Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
990044_0001.png
990044_0002.png
990044_0003.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
2. maj 2011

Besvarelse af spørgsmål 112 alm. del stillet af Folketingets Erhvervs-

udvalg d. 1. april 2011 efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål:

Ministeren bedes lave en redegørelse om udbudsreglerne for statens kan-tiner og sende den til udvalget.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, deroplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:”Hvilke udbudsregler, der finder anvendelse på statens indkøb, afhængerbl.a. af omfanget af den skønnede kontraktværdi ekskl. moms, og hvilkentype indkøb, der er tale om.Udbudsdirektivetfinder som udgangspunkt anvendelse, når indkøbetskønnes at overstige de af Kommissionen fastsatte tærskelværdier. Dengældende tærskelværdi er 1.438.448 kr. ekskl. moms.Udbudsdirektivet indeholder detaljerede procedureregler for, hvordanindkøb skal foretages, og at der skal ske udarbejdelse og offentliggørelseaf udbudsbekendtgørelse og udbudsmateriale. Endvidere skal staten iagt-tage principper om ligebehandling og gennemsigtighed.Det er imidlertid ikke alle typer af tjenesteydelser, der skal følge de detal-jerede procedureregler. Er der tale om såkaldte Bilag II B-tjenesteydelser,skal ordregiver alene følge direktivets krav til, hvordan de tekniske speci-fikationer skal udarbejdes og kravet om, at resultatet af udbudsprocedu-ren skal meddeles senest 48 dage efter kontraktindgåelsen.Statens drift af kantiner må umiddelbart karakteriseres som en Bilag II B-tjenesteydelseskontrakt. Såfremt den skønnede kontraktværdi for en kan-tinedrift overstiger den gældende tærskelværdi, skal anskaffelsen derforske under iagttagelse af udbudsdirektivets regler om tekniske specifikati-oner og meddelelse af resultatet af udbudsproceduren.Tilbudslovenfinder anvendelse, når indkøbet af varer og tjenesteydelserer under EU’s tærskelværdier, men overstiger 500.000 kr. ekskl. moms.Loven forpligter ordregiveren til at offentliggøre en annonce forud forkontraktindgåelse. Derudover skal tilbudsgiverne underrettes hurtigst mu-ligt, ligesom ordregiveren skal sørge for, at udvælgelsen af tilbudsgiveresker på grundlag af objektive, saglige og ikke-diskriminerende kriterier.Endelig må der ikke finde forskelsbehandling sted mellem tilbudsgiverne.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/3
EU-Traktatensgrundlæggende principper om bl.a. ligebehandling oggennemsigtighed gælder for alle offentlige kontrakter, uanset kontraktensværdi, når kontrakten skønnes at have en klar grænseoverskridende inte-resse. Skønnes en sådan klar grænseoverskridende interesse at være tilstede, følger det af EU-praksis, at ordregiver skal sikre en passende gradaf offentlighed. Er indkøbet over 500.000 kr., vil annonceringen efter til-budsloven udmønte EU-traktatens krav om gennemsigtighed. Er indkøbetderimod under 500.000 kr., skal ordregiveren foretage en vurdering af,om indkøbet skønnes at have en klar grænseoverskridende interesse.”Jeg har derudover forelagt spørgsmålet for Finansministeriet, der oplyserfølgende, som jeg kan henholde mig til:”Det fremgår af § 1 iCirkulære om udbud af statslige drifts- og anlægs-opgaver af 13. januar 2010 (Udbudscirkulæret),at ”Opgaver, som enstatsinstitution udfører, og som vil kunne udføres af eksterne leverandø-rer, skal med passende mellemrum sendes i udbud”.Udbudscirkulærets § 1 vedrører således spørgsmålet om, hvorvidt en op-gave kan løses internt i staten, eller om den skal udbydes. Kantinedrift vilsom udgangspunkt efter en konkret vurdering kunne udbydes. Dette skal igivet fald ske i overensstemmelse med de relevante EU-udbudsregler her-for.Det fremgår endvidere af Udbudscirkulærets § 5, at ”Udbudspligten gæl-der ikke, hvis institutionen godtgør, at det ikke er muligt at udbyde opga-ven eller nogen del heraf i konkurrence, eller hvis den godtgør, at udbud-det af opgaven medfører uforholdsmæssigt store omkostninger eller ad-ministration.”Derudover indeholderBudgetvejledning 2011 punkt 2.4.15 Kantinerstatslige regler om kantinedrift mv. Punktet blev revideret i forbindelsemed udstedelse af cirkulære om Budgetvejledning 2010, hvor Finansmi-nisteriets cirkulære om personalekantiner mv. blev ophævet.Særligt vedrørende udbud af kantinedrift fremgår det af punkt 2.4.15, at:”Kantinevirksomheden bør søges etableret således, at staten bortset fraforpligtelser i medfør af kantinetilskud mv. ikke pådrager sig noget øko-nomisk ansvar for kantinens driftsmæssige resultat eller noget erstat-ningsansvar for skader i forbindelse med kantinedriften. Dette hensynskal normalt søges tilgodeset ved med mellemrum at udbyde kantinedrif-ten med henblik på bortforpagtning til en selvstændig entreprenør eller enforening oprettet af personalet. Hensynet kan også tilgodeses ved etable-ring af en catering-baseret kantine. Såfremt kantinen ikke drives som endel af den pågældende institution, men eksempelvis er overladt til enselvstændig entreprenør, bør vilkårene for kantinedriften være skriftligtfastlagt.
3/3
Såfremt kantinen enten er et nødvendigt led i udøvelsen af virksomhedenpå det pågældende tjenestested eller må anses for naturligt forbundet medvirksomhedens karakter, kan kantinen etableres eller opretholdes som endel af den pågældende institution. Etablering af en sådan kantine kan kunske, såfremt det kan godtgøres, at dette, alle forhold taget i betragtning, ermere økonomisk fordelagtigt for staten end etablering af en kantine, derdrives af en selvstændig entreprenør eller personaleforening.” ”