Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
974931_0001.png
974931_0002.png
974931_0003.png
974931_0004.png
24. marts 2011
TALEPUNKTER TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Møde i Folketingets Europaudvalg den 25. marts 2011 ved-rørende rådsmøde (Transport, Telekommunikation ogEnergi) den 31. marts 2011.[Forslag til Rådets afgørelse om Den Europæiske Unions indgåelse af2002 Athen-konventionen]
Jeg vil i dag forelægge dagsordenen for det kommendetransportrådsmøde den 31. marts 2011. Først vil jeg forelæggeden del af dagsordenen, der vedrører søtransport, og som hørerunder mit ressort. Der er to sager på dagsordenen, og jeg nævnerdem begge til orientering. Dernæst vil jeg på vegne aftransportministeren, som desværre ikke kunne være her i dag,forelægge den resterende del af dagsordenen. Der er fire sager,og jeg nævner dem alle til orientering
Den første sag, der vedrører søtransportdelen, handler om EU'sogEU-medlemsstaternesratifikationaf2002Athen-
konventionen om ansvar for skade på passagerer og deresbagage ved skibstransport. Sagen er på dagsordenen tilvedtagelse på det kommende transportrådsmøde. Sagen har ikketidligere været forelagt udvalget.
Forslaget gør det muligt for EU som sådan og de enkelte EU-medlemsstater at ratificere Athen-konventionen. Da der er EU-kompetence på området, skal EU-medlemsstaterne havetilladelse til at ratificere konventionen. Forslaget giver en sådantilladelse.
2/4
Der er tale om en procedureafgørelse. Reglerne i Athen-konventionen er nemlig allerede gennemført i EU – med Rådetsforordning fra 2009 om transportørers erstatningsansvar vedulykker under søtransport af passagerer.
Konventionen er vigtig, da den har betydning for beskyttelse afpassagererne. Konventionen indebærer, at erstatningsbeløbenebliver hævet, og transportøren får pligt til at tegne forsikring forskader på passagerer i forbindelse med ulykker til søs.
Regeringen er positiv over for en ratifikation af konventionen ogdermed for forslaget. Ratifikation af konventionen kan medvirketil, at konventionen træder i kraft internationalt og dermed, atogså lande uden for EU bliver omfattet.
Da man udarbejdede Athen-konventionen, fik EU mulighed forat blive selvstændig part til konventionen. Når EU nu vælger atratificere konventionen som selvstændig part, er det første gang,det sker på søfartsområdet. Men det er helt i tråd medfremgangsmåden på andre områder. Samme fremgangsmåde harbl.a. været anvendt i forhold til den såkaldte 2007 Haag-protokolom lovvalg i forbindelse med underholdspligt.
Medlemsstaterne er enige om forslaget, og jeg forventer en u-dramatisk behandling på rådsmødet. Regeringen kan tilsluttesig afgørelsen.
3/4
[Ændring af forordningen om det europæiske agentur for søfarts-sikkerhed]
Den næste sag, jeg nævner til orientering, er forslaget omændring af forordningen om det europæiske agentur forsøfartssikkerhed, EMSA. Jeg nævnte sagen til et tidligtforhandlingsoplæg her i udvalget til forhandlingsoplæg den 25.februar 2011. Der var ikke i udvalget flertal imod regeringensforhandlingsoplæg.
Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet den31. marts 2011 med henblik på fremlæggelse af en fremskridts-rapport og politisk drøftelse. Der skal altså ikke ske envedtagelse på nuværende tidspunkt.
Forhandlingerne i arbejdsgruppen skrider fremad. Der er godvind i forhold til de danske synspunkter, som vi drøftede her iudvalget i februar. Kommissionen har været imødekommendepå nogle punkter. Og de øvrige medlemsstater er fint på linjemed Danmark. Det gælder særligt i forhold til, at løsningerneskal skabe merværdi og medføre en hensigtsmæssig anvendelseaf ressourcerne. I den forbindelse er hovedparten af landene –også Danmark - fortsat ganske skeptiske i forhold tilKommissionens ønske om en budgetforøgelse på ca. 4 mio.EURO.
Det er også bekræftet, at de nationale tilsynsopgaver på offshore-området ikke overtages af EMSA. Derudover har flere landetilkendegivet, at de heller ikke ønsker spørgsmålet om en fælleseuropæisk kystvagt behandlet i regi af dette forslag. Endelig
4/4
bevarer medlemslandene, som det ser ud nu, indflydelsen påEMSA’s tilrettelæggelse af inspektionerne i medlemslandene.
Efter rådsmødet forventes forhandlingerne at fortsætte pågrundlag af et revideret udkast fra formandskabet.