gældspapirer. Formandskabet har derfor foreslået, at forbuddet derudover skalkunne suspenderes midlertidigt for alle former for naked short selling af stats-gældspapirer, hvis likviditeten i de pågældende statsgældspapirer er mærkbart ne-gativt påvirket. Det kan være en god ekstra sikkerhed for at understøtte effektiveog likvide markeder for statsgældspapirer.Regeringen kan støtte formandskabets kompromisforslag.Beskatning af den finansielle sektorMinistrene ventes på det kommende ECOFIN den 17. maj 2011 at have en nydrøftelse vedr. skatter og afgifter på den finansielle sektor med udgangspunkt ihhv. statusrapporter fra EU’s arbejdsgruppe om skattepolitik og en arbejdsgruppeunder Den Økonomiske og Finansielle Komité (EFC).Skattearbejdsgruppens rapport ventes særligt at vedrøre mulighederne for beskat-ning af den finansielle sektor, de interne (i EU) og eksterne dimensioner herafsamt spørgsmål om skattely og skatteunddragelse i relation hertil. Rapporten ven-tes i det store hele at bekræfte de udfordringer vedr. beskatning af den finansiellesektor, som tidligere er blevet påpeget og drøftet i EU-regi. Arbejdsgruppen har iforlængelse af hidtidige drøftelser set på spørgsmålet om en skat på finansielletransaktioner og en skat på finansielle aktiviteter og behandlet udfordringer i rela-tion hertil. En finansiel transaktionsskat vil meget tænkeligt nedsætte omsætning,effektivitet og likviditet på de finansielle markeder. En skat på den finansielle akti-vitet vil omvendt efter alt at dømme kunne generere en mere stabil skatteind-tægtskilde end en finansiel transaktionsskat uden de samme ulemper som entransaktionsskat. Der er dog også udtrykt reservationer over for aktivitetsskatter.Som bekendt har Danmark allerede en variant af en finansiel aktivitetsskat i formaf lønsumsafgiften på den finansielle sektor.Landene har understreget vigtigheden af, at Kommissionen fremlægger sin vente-de undersøgelse af virkningerne ved gennemførelsen af sådanne forslag. Rappor-ten understreger vigtigheden af en global tilgang og behandling i de internationalerelevante fora i spørgsmålet om beskatning af den finansielle sektor, herunder iIMF og i G20, og rapporten udstikker overordnede retningslinjer for det viderearbejde. Ved de tidligere behandlinger i ECOFIN har der ikke været enighed omsagen, og medlemslandenes synspunkter synes fortsat ganske delte.Arbejdsgruppen under EFC ventes ifm. det kommende ECOFIN ligeledes atfremlægge en statusrapport, som vedrører kriseforebyggelse, -håndtering og -løsning i banksektoren. Rapporten ventes overordnet at redegøre for de ordningervedr. bankafgifter til finansiering af afviklingsfonde el. lign., som nogle lande harindført og andre lande påtænker at indføre, herunder bl.a. Danmark (gennembankpakke 3, hvor sektoren finansierer afviklingen ex post). De udfordringer somsærligt ventes adresseret, er igen spørgsmålet om at undgå dobbeltbeskatning oguhensigtsmæssige grænseoverskridende effekter og forvridninger som følge aflandenes indførelse af sådanne afgifter.
Side 3 af 4
Fsva. finansielle transaktionsskatter finder regeringen, fortsat at der er en rækkevæsentlige problemer hermed, i lighed med de problemer, som er påpeget af IMF,og de udfordringer, som også Kommissionen har fremført. Regeringen vil dog ta-ge stilling på ny, hvis der findes holdbare løsninger på disse betydelige problemer,og det samtidig kan godtgøres, at en sådan skat samlet set vil være bedre end an-dre skatter på den finansielle sektor. Regeringen finder fortsat, at i det omfangman ønsker at øge bidraget fra den finansielle sektor til de offentlige finanser, kandet gøres mere hensigtsmæssigt gennem f.eks. en beskatning af den finansielle ak-tivitet eksempelvis baseret på den samlede lønsum o.l. i den finansielle sektor (istil med den danske lønsumsafgift på den finansielle sektor).Fsva. bankafgifter støtter regeringen generelt, at der tages initiativer til at reduceredobbeltbeskatning og sikre lige konkurrencevilkår. Regeringen støtter fortsat prin-cippet om, at den finansielle sektor skal bære nettoomkostningerne ved finansiellekriser og arbejder fortsat generelt for fleksibilitet mht. den konkrete indretning aflandenes ordninger, så f.eks. den danske ordning vil kunne rummes inden for enevt. fælles EU-ramme.BankstresstestEU-banktilsynsmyndigheden EBA er aktuelt ved at koordinere og gennemføre enfælles EU-stresstest af de større europæiske banker, som ventes offentliggjort tilsommer. Stresstesten er en del af det igangværende arbejde med at styrke den fi-nansielle stabilitet i lyset af krisen.ECOFIN ventes at drøfte en fælles erklæring vedrørende beredskabsplaner - så-kaldte ”backstops” - i forbindelse med stresstesten. Det vil sige planer for, hvadde enkelte lande vil gøre for at håndtere de banker, hvor stresstesten måtte indike-re et behov for styrket kapitalgrundlag o.l. Det kan f.eks. være øget tilsyn med denpågældende bank, krav om fremlægning af konkrete planer for at bevare kapital(f.eks. gennem at begrænse udbytteudbetalinger mv.) eller rejse kapital på marke-det. Der kan også være tale om krav til mere grundlæggende omstruktureringer afden pågældende bank, f.eks. frasalg af aktiviteter eller lignende. I Danmark errammen afviklingsordningen i medfør af bankpakke 3.ECOFIN ventes at drøfte en række konkrete principper for medlemslandenesforberedelse og kommunikation op til offentliggørelsen af stresstesten. Det gælderbl.a. behovet for at koordinere mellem de forskellige lande involveret i tilsynetmed de konkrete grænseoverskridende banker. I det omfang der i det enkelte landmåtte være behov for offentlig støtte i den konkrete situation, skal formen herforklarlægges på forhånd og være i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler. Ef-fekterne på det pågældende lands offentlige finanser skal fremgå.
Side 4 af 4
Regeringen forventer at kunne støtte de principper vedr. backstops, der kan opnåsenighed om, idet det er vigtigt, at erklæringen afspejler, at de enkelte landesbackstops vil afhænge af det konkrete behov i de pågældende lande.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen