Det Energipolitiske Udvalg 2010-11 (1. samling)
EPU Alm.del
Offentligt
941622_0001.png
941622_0002.png
Folketingets Energipolitiske UdvalgChristiansborg1240 København K
Energipolitisk Udvalg har i brev af 7. december 2010 stillet mig følgende spørgsmål75 alm. del, stillet efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V), som jeg hermed skalbesvare.

Spørgsmål 75:

"På baggrund af Ekstra Bladets artikler den 6. december 2010 under overskriften:"Varm luft for milliarder" om momssvindel i forbindelse med handel med CO2-kvoter,bedes ministeren oplyse, hvorledes det danske kvoteregister samarbejder med andrelandes myndigheder om at bekæmpe svindlen, hvilke skærpede krav der er indført idet danske kvoteregister og om dette er tilstrækkeligt til at stoppe momssvindlen iEU."

Svar:

Jeg vedlægger en redegørelse, som Energistyrelsen har udarbejdet om, hvorledesdet danske kvoteregister samarbejder med andre landes myndigheder om at be-kæmpe svindlen, samt hvilke skærpede registreringskrav, der er indført i det danskekvoteregister. Redegørelsen tager hovedsageligt udgangspunkt i de tiltag, der ergennemført, siden Energistyrelsens redegørelse af 22. marts 2010, som jeg over-sendte til udvalget samme dag.Som det fremgår af vedlagte redegørelse, udveksler Energistyrelsen selvfølgelig allede oplysninger med andre myndigheder - både fra Danmark og udlandet - som mankan med respekt for lovgivningen på området.På spørgsmålet om, hvorvidt alle disse tiltag i sig selv er tilstrækkelige til at stoppemomssvindelen i EU, kan jeg sige, at det er de desværre ikke, eftersom økonomiskkriminalitet ikke kan forhindres alene gennem krav for registrering.Uanset disse skærpede registreringskrav er det ikke muligt at garantere, at kontoha-vere i det danske kvoteregister ikke fremover begår økonomisk kriminalitet i forbin-delse med kvotehandler, selvom det selvfølgelig er klart, at skrappe registreringskravkan afskrække personer med svigagtige hensigter fra at lade sig registrere i det dan-ske kvoteregister. For det første kan der svindles med dokumenter på en sådan må-de, at det ikke umiddelbart opdages. For det andet kan der begås kriminelle handlin-ger af personer, der har givet korrekte oplysninger. Bankerne er for eksempel i dagomfattet af hvidvaskningslovgivningen, men det betyder, så vidt jeg ved, desværreikke, at hvidvask af penge er en saga blot. Derfor er der et tæt samarbejde mellem
11. januar 20112010-2159
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
Kvoteregisteret og SKAT samt Politiet, og den dokumentation, kontohaverne leverertil Kvoteregisteret, kan hjælpe med at opspore eventuelle svindlere efterfølgende.Det væsentligste indsatsområde for at komme denne momssvindel til livs er at ændremomslovgivningen, som man har gjort i Danmark og langt de fleste EU-lande, sådanat momssvindel med CO2-kvoter ikke kan lade sig gøre. Der er desværre fortsat en-kelte EU-lande, som endnu ikke har ændret deres momslovgivning, hvilket muliggørmomssvindel over for disse landes statskasser. Jeg kan kun stærkt opfordre disselande til hurtigst muligt at ændre deres momslovgivning.Men de skærpede krav, som Kvoteregisteret har indført, vil alt andet lige gøre detvanskeligere at åbne en konto med urigtig information og øge muligheden for, at deretshåndhævende myndigheder og skattemyndighederne kan efterspore personer,der deltager i økonomisk kriminalitet.
Med venlig hilsen
Lykke Friis