Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
988019_0001.png
988019_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
27. april 2011

Besvarelse af spørgsmål 111 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

25. marts 2011 efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).

Spørgsmål:

I forlængelse af samrådet i Erhvervsudvalget den 22. marts 2011 om Rej-segarantifonden bedes ministeren oplyse, om det vil være muligt at indfø-re en afgiftsordning i lighed med den såkaldte ”safety-afgift” på flyrejser,således at rejsegarantien finansieres ved en mindre afgift på alle flyrejserfra danske lufthavne – uanset om flyselskabet er dansk eller udenlandsk.

Svar:

Der er indhentet nedenstående bidrag fra Transportministeriet, for så vidtangår det såkaldte safety-tillæg:”Trafikstyrelsens tilsyn med den civile luftfart er i dag fuldt finansieret afdanske luftfartsselskaber, lufthavne mv. Transportministeriet overvejer atomlægge finansieringen af tilsynet, således at tilsynsaktiviteterne frem-over bliver delvist finansieret gennem et såkaldt safety-tillæg pr. afrej-sende passager fra danske lufthavne.Det vil betyde, at danske luftfartsselskaber, lufthavne mv. samlet set fårnedsat deres nuværende betaling til Trafikstyrelsen. Det vil også betyde,at afrejsende passagerer, der flyver med både danske og udenlandske fly-selskaber, der opererer i Danmark, bidrager til tilsynsaktiviteterne, hvilketikke er tilfældet i dag. En omlægning med et safety-tillæg vil være prove-nuneutral for myndighederne.Transportministeriet skal nu til at drøfte den nærmere udformning af fi-nansieringsmodellen med bl.a. luftfartsbranchen.”Den nuværende garantiordning er opbygget således, at alle registrerederejseudbydere skal stille en omsætningsbestemt garanti til fonden. På denmåde kan fonden i første omgang søge at dække forbrugernes tab vedhjælp af de stillede garantier. Hvis midlerne ikke er tilstrækkelige til atdække fondens forpligtigelser, kan der stilles statsgaranti for lån, somfonden bliver nødt til at optage for at opfylde sine forpligtelser. Fondenhar endnu ikke stået i en situation, hvor det har været nødvendigt.Hvis man derimod vælger at indføre et obligatorisk gebyr på alle flybil-letter ind og ud af Danmark, vil der være tale om et helt andet system. Etpassagergebyr vil betyde, at man i stedet for den nuværende kollektiveordning under Rejsegarantifonden, hvor de enkelte rejseudbydere bidra-ger og stiller garanti til fonden, vælger en ordning, hvor det alene er op tilforbrugerne at betale et gebyr for hver flybillet.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
Ordningen vil komme til at omfatte alle udenlandske besøgende som foreksempel turister og erhvervsrejsende. Det har aldrig været meningenmed den danske ordning, at den skulle omfatte alle erhvervsrejser og tje-nesterejser. Det har heller ikke været meningen, at udenlandske turister,der ønsker at besøge Danmark, automatisk skulle have en konkursdæk-ning af deres flybillet eller sikres hjemtransport, hvis flyselskabet gikkonkurs, mens de var i Danmark.Et obligatorisk gebyr på alle flybilletter vil betyde, at det bliver dyrere atflyve fra og til Danmark. Det kan medføre, at flytrafik vil blive flyttet fradanske lufthavne til lufthavne i fx Nordtyskland og Sverige.En del rejsende er endvidere allerede konkursdækket via internationalebetalingskort.Endelig vil en sådan ordning afhængig af udformningen kunne væreuforenelig med skattestoppet.